Canon lanserar nya imagePROGRAF storformatskrivare i serierna TZ och TX – med förbättrad utskriftskvalitet och produktivitet

Stockholm 2024-09-16 – Som tillskott till de framgångsrika imagePROGRAF TZ- och TX-serierna lanserar Canon nu modellerna imagePROGRAF TZ-32000 och imagePROGRAF TX-4200/TX-3200. Skrivarna har 5 färger och passar perfekt för utskrift av tillämpningar som CAD (computer-aided design) och GIS (geographic information system), liksom för affischer. De nya modellerna kan betjäna många olika segment, bland annat företag inom arkitektur, ingenjörsvetenskap, byggnation och tillverkning (AEC&M), utskriftsleverantörer och offentlig sektor. Båda serierna har förstärkt produktivitet, levererar förbättrad affischkvalitet med livfulla färger och finns även med scanner som tillval1.

• Canons nya serie imagePROGRAF TZ-32000 skriver ut 4 A1-sidor per minut och är den snabbaste skrivaren i hela imagePROGRAF-serien.

• De nya modellerna imagePROGRAF TZ-32000 och TX-3200/TX-4200 passar perfekt för utskrift av CAD/GIS-ritningar, AEC&M-marknaden och för reklamaffischer.

• Bredden är 36 tum för imagePROGRAF TX-3200, den har en högre utskriftshastighet än tidigare modeller och skriver ut upp till 3,3 A1-sidor per minut.

imagePROGRAF TZ-32000 skriver ut stora volymer CAD-ritningar i hög hastighet och uppfyller AEC&M-marknadens alla krav på hög produktivitet. Den här 36-tumsskrivaren har en utskriftshastighet på 4 A1-sidor per minut2, imagePROGRAF-seriens högsta. Produktiviteten har höjts med en ny, enkel och förbättrad pappersmatningsprocess och ett övre utmatningsfack som hanterar upp till 100 CAD-ritningar i olika storlekar, eller upp till 10 affischer, för oavbruten utskrift. Inmatning med dubbla rullar minskar jobbet med påfyllning av utskriftsmaterial och möjliggör automatisk växling mellan två materialformat för utskrifter i olika storlekar – något som passar perfekt för komplicerade CAD-tillämpningar. Produktionstiden maximeras tack vare snabbare pappersmatning och unika bläckbehållare som kan bytas under körning och ger oavbruten utskrift.

imagePROGRAF TX-4200/TX-3200 uppfyller många utskriftsbehov, bland annat för CAD- och GIS-ritningar men även för affischer, som passar perfekt för distributions- och detaljhandelsbranschen. Bredden är 44 tum för imagePROGRAF TX-4200 och 36 tum för TX-3200. Båda har högre utskriftshastighet än tidigare modeller och skriver ut upp till 3,3 A1-sidor per minut3. Hög produktivitet uppnås genom många olika funktioner, till exempel materialinmatning med dubbla rullar4 med snabba pappersbyten och enkel process för papperspåfyllning.

Förbättrade utskriftsfunktioner ger förstklassiga resultat med ljusare färger

De nya modellerna i TZ- och TX-serierna har utrustats med flera förbättringar, inklusive skarpare linjekvalitet och färgkalibrering för djärvare, konsekventa färger. De förbättrade bildkvalitetsfunktionerna skapar korrekta och detaljerade CAD-ritningar, från streckteckningar till kartor – idealiskt för AEC&M-branschen liksom för offentlig sektor. Den nyligen designade bildbehandlingstekniken maximerar bläckfärgens prestationsförmåga och återger djupa och ljusa färger. Genom Canons senaste magenta-bläck blir resultaten mer livfulla jämfört med tidigare skrivarmodeller5, och resulterar i djärvare och ljusare utskrifter även på vanligt papper. De pigmentbaserade bläcken är robusta och smetar inte av sig. Utskrifterna blir de bästa tänkbara för utomhusanvändning.

