Fergus Kennedy: Nå oanade höjder med Canon Log
Efter att ha använt sin Canon EOS 5D Mark IV för ett kommersiellt TV-projekt, bestämde sig filmskaparen Fergus Kennedy för att se var gränsen gick för hans kreativitet med kameran. Fergus var ursprungligen marinbiolog, och han gör fortfarande filmer om naturen. Men han arbetar i allt större utsträckning med stillbildsfotografering och filmer för olika kunder inom TV och reklam, och har lagt särskilt fokus på att använda drönare för att ta dramatiska bilder ur fågelperspektiv.
Fergus nya projekt blev personligt och gav honom friheten att utveckla sina egna idéer. Han och brodern Nick, som var kameraman, ville tänja på gränserna och se vad de kunde åstadkomma. Fergus insåg att uppgraderingen till EOS 5D Mark IV:s Canon Log skulle vara till stor fördel under de tuffa förhållanden som råder vid vid drönarfotografering. Canon Log tillför möjligheten att fånga mer av det dynamiska omfånget från sensorn, som sedan kan användas vid gradering under efterbehandlingen för att uppnå ett visst utseende och matcha bilder från olika kameror. Det är en mycket kraftfull funktion som numera är normen för professionella filmfotografer. Och att ha den på EOS 5D Mark IV gör kameran till ett mycket användbart verktyg i den digitala filmbranschen.
”Förr i tiden använde jag Canon XC10 för drönarfotografering i 4k”, förklarar Fergus. ”Den var väldigt bra, en trevlig och lätt kamera. Men med EOS 5D Mark IV kan man ta även högupplösta stillbilder och dra nytta av det utmärkta och omfattande urvalet av EF-objektiv. Så den har ett större användningsområde. Vi ville göra en film som visar actionidrott genom att använda matchade klipp. Vi behövde alltsåden bästa kvaliteten och graderingsflexibilitet vid efterbehandlingen. Med Canon Log kunde EOS 5D Mark IV leverera detta.”
"EOS 5D Mark IV är en mycket kapabel filmkamera, som erbjuder 4k och nu Canon Log med en uppgraderingstjänst för inbyggd programvara"
”EOS 5D Mark IV är en mycket kapabel filmkamera, som erbjuder 4k och nu Canon Log med en uppgraderingstjänst för inbyggd programvara”, tillägger Fergus. ”Vi kunde ha använt C300 Mark II – som skulle ha passat på våra drönare. Men EOS 5D Mark IV är lättare, så vi kunde flyga längre.”
Flyga över hindren
Fergus ställdes inför en hel del utmaningar med det här projektet. Till att börja med skulle det visa sig vara problematiskt att matcha bilder mellan olika aktiviteter på en rad olika platser. Det skulle vara svårt nog att göra med så snabba actionscener, men desto svårare när drönaren flyger i en tät skog.
En av de största utmaningarna visade sig när de filmade en kitesurfare. ”Vi var på vår femte flygning”, förklarar Fergus. ”Drönaren var på ungefär 5 m höjd och runt 200 m ute till havs när den slutade att fungera, men inte helt och hållet. Den ville inte stiga, utan sjönk långsamt ner i vattnet och sågs aldrig mer igen.” Fergus tror att en av cellerna i huvudbatteriet gick sönder. Som tur var kom de tillbaka uppe i luften igen efter kontakt med försäkringsbolaget. ”Den nya drönaren har sex batterier istället för ett”, tillägger Fergus. ”Nu kommer drönaren inte att störta om ett batteri går sönder!”
”Den här fotosessionen krävde noggrann samordning av de tre personernas aktiviteter – drönarpiloten, kameramannen och idrottaren som vi fotograferade”, fortsätter Fergus. ”Alla tre var tvungna att få till timingen, vilket var knivigt – det slutade med att vi fick ta varje bild cirka 20 gånger för att fånga rätt ögonblick.” EOS 5D Mark IV:s tillförlitlighet och flexibilitet visade sig vara ovärderlig, eftersom Fergus och hans team kunde känna sig säkra på att varje ögonblick skulle fångas av kameran på ett snyggt sätt.
”Ljusförhållandena gav många potentiella problem”, tillägger Fergus. ”Skogen kantades av djupa skuggor och mycket ljusa högdagrar. Över land, om himlen är någorlunda ljus, ligger marken i skugga, så man måste gräva sig in i skuggorna utan att förstöra högdagrarna. Över havet finns det massor av reflekterade ljuspunkter. Det här är verkligen krävande för kamerans dynamiska omfång, latitud och codec, eftersom en viss exponering kan fungera bra för de ljusa områdena men inte för skuggorna, och vice versa. Om du tar stillbilder kan du lösa det genom att fotografera i RAW-format. Men när du filmar kan du behöva så mycket latitud som möjligt för att få dynamiken att se tilltalande ut i efterbehandlingen. Det är i det här hänseendet som Canon Log på EOS 5D Mark IV har varit oerhört fördelaktig, eftersom den ger dig den latitud du behöver.”
