CarePointer och Canon: Effektivare dokumentation av prover inom cancerdiagnostik

Stockholm, den 16 augusti 2024 – Effektivitet och kvalitet är allt inom cancervård. Ju tidigare sjukdomen upptäcks och korrekt diagnos ställs, desto större chans har patienten att överleva. En del av diagnosprocessen består av att fotografera och dokumentera prover från patienter, något som hittills varit manuellt och tidskrävande. Företaget CarePointer identifierade behovet och tog fram den innovativa IT-lösningen PathPoint Macro, tillsammans med vårdpersonal som bidrar till förändring på riktigt.

Medical equipment

CarePointer digitaliserar vården genom att utveckla produkter och leda förändrings-projekt. Arbetet sker alltid i nära samarbete med vårdpersonal och när företaget ställde frågan om det fanns intresse för en ny lösning för att effektivisera dokumentationen av patientprover inom cancer-diagnostiken nappade kunderna direkt.

Genom ett helt digitalt bildhanteringssystem, kopplat till en avancerad kamera från Canon, kan vårdpersonal nu på ett användarvänligt sätt dokumentera patientprover utifrån laboratoriets behov och arbetssätt. Det minskar den manuella bördan på labbtekniker och läkare och gör att dokumentation av patientprover kan göras mer exakt och på kortare tid, vilket är mycket värdefullt för diagnostiken.

Close-up on healthcare workers hands

– Eftersom det går så snabbt och enkelt att ta bilder och dokumentera intressanta fynd från patientprover, får läkaren ett bättre underlag än tidigare för sin diagnostik. Vissa sjukhus har med PathPoint Macro börjat dokumentera fler typer av prover än tidigare och utökat användningen till exempelvis obduktion utan att använda mer resurser, säger Magnus Hök, grundare och vd för CarePointer.

Canon Camera

Höga krav från vården
Vid dokumentation av patientprover kräver vårdpersonalen en lättstyrd kamera med högkvalitativ optik och mycket zoom för att kunna ta närbilder med perfekt skärpa i en varierande sjukvårdsmiljö. CarePointer sökte en samarbetspartner och krokade arm med Canon. Canons precisa PTZ-kameror i kombination med CarePointers avancerade och användarvänliga programvara blev en lösning som mötte sjukhusen och vårdpersonalens behov.

Kalle Mörck är Business Development Manager på Canon Nordic och så vitt han vet är detta första gången i Europa som den här kameran används för visuell analys på ett så annorlunda sätt. Normalt sett används den för videoproduktion.

Kritisk lösning för en väl fungerande cancerdiagnostik

PathPoint Macro används skarpt med över 40 installationer på fyra olika sjukhus där vårdpersonal tar fler än 1000 bilder per dag på patientprover. Det har på kort tid blivit en lösning som är kritisk för en väl fungerande cancerdiagnostik.

Kort beskrivet fungerar lösningen så här:

Canons PTZ-kamera med mycket hög upplösning, stabiliserande optisk zoom, avancerad bildteknik och premiumoptik styrs enkelt med hjälp av CarePointers programvara. Den digitala lösningen, PathPoint Macro, gör att vårdpersonal med hjälp av funktioner speciellt framtagna för patologi, kan annotera viktiga fynd och automatiskt generera en förteckning över prover. Den grafiska dokumentationen kan även kombineras med strukturerade mallar som verksamheten själv kan ta fram.

Camera

Kort om CarePointer

CarePointer grundades i Sverige 2020 av Magnus Hök och Kristian Skotte. Med ett team som har gedigen kunskap inom eHälsa och digitalisering arbetar CarePointer för att göra hälso- och sjukvården bättre, för personal och patienter. Inom medicin och teknik sker en enorm utveckling och vårdens utmaning är att utvärdera och anamma nya innovationer samtidigt som vårdpersonal ofta har fullt upp med att bedriva löpande vårdverksamhet. CarePointer digitaliserar vården genom att utveckla produkter och lösningar samt har expertis som kan anlitas i förändringsarbetet.

Kort om Canon
Canon är ett ledande teknikföretag som grundades i Japan 1937 med runt 181,000 anställda i marknadsförings- och tillverkningsanläggningar i Japan, Amerika, Europa, Asien och Oceanien. Canon är dedikerade till att hjälpa människor att omdefiniera och tänja på gränserna för vad som är möjligt genom bildteknik. Canons företagsfilosofi Kyosei kommer från ett japanskt ord som betyder att leva och arbeta tillsammans för det gemensamma bästa – en princip som alla Canon-anställda omfamnar.

Kalle Mörck, Business Development Manager
Canon Nordic