Canon tar kapaciteten i Colorado M-seriens UVgel-skrivare till nästa nivå med många innovationer

Canon bygger vidare på den globala framgångssagan med Colorado M serien och lanserade förra året den moduluppbyggda 1,6 m rullmatade skrivaren, med vitt UVgel-bläck som tillval.1 Nu utökar Canon M-seriens dragningskraft med fler nyheter. Tillskotten ger både nya och befintliga kunder utökade tillämpningsområden och öppnar möjligheter för nya marknadssegment, till exempel förpackningar och industriellt tryck.

• FLXture-teknik lägger till mikrotextur i storformats- utskrifter som ger fina ytdetaljer.

• Konfigurationen UVgel Packaging Factory skapar imponerande tryckta förpackningar för detaljhandel, konsumenter och lyxartiklar.

• Canons Colorado M-serie lanserades i fjol. Den moduluppbyggda 1,6 m rullmatade skrivaren har ett vitt UVgel-bläck som tillval.

Ny utskrift med FLXture mikrotextur som ger specialeffekter

En ny funktion för Colorado M-seriens skrivare är FLXture, en tryckteknik med fem bläcklager som lägger på mikrotextur på storformatsutskrifter och skapar fina ytdetaljer, något som imiterar den lyxiga känslan av material som trä och läder. Med ett lättanvänt recept i programmet PRISMAguide XL – som på ett intelligent sätt förbereder UVgel-bläckens lager för utskrift – kan kreativa utskriftsapplikationer utformas. FLXture kan förstärka tryckt material med extra yttexturer, utan komplicerade kombinationer av olika material – oavsett om det gäller en fin bakgrundstextur, eleganta reliefbokstäver eller för att lyfta fram delar av en bild på en elegant förpackning, etiketter eller andra produkter. I de senaste programversionerna för Colorado-skrivare och PRISMAguide XL finns FLXture både för nya installationer och för nuvarande användare.

Nytt UVgel Factory System för förpackningar

Nya UVgel Packaging Factory utökar Colorados redan breda tillämpningsområden för att leverera den digitala motsvarigheten till litografisk laminering – något som passar konverterare som vill ha ett finansiellt stabilt alternativ till outsourcing av riktigt korta serier tryckta förpackningar, eller för utskriftsleverantörer som vill undersöka förpackningsapplikationer för att diversifiera sina erbjudanden. Genom att producera anpassade tryckta ark av mellanläggsmaterial för efterföljande laminering på ett substrat som wellpapp, använder UVgel Packaging Factory fördelarna med digitalt tryck on-demand i den här sektorn och skapar imponerande tryckta förpackningar för detaljhandel, konsumenter och lyxartiklar.

UVgel Packaging Factorys integrerade system består av en Colorado M5W rullmatad skrivare med en Fotoba Jumbo Roll Media Loader samt trimmer och avläggare. Systemet kan hantera en rulle (upp till längd 2 000 m) av samma material som används i litografisk laminering och leverera högkvalitativa ark som torkar direkt och är mycket reptåliga – i en hastighet av upp till 159 m2/tim. Alternativet FLXfinish+ för Colorado M-serien ger ännu mer kreativa möjligheter och möjliggör matt, glättad eller blandat matta och glättade effekter på samma utskrift, utan extra lack. Precis som med offsetlitografiskt tryckta ark kan de digitalt förtryckta arken hanteras via den vanliga litografiska lamineringsprocessen. Och med de många automatiserade funktionerna i UVgel Packaging Factory kan utskriftsjobben lämnas oövervakade. UVgel Packaging Factory är nu kommersiellt tillgängligt inom EMEA-regionen.

Maximerad produktivitet för ett bredare materialutbud

Jumbo Roll Interface kit är ett nytt förstärkt alternativ som innebär att Colorado-skrivaren nu kan hantera stora rullar av alla slags utskriftsmaterial, inklusive transparenta, strukturerade, metalliska och mörka material. Allt för att ta ett till steg mot maximal produktivitet utan att behöva byta rullar vid längre jobb.

Fördelarna med UVgel vidgas till industriellt tryck

Kapaciteten i Colorado M-serien och UVgel omfattar också industriella trycktillämpningar, särskilt tryck av grafisk överlagring för membranpaneler, som är tryckta elektroniska kretsar som använder tryckkraft för att öppna och stänga en krets. Vid utskrift på polymersubstrat, som polyester eller polykarbonat, måste bläcket som används för grafisk överlagring vara slitstarkt och flexibelt för att förhindra delaminering. I detta avseende utmärker sig UVgel-tekniken. Den är tillräckligt robust för att i många fall inte behöva laminering och den är speciellt utvecklad med den elasticitet som behövs för att skriva ut på flexibelt material utan att det spricker. Det behövs inga extra funktioner eller tillval för den här applikationen.

Mathew Faulkner, Director, Marketing & Innovation, Wide Format Printing Group på Canon EMEA: ”Colorado erbjuder Canon UVgel-teknikens unika fördelar och designades redan från start för att leverera den optimala kombinationen av kvalitet, produktivitet, automatisering, tillämpningsområde, driftskostnad och hållbarhet. Systemets framgångar på marknaden visade vilken fantastisk kombination av fördelar det erbjuder och detta – tillsammans med feedback från kunderna – inspirerade oss att utveckla den moduluppbyggda Colorado M-serien. M-serien lanserades förra året, har i sin tur satt en ny standard för produktivitet och har på ett markant sätt breddat de tillämpningsområden som kunderna kan skapa.”

” Och det slutar inte där. Utifrån alla fördelar med UVgel-teknik och Colorado M-seriens moduluppbyggnad, fokuseras framstegen som vi presenterar idag på diversifiering av applikationer och automatisering. Med våra ständiga tekniska landvinningar, vår strategi och vårt engagemang i kundbaserad innovation, kommer vi fortsätta leverera nyheter som förser våra kunder med konkurrensfördelar genom att höja deras kapacitet och hjälpa dem ta sikte på nya lönsamma kreativa applikationer, produkter och marknader, till exempel förpackningar och industriellt tryck.”

”Vi tror stenhårt på att den här långsiktiga strategin för moduluppbyggnad och flexibilitet kommer att förändra sättet som storformatsgrafik och andra applikationer produceras på till det bättre, och att det kommer att gagna våra kunder och samhället i stort.”

Colorado M5W med ny FLXture-teknik, liksom UVgel Packaging Factory, visas i Canons monter i Hall 8a på drupa 2024. I nära samarbete med våra partner Fotoba (Hall 9) och Lamina (Hall 12), kommer Canon att demonstrera hela processen från början till slut – från utskrift till laminering och skärning för slutlig förpackning, med Zünd flatbäddsskärsystem. UVgel Print Factory kommer också att visas på drupa i Fotobas monter, Hall 9.

Mer information om Colorado M-serien finns på: https://www.canon.se/business/products/large-format-printers/colorado-m-series/

1. Närmare 90 % av kunderna har valt att inkludera tillvalet vitt bläck när de investerar i en Colorado M-serie.