En objektivutmaning för gatufotografering

Ta reda på hur det gick för gatufotografen Andres McNeill i Glasgow när han använde en kamera, Canon EOS R8, och ett objektiv, Canon RF 28mm F2.8 STM, i staden.
Ljusspår från en bil i tidigt skymningsljus på en stadsgata fylld av höga byggnader, tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

När du håller på med gatufotografering kan vad som helst hända. Fantastiskt fotogeniska ögonblick kan uppstå ur ingenting och försvinna lika fort igen. Det är den ultimata utmaningen för en fotograf. Du måste vara redo för allt och ha utrustning som kan ge dig bra resultat.

Andres McNeill, som bor i Glasgow i Storbritannien, har skaffat sig en imponerande följarskara på sociala medier tack vare sin unika gatufotograferingsstil där han använder stadens historiska, utsmyckade arkitektur som utgångspunkt. ”Jag har alltid tyckt om att titta på människor”, säger han, så när han började syssla med fotografering på allvar 2020 drogs han automatiskt till gatan.

Andres brukar promenera längs trottoaren tills han hittar en bra inramning, och sedan väntar han tills rätt person dyker upp – en sista men avgörande ingrediens som gör kompositionen komplett.

Andres, och många andra moderna gatufotografer, använder inte uteslutande den klassiska fasta brännvidden på 35 mm som var en favorit i genrens ungdom, utan experimenterar istället med det som passar motivet. Han brukar ge sig ut med Canon EOS R5 eller EOS R6 och en Canon monteringsadapter EF-EOS R till sina EF-objektiv.

För att ta reda på om det gick att återskapa hans kännetecknande stil med minsta möjliga utrustning kombinerade han Canons systemkamera i fullformat EOS R8 med ett enda vidvinkelobjektiv med fast brännvidd – superkompakta Canon RF 28mm F2.8 STM. Nu ska vi ta reda på om utrustningen klarade utmaningen.

Smälta in i omgivningen

En hand håller ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ovanför en kameraväska.

Det lätta Canon RF 28mm F2.8 STM-objektivet med fast brännvidd har en mångsidig brännvidd och en snabb maximal bländare, och Andres insåg att om han använde ett sådant kompakt objektiv med EOS R8 fick han fler möjligheter att vara kreativ.

Fotografen Andres McNeill böjer sig ned för att ta en bild med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv på en mossprydd kullerstensgata.

Andres kunde ta bilder som han annars skulle ha missat eftersom hans motiv kunde ha upptäckt vad han gjorde och uppträtt annorlunda.

De bästa objektiven för gatufotografering är de som ger dig möjligheten att handla fort och smidigt så att du kan följa med i snabba händelseförlopp, och en viktig funktion med Canon RF 28mm F2.8 STM är den tunna designen.

RF 28mm F2.8 STM väger bara 120 g och har en låg vikt jämfört med zoomobjektiv och objektiv med fast brännvidd, vilket är perfekt när du ska traska runt på Glasgows gator. ”Det är otroligt litet”, säger Andres. ”Ihop med Canon EOS R8 blir storleken är helt ofattbar. Jag kände mig nästan osynlig.”

För Andres, som är drygt 180 cm lång, är det en stor fördel att smälta in i omgivningen. ”Du kommer riktigt nära händelsernas centrum samtidigt som du kan uppleva spontana ögonblick – och jag drog inte lika mycket uppmärksamhet till mig som jag hade gjort om jag gått runt med min vanliga utrustning.”

Ett större perspektiv

En livlig gata fylld av kontorsarbetare och turister under en solig dag. Tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Genom att fotografera med Canon RF 28mm F2.8 STM kunde Andres komma nära sina motiv och ändå få med den bredare miljön. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/1250 sek, f/2,8 och ISO 100. © Andres McNeill

En figur fångad i solljuset mellan två höga byggnader kastar en lång skugga på trottoaren. Tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det kan kännas betungande att ge sig ut på gatorna med en kamera, men med minimal utrustning blir det enklare att smälta in i omgivningen. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/800 sek, f/2,8 och ISO 100. © Andres McNeill

Andres höll sig i centrala Glasgow under fotograferingen. ”För det är där allt händer”, säger han. ”Det finns en så stor blandning av människor där, så det är den bästa platsen att gå till om du vill fotografera.”

Brännvidden på 28 mm med vidvinkel var en ny upplevelse för Andres, som gärna tog vara på möjligheten att få med mer av arkitekturen i bilden. ”Jag kunde komma riktigt nära människor eftersom kameran och objektivet tar så liten plats, men samtidigt fick jag med byggnadernas hela omfång”, berättar han.

