LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Objektivutmaning med landskap
Proffset Verity Milligan delar med sig av sin erfarenhet av att fotografera kreativa landskap med två lätta objektiv.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Time-lapsefotografering innebär fotografering av hundratals, eller till och med tusentals, stillbilder som kan spelas upp i en sekvens för att utgöra en tidskomprimerad video. En engagerande konstform som kan hjälpa till att blåsa nytt liv i traditionell landskapsfotografering. ”Time-lapsefotografering ger dig möjlighet att se ny potential i ett landskap”, säger Alex Nail, en professionell landskapsfotograf och time-lapsefilmskapare som tar bilder åt organisationer såsom Visit Britain och Woodland Trust.
”Med landskapsbilder kan det vara svårt att använda sökaren, men om du inkluderar rörelse blir motivet mer levande. Om du är ute en vacker sommardag kanske inte de skarpa ljusförhållandena är idealiska för stillbilder, men när molnen uppenbarar sig eller sveper förbi är det ett perfekt tillfälle att fotografera med time-lapse.”
En soluppgång, strömmande vatten, vågor i kustområden eller till och med passerande trafik på en gata i stan kan förvandlas till fascinerande motiv på så lite som bara några minuter för att ställa in och fotografera.
Med hjälp av Canon EOS RP, en liten, lätt och intuitiv kompakt systemkamera i fullformat som är idealisk för kreativitet i farten, delar Alex med sig av sina fem bästa tips för att fotografera landskap med time-lapse.
Vid fotografering av landskap med time-lapse använder Alex ett stativ, en vidvinkel- eller mellanzoomobjektiv och vanligtvis en intervallometer för att ställa in intervallet mellan bilderna. Men ett antal Canon-kameror har en inbyggd intervallometer och fotograferingsmetod för filmer i time-lapse, till exempel EOS 250D, EOS 90D, EOS M6 Mark II, EOS 6D Mark II och EOS RP, som alla kan spela in i 4K med time-lapse. Med EOS RP kan du fotografera med intervaller på en sekund eller mer med en färdig varaktighet på upp till 3 600 bilder, i 4K UHD eller Full HD, och processen blir enkel: du behöver bara ställa in kameran, bestämma hur stort mellanrummet ska vara mellan bilderna och hur länge du vill fotografera, så tar kameran hand om resten och sammanfogar bilderna till en videosekvens i kameran.
”Med Canon EOS RP kan du helt enkelt ställa in kameran och låta den göra sin grej medan motivet förändras framför dig”, säger Alex.
Alex kombinerar sin Canon EOS RP med objektivet Canon RF 24-105mm F4L IS USM. ”Det här objektivet passar time-lapsefotografering eftersom det ger riktigt användbara brännvidder. Jag tar många av mina landskapsbilder med time-lapse med 24mm men det här objektivet innebär att jag fortfarande har extra räckvidd för mer avlägsna motiv”, säger han. Tillsammans med nästa generations RF-objektiv är Canon EOS RP dessutom kompatibel med Canons utbud av EF- och EF-S-objektiv via en EF-EOS R-monteringsadapter.
Bildstabiliseringstekniken med fem steg i Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektivet är fördelaktig när du fotograferar utan stativ, men Alex rekommenderar ett stativ för time-lapsebilder. ”Om objektivet har en omkopplare för bildstabilisering, kom ihåg att avaktivera IS är när du använder ett stativ, eftersom det kan orsaka inkonsekvenser”, säger han. Välj läget time-lapsefilm på Canon EOS RP för att inaktivera objektivets IS.
För att öka tydligheten och enhetligheten rekommenderar Alex även att låsa inställningarna. ”Jag glömmer alltid bort att växla till manuell fokusering. Om motivet förändras eller ljusnivåerna förändras eller det finns minsta förskjutning av fokus kan det orsaka problem, så lås allt – kamera och inställningar – och ställ in fokus manuellt.” Flytta helt enkelt AF/MF-omkopplaren på objektivet till MF.
