Den 7 augusti 2020 presenterade vi resultaten från vår senaste rapport om förlusten av bilddata på molnplattformen image.canon. Vi ber användarna om ursäkt för eventuella besvär.
I det här meddelandet rapporterar vi resultatet av vår undersökning av incidenten hittills.
Canon erbjuder sina användare över hela världen tjänster på vår webbplats image.canon som består av: (a) korttidslagring där användare överför och lagrar bilder i upp till 30 dagar; och (b) långtidslagring där användare lagrar bilder upp till 10 GB/användare utan specifikt utgångsdatum.
När Canon bytte till en ny version av programvaran för att kontrollera dessa tjänster den 30 juli kördes koden som kontrollerar korttidslagringen på både korttidslagringen och långtidslagringen, vilket resulterade i att vissa bilder som hade lagrats i över 30 dagar förlorades.
Den 4 augusti identifierade vi koden som orsakat incidenten och korrigerade den. Vi hittade ingen obehörig åtkomst till image.canon. Incidenten orsakade inget läckage av bilder.
Det finns inga tekniska åtgärder för att återställa de förlorade filmerna. Bilder kan återställas, men inte med originalupplösning. Vi kommer inom kort att kontakta berörda användare och be så väldigt mycket om ursäkt.