Kontakta oss
Kontakta oss om du behöver support via telefon eller e-post
Om ett fel skulle uppstå på en Canon-produkt, skyddas våra kunder av Canons garantisystem EWS (European Warranty System). Systemet garanterar att felet åtgärdas utan kostnad under en begränsad tid efter köp (regler och villkor gäller).
EWS består av två olika serviceerbjudanden. Vilket erbjudande du får beror på var du befinner dig och vilken produkt du har köpt. För de flesta Canon-produkter erbjuds en inskicksservice. Om produkten uppvisar ett tillverkningsfel under garantitiden, ska den lämnas in till en Canon-auktoriserad verkstad där den repareras utan kostnad av Canon-auktoriserade tekniker. Produkten returneras till dig när reparationen är slutförd.
För vissa laser- och bläckstråleprodukter (endast i vissa länder) erbjuds på-platsen-service. Se villkoren nedan för vilka produkter som kan repareras på plats.
Om en berättigad produkt utvecklar ett tillverkningsfel under garantiperioden erbjuds garantitjänsten på-platsen-service på något av följande sätt:
Reparation på plats (via tekniker)
Utbyte på plats (via bud)
Om villkoren för på-platsen-service inte anges nedan är denna tjänst inte tillgänglig i ditt land. Då finns bara garantitjänsten inskicksservice som alternativ.
F: Vilken garanti gäller för Canon-produkter köpta inom Europa?
S: I allmänhet erbjuder Canon EWS-garanti (European Warranty System) för produkter köpta i:-
Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Island, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Nederländerna och Storbritannien.
Se fullständiga villkor för den här garantin.
F: Måste jag registrera min produkt fysiskt hos Canon för att EWS-garantin (European Warranty System) ska gälla eller aktiveras?
S: Generellt föreligger inget juridiskt krav för kunder att registrera en produkt hos Canon för att EWS-garantin ska gälla. Om du registrerar en produkt hos Canon via Canon-ID kan vi skicka riktat kampanjmaterial och uppdateringar om dina produkter till dig. Vissa tillfälliga kampanjgarantier kan kräva registrering hos Canon, men de särskilda villkoren för kampanjen anger om detta är nödvändigt.
F: Vilken information om garantin ska jag hitta i förpackningen när jag köper en produkt från Canon?
S: För länder där EWS-garantin gäller (European Warranty System) innehåller varje produktförpackning normalt ett EWS-garantikort. Det ser ut ungefär som i följande exempel:
F: Måste jag fylla i och returnera all dokumentation till Canon för att registrera min EWS-garanti (European Warranty System)?
S: Du måste inte returnera någon dokumentation till Canon för att registrera dig för EWS-garantin (European Warranty System). Om du specifikt vill begära en garantireparation enligt EWS-garantin (European Warranty System) måste du alltid tillhandahålla Canon ett ursprungligt och giltigt inköpsbevis (inklusive ursprungligt inköpsdatum) för produkten i fråga och, i vissa fall, kan även ett ifyllt garantikort krävas. För specifika krav, se informationen för respektive land.
F: Vilken dokumentation krävs för att göra anspråk på en EWS-garantireparation (European Warranty System)?
S: Om du specifikt vill begära en garantireparation enligt EWS-garantin (European Warranty System) måste du alltid tillhandahålla Canon ett ursprungligt och giltigt inköpsbevis (inklusive ursprungligt inköpsdatum) för produkten i fråga och, i vissa fall, kan även ett ifyllt garantikort krävas. För specifika krav, se informationen för respektive land. Det kan hända att vissa kampanjgarantierbjudanden ställer ytterligare krav, så läs de särskilda villkoren för eventuella kampanjerbjudanden (om tillämpligt)
F: Hur registrerar jag en EWS-garanti (European Warranty System) för en Canon-produkt jag fått som gåva?
S: Generellt föreligger inget juridiskt krav för kunder att registrera en produkt hos Canon för att EWS-garantin ska gälla. Om du specifikt vill begära en garantireparation enligt EWS-garantin (European Warranty System) måste du alltid tillhandahålla Canon ett ursprungligt och giltigt inköpsbevis (inklusive ursprungligt inköpsdatum) för produkten i fråga och, i vissa fall, kan även ett ifyllt garantikort krävas. Detta krav på inköpsbevis (inklusive ursprungligt inköpsdatum) gäller även för produkter som mottagits som gåva.
F: Hur länge gäller en typisk Canon EWS-garanti (European Warranty System)?
S: Generellt erbjuds Canon-produkter med en 24-månaders EWS-garanti. Undantag kan gälla och det är ofta så att återförsäljare erbjuder egna garantiförlängningskampanjer. Om du är osäker, vänligen se garantiavsnittet på respektive Canon-supportwebbplats eller kontakta din återförsäljare (i fråga om återförsäljarens garantiförlängningar).
F: Om jag köper en Canon-produkt utanför de länder där Canons EWS-garanti (European Warranty System) erbjuds, kommer min produkt då fortfarande att omfattas av EWS-garantin om jag är bosatt i ett av de länder där EWS-garantin erbjuds?
S: Mer information rörande den specifika garanti som erbjuds per produkt finns normalt i produktförpackningen. I allmänhet omfattas produkter av en garanti som gäller den specifika säljregionen och om kunderna vill göra anspråk på en garantireparation måste produkten returneras till den tillämpliga regionen. Canon erbjuder generellt inte en global garanti om inte annat anges för specifika produkter/regioner.
F: Om jag har köpt en Canon-produkt och jag senare beslutar mig för att ge bort den/sälja den till någon annan inom den angivna EWS-garantiperioden (European Warranty System), följer då garantin med produkten?
S: Ja, Canon-produkter täcks av EWS-garantin oavsett vem som äger den aktuella produkten. Men garantins start- och slutdatum bestäms av det ursprungliga inköpsdatumet och inte datumet för en senare vidareförsäljning. Om du specifikt vill begära en garantireparation enligt EWS-garantin (European Warranty System) måste du alltid tillhandahålla Canon ett ursprungligt och giltigt inköpsbevis (inklusive ursprungligt inköpsdatum) för produkten i fråga och, i vissa fall, kan även ett ifyllt garantikort krävas. För specifika krav, se informationen för respektive land.
F: Om jag har köpt en Canon-produkt som täcks av EWS-garantin (European Warranty ) och jag reser till ett annat land där EWS-garantin inte erbjuds och produkten kräver reparation, kommer jag då att bli erbjuden en garantireparation?
S: Tekniskt gäller Canons garantier endast i den region där produkten såldes och där specifika uppgifter om garantin ingår i förpackningen. Canon erbjuder generellt inte en global garanti om inte annat anges för specifika produkter/regioner. Vi råder alltid Canons kunder att kontakta en lokal Canon-representant för att se vilken hjälp som finns tillgänglig. I vissa fall kan det bli nödvändigt för dig att betala för eventuella reparationer och sedan försöka återfå utläggen från Canon (detta gäller endast om det fel som reparerats täcks av villkoren i EWS-garantin – exempelvis undantas felaktig användning av kunden) när du kommer tillbaka till EWS-regionen. För att underlätta ditt anspråk råder vi dig att alltid behålla all tillämplig dokumentation rörande uppkomna kostnader/utförda reparationer.
Kontakta oss om du behöver support via telefon eller e-post
Registrera din produkt och hantera ditt Canon-ID-konto
Hitta ett reparatiosnscenter och annan användbar information om vår reparationsprocess