Produktivt och effektivt

De nya imagePROGRAF-skrivarna har flera funktioner som hjälper till att höja både produktivitet och effektivitet. Alla modeller har utrustats med den avancerade processen för enkel pappersinmatning, som automatiskt känner av papperstyp och bredd och uppskattar kvarvarande mängd papper Detta gör inmatningsprocessen snabbare och minskar tiden för placering av rullpapper6 med cirka 30 % jämfört med tidigare modeller. Dessutom bibehålls den höga bildkvaliteten tack vare bläckavkänningssystemet, som automatiskt optimerar bläckets landningsposition genom att regelbundet övervaka bläckspridningen och även färgkalibreringsfunktionen, som automatiskt korrigerar variationer i utmatad färg på grund av individuella skillnader i skrivhuvuden och ålder. Resultatet blir att den arbetstid som krävs för utskrift minskar. Även enheternas stilleståndstid reduceras. Användarna kan nu producera stora volymer ritningar och affischer, snabbt och effektivt.

Design med hänsyn till miljön

Alla nya modeller i skrivarserierna TZ och TX har lägre strömförbrukning jämfört med tidigare modeller5; TZ-32000 förbrukar 29 % mindre ström under användning och TX-4200/TX-3200 25 % mindre. Miljöhänsyn har också tagits till skrivarnas förpackning, där polystyrenskum (EPS) nu helt har tagits bort. Både TZ- och TX-serien är registrerade som ”Gold”-produkter enligt USA:s EPEAT miljömässiga bedömningssystem, upprättat av GEC (Global Electronics Council), en icke-vinstdrivande organisation som utvärderar elektroniska produkter.

Trygg konstruktion

Skrivarna i serierna imagePROGRAF TZ och TX har en mängd säkerhetsfunktioner för att skydda känslig information och ge åtkomst åt behöriga användare att skriva ut och hantera datalagring. Här finns allt från krypterad kommunikation och skyddad utskrift via PIN-kod till en avancerad verifieringsprocess och säker radering av hårddisk.

Mathew Faulkner, Director, Marketing & Innovation, Wide Format Printing Group på Canon EMEA: ”De nya TZ och TX imagePROGRAF-skrivarna stärker vårt utbud i imagePROGRAF-serien och erbjuder en omfattande lösning för storformat inom CAD/GIS och för affischutskrifter. De förser våra kunder på AEC&M-marknaden, utskriftsleverantörssidan och den offentliga sektorn med den produktivitet och de pålitliga skrivare som de behöver. Med förbättrade utskriftsfunktioner levererar de här nya modellerna högkvalitativa, korrekta och skarpa CAD/GIS-ritningar med livfulla färger, som gör tekniska ritningar lättlästa, även direkt på plats och när de exponeras för olika väderförhållanden tack vare de pigmentfärgade bläcken som inte smetar av sig.”

De nya imagePROGRAF-modellerna blir tillgängliga från Canons ackrediterade partner och direkt från Canon från den 1 oktober 2024.

Mer information om imagePROGRAF TZ-32000 och imagePROGRAF TX-4200/TX-3200 finns på:

1. Tillvalsscannern Z36 tillverkas av Global Scanning.
  2. Liggande A1-format, obestruket papper, snabbt ekonomiläge.
  3. Liggande A1, ritning på vanligt papper, snabbaste utskriftsinställningen.
  4. En andra rulle finns som tillval.
  5. Föregångaren till TZ-32000 är modellen imagePROGRAF TZ-30000 (släpptes i maj 2021), och föregångarna till TX-4200/3200 är imagePROGRAF TX-4100/3100 (släpptes i februari 2021).
  6. För den pappersmatningsprocess som Canon beskriver här gäller följande: för TZ-32000 refereras till den tid det tar för operatören att byta ut skrivarens pappersrullar i huvudenhetens inmatningsdel tills locket för rullen stängs, så att skrivaren är klar att återuppta utskriften; för TX-serien refereras till den tid det tar från att placera rullpapperet i huvudenhetens inmatningsdel tills skrivaren är klar för utskrift.