Landskap är beroende av naturligt ljus, vilket kan förändras snabbt på bara några sekunder, så exponeringen spelar en viktig roll inom time-lapsefotografering. Såvida han inte fotograferar direkt mot solen fotograferar Alex soluppgångar och solnedgångar i bländarförvalsläge, vilket innebär att kameran automatiskt ställer in slutartiden beroende på ljuset. ”Förändringarna i exponering mellan bilderna är mycket små,” säger han, ”så det blir mindre flimmer än du kanske tror.” Men om du vill fånga naturliga exponeringsförändringar föreslår Alex att du växlar till manuellt läge. ”Det är faktiskt det enklaste sättet att fotografera med time-lapse, eftersom du bara kan ställa in det och glömma bort det.”
I läget för time-lapsefilm på Canon EOS RP kan du ta en testbild för att utvärdera exponeringsinställningarna innan du trycker på filminspelningsknappen och börjar spela in time-lapsesekvensen.
För att fastställa intervallet mellan bilderna kan du fundera över hur snabbt motivet förändras. Rinnande vatten, vågor på havsstranden och passerande trafik rör sig ganska fort, så kortare intervall fångar saker utan plötsliga, stötvisa ändringar. För snabbrörliga moln på en blåsig dag borde ett intervall på mellan 1 sekund och 4 sekunder göra susen.
För att kunna producera ett klipp på fyra till sex sekunder försöker Alex filma mellan 10 och 12 sekunder – ”du kanske inte vet exakt när de mest intressanta delarna kommer att hända”, förklarar han. Om du skapar time-lapsefilmer manuellt i programmet kan du även påskynda uppspelningen och ”en fördubbling av antalet bilder gör att du även kan dubblera hastigheten om du upptäcker att din time-lapsefilm förändras långsamt.” De flesta av Alex sekvenser börjar med runt 300 bilder, vilket ger honom 12 sekunders film när den spelas upp med 25 bilder per sekund (b/s).
Allteftersom du utvecklas och blir skickligare tipsar Alex om att experimentera med skymningsövergångar och sedan med stjärnhimlen. ”Vid time-lapse med natthimlen och stjärnorna som snurrar runt Polaris kan du fotografera med 40-sekunders intervall och en slutartid på 30 sekunder,” säger han. ”Du behöver en mycket längre tidsperiod än för fotografering av moln.”
Batteritiden är definitivt av stor vikt när du filmar på natten. ”Jag har upptäckt att Canon-batterier är mycket tillförlitliga, även om det är kallt”, säger Alex, men tänk på att batterikapaciteten sjunker under kalla förhållanden. Vid långa eller nattliga fotograferingar med Canon EOS RP kanske du bör tänka på att ansluta kameran till en strömkälla via extra tillbehör, såsom nätadaptern AC-E6N, nätaggregatet DR-E18 eller nätadaptersatsen ACK-E18.
Vid stillbildsfotografering av landskap gillar Alex att ha med starka grafiska element i förgrunden, såsom stenar, träd eller vatten, men att skapa time-lapsesekvenser kräver ett annat tillvägagångssätt. ”Att skapa lyckade time-lapsesekvenser handlar om att förenkla bilden så att dess kvalitet framhävs. När jag tar stillbilder är jag mycket noga med kompositionen, men med time-lapse fotograferar jag lite bredare eftersom det inte går att förutse vad som kommer att hända – och under efterbearbetningen kan jag sedan beskära om jag vill. Objektivet Canon RF 24-105mm F4L IS USM passar perfekt: jag kan fotografera med vidvinkel, men om motivet kräver en snävare bild, t.ex. när månen eller solen sjunker bakom horisonten, är jag beredd på det också.”
Så nästa gång du är ute kan du leta efter möjligheter att väcka liv i landskapet – att skapa en time-lapsefilm behöver inte ta mycket längre tid än att ställa upp ett stativ för en stillbild av ett landskap och en kamera med fotograferingsmetod för time-lapse, t.ex. Canon EOS RP, gör det så enkelt.
Skrivet av Natalie Denton
Bli inspirerad är din källa till användbara fototips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.
Tillbaka till alla tips och teknikerLANDSKAPSFOTOGRAFERING
Proffset Verity Milligan delar med sig av sin erfarenhet av att fotografera kreativa landskap med två lätta objektiv.
TIMELAPSEFOTOGRAFERING
Fullkomligt säkra tekniker för att spela in timelapse-, hyperlapse- och slow motion-filmer.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Så använder du långa exponeringar för att skapa ljusspår: tips från vinnaren av Canons Redline Challenge.