Timelapse är en kreativ teknik med vilken du kan upptäcka en dold värld var du än är och få överraskande och givande resultat. Från att snabba på åskmoln som glider fram över ett landskap till att spela in stjärnornas långsamma vandring över natthimlen – timelapse passar för en episk målning och det är en teknik som är lika effektiv med småskaliga motiv närmare hemmet.
För att bevisa att du inte behöver resa långt för att kunna vara kreativ har vi utmanat två timelapse-fotografer att fotografera något vackert i sitt hem.
Fotograferingsprojekt med timelapse för nybörjare
Öva hemma
Alex Nail är en prisbelönt landskapsfotograf och timelapse-filmskapare som bor i Storbritannien. Hans passion är att väcka landskap till liv och bygga upp en imponerande portfölj av personliga timelapse-projekt. Han har använt tekniken kommersiellt för olika organisationer, bland annat British Tourist Authority.
Även om Alex vanligtvis låter objektiven jobba bland Europas berg säger han att området närmare hemmet passar utmärkt för att bekanta sig med timelapse-tekniken. Han fotograferade timelapse-sekvensen som gick från dag till natt genom ett fönster i sitt hem för att visa hur enkelt det kan vara.
”Hemmet är den perfekta platsen för att lära sig timelapse eftersom det är bekvämt och kontrollerat” förklarar Alex. ”Utomhus blir timelapse lite mer utmanande, med starka vindar, regn eller oväntade ljusförändringar. Men du kan enkelt utveckla din kunskap kring timelapse inom hemmets fyra väggar. Efter att ha fotograferat timelapse i åtta år provar jag fortfarande saker inomhus.
”Att fotografera inomhus medför såklart även vissa utmaningar. Hemmet är ofta en ganska statisk plats, så det blir en utmaning för fotografen att tänka ut hur man ska få till förändring eller rörelse i ett motiv. Du kanske inte heller bor i ett utställningshem (det gör verkligen inte jag), men det hindrar dig inte från att fånga vardagens rörelser eller fokusera på mindre detaljer. Om du fotograferar vid soluppgången eller solnedgången bör du tänka på hur den konstgjorda belysningen inomhus förändras (eller inte) i förhållande till den större förändringen utomhus.”
Alex föreslår att du använder statiska motiv som en kontrast till rörelsen man vill fånga. ”Du kan till exempel sätta den statiska fönsterramen och dess utsmyckning i kontrast till de slumpmässiga rörelserna hos träden utomhus som blåser eller molnen som glider bort mot horisonten. De statiska elementen hjälper till att rikta betraktarens uppmärksamhet mot motivets rörelse.”
Fånga rörelserna hos djur
Camilla Rutherford föddes i Skottland och efter att ha tagit examen vid Central Saint Martins Collage of Art and Design i London flydde hon stadslivet för att fotografera och spela in film av utövare av äventyrssport genom att ”jaga snön jorden runt”. Så småningom slog hon sig ned i Wanaka på Nya Zealand, där hon bor på en merinofårfarm på höglandet med sin familj.
Camillas timelapse-sekvens fångar rörelserna hos en flock får på hennes gård. Kontrasten i tempo mellan de ätande djurens snabba rörelser och molnens långsamma framfart ger en visuell kontrast, samtidigt som ljuskvaliteten och den dramatiska bakgrunden tillför en bioliknande känsla i detta alldagliga motiv.
Även om du inte har den här typen av naturlig skönhet utanför ditt hem är det en teknik som fungerar lika bra för att fånga hur ett husdjur rör sig i ett rum eller hur fåglar besöker en fågelmatare i trädgården. Fäst kameran på ett stativ, ställ in intervallängd för timelapse och spela in djurens dagliga rörelser som du normalt inte ser.
Skapa din egen timelapse
Du kommer att förstå hur effektiv småskalig timelapse kan vara. Du behöver ingen avancerad kamera eller något specialobjektiv. Om du har gott om tid och tålamod kan du bara ta en serie bilder med vanliga intervall och sedan kombinera dem i ett program för videoredigering för att skapa en slutlig timelapse-film.
För att underlätta detta finns det en inbyggt intervalltimer i många av Canons EOS-kameror som automatiserar hela processen. Med hjälp av den kan du ange hur många bilder du vill ta och hur långt tidsintervallet ska var mellan varje bild – i sekunder, minuter eller timmar. Kameran tar sedan en sekvens av bilder med förinställt intervall tills det antal bilder du angivit har uppnåtts. Dessa bilder kan sedan användas för att skapa en timelapse-film i lämpligt program eller så kan de enskilda bilderna användas på andra kreativa sätt.
För extra bekvämlighet har vissa EOS-kameror ett alternativ för timelapse-film. Det tar hand om det svåra jobbet åt dig, då det kombinerar bilderna i kameran och sparar den färdiga timelapse-filmen på minneskortet, så att du kan se och dela den direkt.
