Canon visar kraften i att skapa positiv förändring på drupa 2024 – genom välgörenhet och initiativ för nystartade företag

Stockholm 2024-05-27 – På drupa 2024 (Messe Düsseldorf, 28 maj – 7 juni 2024, Hall 8a) under temat The Power to Move lyfter Canon fram viktiga kompanjonskap och initiativ som visar kraften av samarbete när det gäller att skapa positiv förändring och upplevelser som berikar människors liv och verksamheter. I linje med Canons filosofi Kyosei, att leva och arbeta tillsammans för allas bästa, samarbetar Canon med ett antal företag och välgörenhetsorganisationer och donerar 20 000 böcker till flera olika ändamål. Böcker som producerats under drupa.

• Ett exempel på en av de simulerade displayerna från utställningen ’World Unseen’ som visar hur synskadade upplever världen.

• På drupa 2024 under temat The Power to Move belyser Canon viktiga kompanjonskap och initiativ som driver fram positiv förändring inom utskriftsbranschen.

• Creative Futures är ett årligt projekt där Canon samarbetar med The Drum och andra branschpartner, och erbjuder en individualiserad omnikanalsstrategi och utskriftskampanj för ett nystartat företag i Storbritannien.

I montern kan besökare se många av Canons viktiga samarbetsaktiviteter, inklusive:

World Unseen

I mitten av Canons monter finns ’The Core’, som ger besökarna en imponerande, multisensorisk upptäcktsfärd vad gäller utskrifternas känslomässiga påverkan och hur teknik och expertkunskaper sammanförs för att skapa bildupplevelser som kan berika människors liv och verksamheter. The Core’ levandegör Canons initiativ ’World Unseen’ tillsammans med RNIB (Royal National Institute of Blind People) och bjuder in besökarna att uppleva bilder tagna av berömda fotografer, på ett unikt och inkluderande sätt (se separat pressmeddelande).

Printworks B2B-medverkan

Området Printworks i Canons monter handlar om ‘People, Planet and What’s Possible’. Besökarna kan hämta inspiration genom att undersöka olika strategier som Canons kunder har infört för att få framgångsrik och hållbar tillväxt, projekt som ’Creative Futures’ (se separat pressmeddelande). I det här årliga projektet samarbetar Canon med The Drum, ett globalt förlag för marknadsförings- och mediabranschen, samt andra utvalda expertpartner inom branschen. Nystartade företag i Storbritannien bjuds in för att tävla om möjligheten att accelerera sin marknadsföring via individualiserad omnikanalsstrategi och en utskriftskampanj. Årets vinnare, Bower Collective, leverantör av naturliga hushålls- och hygienprodukter i återanvändbara förpackningar, har ställt ut sina produkter och sin story i Canons drupa-monter.

Ett annat initiativ inom Printworks är Publishing 2030 Accelerator, som fokuserar på att få till stånd meningsfull global hållbarhetsutveckling inom publicering. Besökare får lära sig mer om Canons samarbete i det här initiativet i publiceringsbranschen, som uppkom i Canons Future Book Forum. Canon har där en aktiv roll för att fastställa framgångsvillkoren för ett Distributed Printing Network, som skulle kunna driva hela branschen framåt och reducera koldioxidavtrycket för varje såld bok.

Samarbeten med goda syften

Printworks presenterar även information om ett antal välgörenhetspartner som Canon stöttar genom donationen av cirka 20 000 böcker. Där ingår UN SDG Book Club African Chapter, som hjälper barn med en läslista och bekantar dem med FN:s 17 mål för hållbar utveckling.

Lucy Swanston, grundare av Storbritanniens välgörenhetsinrättning för läs- och skrivkunnighet, Topic Heroes, kommer också att delta i Canons monter för att öka medvetenheten om denna viktiga uppgift. Topic Heroes är en boktjänst online som hjälper barn att uppskatta och lära sig skriva. Välgörenhetsinrättningen ger barn möjlighet att skriva sina egna stories och skicka in dem via Topic Heroes webbplats. Manuskripten skrivs sedan ut digitalt on-demand och barnen får en fysisk kopia av boken med just deras story. Extra kopior skänks också till deras skolor så att kamraterna kan läsa. Med stöd av den polsk-ukrainska handelskammaren kommer Canon och efterbehandlingspartnern Meccanotecnica att donera 1 000 ämneshjälteböcker till ukrainska barn i behov av utbildningsmaterial.

I linje med Canons mål att minimera miljöavtrycket från sitt deltagande i utställningen, kommer också cirka 10 000 vykort, affischer och broschyrer som skrivs ut i Canons monter under drupa att doneras till tyska icke-statliga organisationer.

Som en del av Canons engagemang att göra konst och estetisk verksamhet mer tillgänglig visas också Canons stöd för den inkluderande kören The White Hands Chorus Nippon (WHCN). Kören grundades av den konstnärliga ledaren Erika Colon och sammanför barn med och utan fysiska funktionsnedsättningar, med döva medlemmar som förmedlar ljud och känslor genom teckenspråk, rörelser och ansiktsuttryck. Information om det här initiativet finns i Canons monter. Där finns också bilder från körens visuella tolkning av ”Ode an die Freude/Ode to Joy” ur Beethovens 9:e symfoni, liksom några av de vita handskarna och Canons tekniker som använts på eventet.

Jennifer Kolloczek, Senior Director, Marketing & Innovation, Production Printing på Canon EMEA: ”Bilder, litteratur och musik berikar människors liv och vi anser att de upplevelserna ska vara tillgängliga för alla. Canon stöder många olika initiativ som syftar till att fullfölja den ambitionen och vi är stolta över att kunna visa och öka kunskapen om dessa syften i vår monter på drupa 2024. Alla är exempel på hur vi lever i enlighet med vår företagsfilosofi Kyosei – att leva och arbeta tillsammans för allas bästa. Via många olika kompanjonskap arbetar vi för att inspirera till positiva förändringar för den bredare utskriftssektorn och därutöver.”

Mer information om dessa och andra initiativ som stöttas av Canon Europe ges av våra experter i Canons monter (Hall 8a) på årets drupa, eller besök Canon at drupa 2024 - Canon Europe (canon-europe.com)