Skapa graderingen
Den EOS 5D Mark IV som Fergus och Nick fäste på drönaren var utrustad med ett enda objektiv, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, och uppfyllde alla deras behov. ”Filmen spelades in i 4k med 30 bilder per sekund och en 1/50-dels slutartid”, tillägger Fergus. ”Vi använde en mängd olika bländaröppningar beroende på den totala ljusnivån, men vi använde även ett gråfilter på objektivet när förhållandena blev för ljusstarka.”
”Vi filmade med ISO 400 större delen av tiden, förutom när ljuset föll. Då gick vi upp till ISO 3200”, förklarar Fergus. ”Du får en optimal latitud från Canon Log vid ISO 400, så mycket som 12 steg. Men en funktion som gör Canon Log ännu enklare att använda är att man även kan aktivera View Assist-förhandsgranskningen för att få en uppfattning om hur filmen kan se ut efter gradering. Vi fick även möjlighet att mata ut detta via kamerans HDMI-utgång till stabilisatorn och överföra detta trådlöst i 1080p till bildskärmarna på marken. Det är svårt att säga när man tittar i Canon Log om man förstör skuggor eller högdagrar, så View Assist är väldigt användbart för att undvika det, även om du till slut använder en något annorlunda gradering.”
"... EOS 5D Mark IV kan utan problem användas som en B-kamera tillsammans med Canon Cinema EOS-kameror."
För Fergus var den ökade filmupplösningen på EOS 5D Mark IV den första anledningen till att köpa kameran, men med lanseringen av Canon Log har han nu ännu ett skäl. ”Kunder ber i allt högre grad om 4k”, förklarar han. ”Men det finns även extra utrymme för beskärning i efterbehandlingen. Canon Log utökar flexibiliteten ytterligare. Du kan använda liknande uppslagstabeller (LUT:er) för C100 och C300. De här tabellerna använder en fördefinierad gradering för bilderna när du behöver kombinera bilder från flera kameror. Faktum är att vi har försökt använda samma LUT som C300 och bilderna passar riktigt bra. EOS 5D Mark IV kan utan problem användas som en B-kamera tillsammans med Canon Cinema EOS-kameror.”
Med den här fotosessionen konverterade Fergus de ursprungliga M-JPEG-bilderna tagna med EOS 5D Mark IV i 4k till ProRes-formatet innan de importerades till redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro för jämnare uppspelning. 4k-filen spelas in i en datahastighet på 500 Mbit/s, och ProRes sänker det till något mer hanterbart så att hård- och programvara för redigering klarar av det med lätthet. ”Du förlorar egentligen inte någonting om du konverterar till en högkvalitativ version av ProRes, eftersom de ursprungliga bilderna är så bra”, berättar Fergus entusiastiskt.
”Vi använde graderingsverktyget Lumetri i Premiere Pro. På grund av de mycket varierande ljusförhållandena graderade vi varje bild för sig, men med en LUT med stort dynamiskt omfång som utgångspunkt. Sedan justerade vi kurvorna, skuggorna, högdagrarna, de vita partierna och mättnaden. Det var inte enormt komplicerat eller arbetskrävande att arbeta med bilderna. Vi kände inte att vi behövde återhämta något vi förlorat, och vi letade inte heller efter ett kraftigt stiliserat utseende. Vi ville ha ett naturligt utseende, så vi fokuserade på att lyfta fram det bästa i varje bild.”
Långt och fördelaktigt samarbete
Fergus har planer på att dra stor nytta av EOS 5D Mark IV:s ökade möjligheter för framtida projekt. ”För mig är det min arbetshäst: Jag använder kameran dag ut och dag in för stillbilder och nu på en drönare för stillbilder och film. Jag har använt EOS 5D-kamerorna sedan den allra första modellen, och de har alltid varit trogna följeslagare på mina resor runt världen. I veckan ska jag köpa ett undervattenshus så att Mark IV kan följa med mig när jag dyker i Indonesien senare under året. Canon Log-läget kommer även att komma väl till pass där, med de starka kontrasterna mellan ljus och skugga som man får under vattnet.”
FLOW av Fergus Kennedy
Relaterat innehåll
Produkt
Dual Pixel RAW
Upptäck hur du använder Dual Pixel RAW för mikrojustering, bokeh-ändring och mindre ljusslöjor.
Story
Canon Log i praktiken
Upptäck hur Fergus Kennedy använde Canon Log på 5D Mark IV för att fotografera med en drönare.