Du hittar en av dessa funktioner – och ibland båda – på många kameror i EOS-sortimentet. EOS 250D och EOS RP är två kameror som passar nybörjare med vilka du kan utforska den kreativa världen av timelapse-film hemma. Från blommor som blommar och slokar till smältande glass och solljusets rörelse i vardagsrummet – det finns ett oändligt antal motiv som kan förvandlas till spännande timelapse-filmer.
Tips för timelapse
När du har valt ut ett lämpligt motiv till din timelapse är det dags att ställa in kameran. Ett stativ rekommenderas här, så att alla fasta delar av motivet förblir skarpa i den färdiga sekvensen.
Batterikapaciteten kan vara ett bekymmer när du fotograferar långa timelapse-sekvenser, så se till att du har ett fulladdat batteri när du börjar. För att hålla strömförbrukningen minimal inaktiveras den bakre skärmen som standard på vissa kameror, eller så kan den inaktiveras via inställningsskärmen för timelapse-film. För väldigt långa timelapse-filmer kan det vara bättre att fästa ett batterigrepp och ett extrabatteri på kameran eller använda en nätadapter (tillval) för att få en jämn strömförsörjning.
När det gäller ljussättning av timelapse inomhus är det ofta bättre att använda artificiellt ljus istället för naturligt ljus för att få jämnare resultat. Dagsljus kan förändras i intensitet och färgtemperatur under tiden det tar att spela in en timelapse-sekvens. Även om denna förändring inte kan uppfattas av blotta ögat när bilderna tas kan det skapa ett märkbart flimmer i den färdiga filmen. En skrivbordslampa passar perfekt för småskaliga motiv, särskilt när ljuset jämnas ut med ett material som sprider ut ljuset.
Funktionerna för intervalltimer och timelapse-film kan aktiveras i den röda fotograferingsmenyn på en EOS-kamera som har någon av dessa funktioner. Vissa kameror har båda alternativen, men du måste ställa in kameran på videoläge för att få åtkomst till timelapse-filmfunktionen – liksom här med EOS 250D.
Vissa EOS-kameror har ett urval av förinställda motivalternativ i menyn för timelapse-film. Dessa är optimerade för olika typer av motiv, till exempel människor som går eller moln som rör sig långsamt. Men om du vill ha full kontroll över inställningarna för timelapse väljer du Anpassad. Här kan du ange intervall mellan varje bild och det totala antalet bilder som ska utgöra den färdiga timelapse-filmen. Dessa alternativ fastställer tiden som krävs för att fotografera bilderna och hur lång den färdiga timelapse-sekvensen blir och du kan se hur det ändras på skärmen medan du justerar parametrarna.
Välj intervall efter hur snabba rörelserna som du försöker fånga är. Om rörelserna sker under en kort tid, till exempel när familjen spelar spel eller lagar mat, kan du behöva ange ett kort intervall på bara några få sekunder eller liknande, för att kunna skapa en jämn sekvens. Med långsammare rörelser, till exempel när solen och månen går upp och ned, kan du välja ett längre intervall. Om du ändrar intervallet blir inspelningstiden längre eller kortare.
Antalet bilder som tas avgör hur lång den färdiga timelapse-filmen blir, i enlighet med filmens bildhastighet. Om du till exempel spelar in en timelapse-film i 4K med 25 b/s kräver varje sekund av filmen att 25 enskilda bilder tas. Det innebär att du måste ta 500 bilder för att skapa en 20 sekunder lång timelapse-film. Om du ändrar antalet bilder påverkas både inspelningstiden och uppspelningstiden och det avgör även hur mycket utrymme du behöver på minneskortet.
Med timelapse-filmfunktionen får du fler kontrollalternativ, som att ett hörbart pipljud ska låta efter varje bild. Det här är användbart om kameran finns i ett annat rum, så att du vet när sekvensen är färdig.
Det är en bra idé att ställa in så många fotograferingsparametrar som möjligt manuellt, så att timelapse-filmen får ett enhetligt utseende från start till slut. Om du låter inställningarna för till exempel bildstil och vitbalans vara automatiska kan kameran justera inställningarna för vissa bilder.
Det går att göra mycket kul med timelapse, oavsett var du är. Liksom med alla fotograferingsprojekt är det bäst att först lära dig grunderna innan du tar dig an mer utmanande motiv. Varför inte plocka upp kameran nu och börja spela in rörelserna utanför fönstret? Eller ställ upp ett stativ i köket nästa gång du lagar mat och spela in förloppet. Det bästa med timelapse är att det är lätt att lära sig och givande att kunna. Innan du vet ordet av kan du titta på alldagliga motiv på ett nytt kreativt sätt.
Skrivet av Marcus Hawkins