Det går inte att ansluta kameran till en dator / Datorn kan inte identifiera kameran (EOS REBEL T6i/EOS 750D)

Vanliga frågor-ID: 8202595600

Releasedatum: 24 juli 2015

Lösning:

Om det inte går att ansluta kameran till en dator kan det bero på följande orsaker. Kontrollera därför följande för att hitta orsaken till problemet.

1. [Wi-Fi] är inställd på [Enable/Aktivera]

Om [Wi-Fi/NFC] eller [Wi-Fi only/Endast Wi-Fi] är inställt på [Enable/Aktivera] på fliken [ ] i kameran, kan kameran inte ansluta till en dator. Ställ in [Wi-Fi/NFC] på [Disable/Avaktivera] och anslut sedan gränssnittskabeln.

OBS!
När kameran är ansluten till en dator, skrivare, GPS-mottagare eller annan enhet via en gränssnittskabel, kan inställningarna för [Wi-Fi/NFC] inte ändras. Koppla bort gränssnittskabeln och konfigurera sedan inställningarna.

1. Ställ kamerans strömbrytare i läget [ON/PÅ].

2. Tryck på knappen [MENU] så visas menyskärmen.

3. Välj [Wi-Fi/NFC] under fliken [ ]. Tryck sedan på [ ].
 

4. Välj [Disable/Avaktivera] och tryck sedan på [ ].

5. Anslut gränssnittskabeln till kameran.

2. Kameran är inte ordentligt ansluten till datorn med den medföljande USB-kabeln

Anslut kameran till en dator med den medföljande USB-kabeln. Om du vill ha information om hur du ansluter kameran till en dator kan du läsa Ansluta kameran till en dator med hjälp av en USB-kabel (EOS REBEL T6i/EOS 750D).

3. Kameran identifieras inte av EOS Utility (du kan endast klicka på [Monitor Folder/Övervaka mapp] i huvudfönstret i EOS Utility)

Om kameran inte känns igen av den medföljande programvaran kan du kontrollera om något av följande kan lösa problemet.
  • Programvaruversionen som stöds kan skilja sig beroende på vilken kamera du använder och vilket operativsystem som är installerat på datorn. (version 3.2 eller senare stöds.)
  • När du använder en kamera eller dator som skiljer sig från den modell som först användes laddar du ned en version av EOS Utility som stöds. Versioner av EOS Utility Updater för en mängd olika kameror/operativsystem kan hämtas från Canon hemsida.
  • EOS Utility fungerar inte om datorn inte uppfyller systemkraven. Använd EOS Utility på en dator som uppfyller systemkraven. Information om vilka systemkrav som krävs för programmet finns i avsnittet Tillhörande information längst ned på sidan.
  • Det går inte att använda någon annan kabel mellan EOS Utility och kameran än den särskilda Canon-gränssnittskabeln för EOS DIGITAL-kameror. Anslut kameran till datorn med den gränssnittskabel som levererades med kameran. Anslut inte kameran via en hubb. Om du gör det kan EOS Utility och kameran eventuellt inte kommunicera på rätt sätt.
  • Om batteriet i kameran inte är tillräckligt laddat kan kameran inte kommunicera med EOS Utility. I det här fallet byter du ut batteriet mot ett laddat batteri eller använder en nätadaptersats, ACK-E18 (säljs separat). Kameran förses inte med ström från datorn via gränssnittskabeln.

4. CameraWindow används

Kameran har inte stöd för CameraWindow. Om du använder CameraWindow installerar och använder du EOS Utility som medföljde kameran.

OBS!
Om din dator inte uppfyller systemkraven för EOS Utility kan du importera bilder med hjälp av en kortplats i datorn eller en kortläsare som finns i handeln.
Information om hur du importerar bilder med hjälp av en kortplats eller en kortläsare finns i "Tillhörande information" längst ned på den här sidan.

5. Kameran identifieras inte av Windows OS

Om beskrivningarna i punkterna 1 till 3 ovan inte gäller dig kan det hända att kameran inte identifierades av datorns operativsystem. Mer information om hur du löser det här problemet finns i avsnittet "Tillhörande information" nedan.

Tillhörande information

Tillämpliga modeller

  • EOS 750D

Besvarade den här artikeln din fråga?