VANLIGA FRÅGOR OM CSDP
-
Q. Vem är behörig att ansöka?
A. För att kunna ansöka måste du:
• vara 18 år eller äldre den 7 mars 2024
• vara bosatt i EMEA
• antingen ha påbörjat eller slutfört en utbildningskurs eller praktikplats hos en byrå eller tidskrift under läsåret 2023/2024, eller ha nominerats/rekommenderas av en yrkesverksam i fotograferingsbranschen.
Se villkoren för ytterligare information. -
Q. Kan jag ansöka om jag inte bor eller studerar i Europa, Mellanöstern eller Afrika (EMEA)?
A. Nej, det går inte att ansöka om du inte både bor och studerar i EMEA. Om du ansöker under kategorin för praktik eller rekommendation måste du även vara bosatt i EMEA. Se villkoren för en fullständig lista över länder som omfattas.
-
Q. Kan jag ansöka om jag har ansökt eller deltagit tidigare?
A. Ja, du kan ansöka igen om du har ansökt eller deltagit tidigare. Men sökande som gick vidare till den andra modulen under 2022 eller 2023 års upplaga av programmet och deltog i den fyra dagar långa workshopen i Girona och Perpignan är inte berättigade att delta.
-
Q. Är det möjligt att ansöka som ett team eller en grupp fotografer?
A. Nej, ansökningar måste ske på individuell basis.
-
Q. Kan jag ansöka om jag inte talar engelska?
A. Det officiella språket för programmet är engelska. Översättningstjänster tillhandahålls inte och därför krävs tillräcklig kompetens för att du ska kunna dra nytta av programmet.
-
Q. Vilken dokumentation måste jag tillhandahålla för att verifiera min behörighet?
A. Om du väljs ut ombeds du att skicka följande dokumentation:
• en bild av ditt pass eller ID-kort för att verifiera din ålder
• en bild av ditt student-ID eller bekräftelse från skolan/universitetet/byrån/tidskriften osv. som styrker din registrering under läsåret 2023/2024. -
Q. Vilka material måste jag tillhandahålla om jag ansöker i kategorin för rekommendation?
A. Utöver din portfolio måste du även skicka in ett brev från branschproffset som rekommenderar dig, där deras namn, yrke och intyg om godkännande/rekommendation beskrivs.
-
Q. När vet jag om jag har valts ut?
A. Sökande som går vidare kommer att meddelas via e-post senast den 29 mars 2024.
-
Q. Vem kan jag kontakta om jag har några frågor?
A. Kontakta oss på students@canon-europe.com
-
Q. Hur väljs deltagarna ut?
A. Deltagarna väljs ut av en panel med Canon-representanter och externa branschproffs från ledande mediebyråer, som AFP, EPA, Getty Images och Reuters.
Ansökningarna bedöms utifrån den berättande karaktären, äktheten, berättelsen, biografin och portfolions övergripande kvalitet samt projektförslag. -
Q. Sker någon del av upplevelsen online/virtuellt?
A. Ja, under den första modulen i programmet, portfolioförberedelse under mentorskap, kommer sökande som gått vidare att samarbeta med en professionell mentor och delta i tre onlinesessioner för att arbeta med sin portfolio och sitt nya projektförslag.
-
Q. Kan jag delta virtuellt om jag inte kan resa?
A. Nej, med undantag för mentorsessionerna online, som är en del av den första modulen med portfolioförberedelse under mentorskap, kommer efterföljande aktiviteter att kräva fysisk närvaro för att du ska få ut mesta möjliga av upplevelsen.
-
Q. Kan jag förlänga min vistelse eller ändra mina resplaner om jag har valts ut för deltagande i Girona och Perpignan? Betalar Canon relevanta utgifter?
A. Ja, det går att förlänga vistelsen. Eventuella kostnader som uppstår i samband överföringar, logi och uppehälle för de ytterligare dagarna av vistelsen kommer dock inte att betalas av Canon och måste hanteras och organiseras av dig själv.
-
Q. Är det möjligt att skicka in två separata ansökningar?
A. Nej, endast en ansökan per person får skickas in.
-
Q. Kan jag skicka in film i min portfolio?
A. Nej, för närvarande accepterar vi endast digitala stillbilder.
-
Q. Hur många bilder kan jag inkludera i min portfolio?
A. Din portfolio kan innehålla högst två projekt, som består av upp till 20 bilder vardera. Bildfiler ska vara JPEG, max. 1 500 DPI, 2 000 pixlar.
-
Q. Måste jag inkludera bildbeskrivningar?
A. Ja. Alla bilder måste vara korrekt beskrivna.
-
Q. Kan jag skicka in andra format eller filer som en del av min portfolio?
A. Ja. Tillsammans med din portfolio bör du även skicka in en personlig presentation och en beskrivning av ditt/dina projekt samt bildbeskrivningar.
Du kan även skicka in ytterligare material, till exempel:
• en motivering till deltagande i programmetAlla bildfiler ska vara JPEG, max. 1 500 DPI, 2 000 pixlar. Skrivet material ska tillhandahållas i PDF-format på engelska.
• ett rekommendationsbrev från din skola/universitet/byrå/tidskrift eller branschproffs
-
Q. Kan jag redigera/göra ytterligare ändringar i min ansökan när den har skickats in?
A. Ja. När du har skickat in din portfolio får du ett e-postmeddelande med information om var du kan logga in för att granska din ansökan och göra eventuella ändringar före sista ansökningsdatum, den 7 mars 2024.
-
Q. Finns det några genrebegränsningar?
A. Det här programmet är främst inriktat på att stödja dem som vill ha en karriär inom visuellt historieberättande. Initiativet är starkt kopplat till vårt långvariga samarbete med fotojournalistikfestivalen Visa pour l'Image och de flesta av våra deltagare är blivande dokumentärfotografer/fotojournalister.
-
Q. Vad händer med bilderna jag skickar in?
A. Bilderna kommer att användas som en del av urvalsprocessen för 2024 års upplaga av Canon Student Development Programme.
-
Q. Är det något viktigt jag bör känna till innan jag skickar in mitt arbete?
A. Du måste vara den enda skaparen bakom dina bilder och ägaren till alla äganderätter till dina bilder.