Andres tog många olika bilder av människor som rörde sig mellan de arkitektoniska pärlorna i små upplysta områden och kastade långa skuggor. ”Jag tog några bilder med lång exponering också, med bilar som körde förbi och lämnade spår efter sig”, lägger han till.

Stor bländare för fotografering i svagt ljus

En person som går framför en teater på kvällen lyses upp av ljuset som kommer från byggnaden. Tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det bästa rådet Andre har fått är att sluta leta efter fotografier och börja leta efter berättelser. ”Komponera som om du spelar in en film”, föreslår han. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/2,8 och ISO 400. © Andres McNeill

Skottland är inte direkt känt för solsken, så det är viktigt för Andres att ha med sig ett objektiv som kan hantera grått, mulet väder.

”Min favorittid att fotografera är den ’blå timmen’, precis efter att solen har gått ned men så pass sent att det känns som kväll”, säger han. ”I den situationen var bländaren på f/2,8 perfekt. Jag behövde inte höja ISO-värdet så mycket för att få till en bild med bra exponering. Vid f/2,8 kan du förlita dig på lite kortare slutartid och få ett skarpt foto.”

Andres hämtar inspiration från film för att få till den visuella stilen han är ute efter, och han lyfter de särpräglade blå, lila och turkosa tonerna från filmen Moonlight från 2016 som ett exempel på vilken sorts färgpalett han älskar att använda i sina bilder.

En person lyses upp av golvbelysningen i ett parkeringshus med flera våningar. Fönster från golv till tak visar en trappa som går upp till byggnadens topp. Tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Andres fotograferar ofta på kvällen och letar efter stadsmiljöer där han kan dra nytta av tillgängligt ljus för att få intressanta kompositioner. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/2,8 och ISO 800. © Andres McNeill

En silhuett av en figur i slutet av en lång, graffititäckt tunnel. Tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Enligt Andres finns det två läger bland gatufotografer – jägare och fiskare. Andres tillhör det senare lägret. ”Jag brukar vänta på att olika figurer ska visa sig”, säger han. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/160 sek, f/2,8 och ISO 100. © Andres McNeill

När Andres fotograferar på kvällen utnyttjar han tillgängligt ljus från kontorsfönster och skyltar på snabbmatsrestauranger för att förbättra bilderna. Han blev extra imponerad av bokeh-effekten som Canon RF 28mm F2.8 STM skapade efter mörkrets inbrott.

”Ju fler bländarblad, desto jämnare bokeh, och desto mer perfekt och rund blir den”, säger han. ”Det var viktigt eftersom det fanns gatubelysning och billyktor i bakgrunden. Bokeh-effekten, som är så visuellt tilltalande, gav verkligen bilderna något extra.”

Andres är inte bara stillbildsfotograf utan även videofilmare. RF 28mm F2.8 STM är ett perfekt objektiv för innehållsskapare som arbetar med rörelse och för filmskapare eftersom dess korrigering av focus breathing skapar konsekvent inramning när du byter mellan fokuspunkter.

Ett perfekt alternativ för gatufotografering

En man håller upp en Canon-kamera med ett Canon-objektiv med fast brännvidd mot ögat för att ta ett fotografi.

”I början kanske det känns jobbigt att du måste ändra slutartiden”, säger Andres. ”Nu kommer det naturligt. Jag tänker inte ens på kamerans rattar längre.”

Mellan två höghus under en solig dag sitter en person som badar i skuggor på en trottoarkant och tittar i sin telefon. Tagen av Andres McNeill med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Andres tyckte om att experimentera med Canon EOS R8:s elektroniska slutare med 40 bilder/sekund, vilket innebar att han fick många valmöjligheter under redigeringen. ”Jag trodde inte det var möjligt att fånga så många bilder”, säger han entusiastiskt. Tagen med en Canon EOS R8 med ett Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv inställt på 1/400 sek, f/4 och ISO 100. © Andres McNeill

Det var första gången Andres använde Canon EOS R8 och han tyckte att det var en fantastisk kamera för gatufotografering. Han tyckte särskilt mycket om dess intelligenta autofokus, som hjälpte honom att behålla motiven i skarpt fokus. ”Det kändes nästan som om jag fuskade lite ibland. Det var nästan som om jag sa åt den vad den skulle göra med tankekraft och så hände det.”

Ett bra gatufoto berättar en historia i en enda bild. Andres kommer ihåg ett särskilt kraftfullt exempel på det – en man som satt och vilade i ett upplyst område (ovan till höger). Tack vare Andres diskreta utrustning kunde han ta bilden utan att störa mannens lugna stund. För motivet var det nog bara en helt vanlig dag, men i Andres kamera uppstod magi.

”Mitt viktigaste råd till gatufotografer är att ge sig ut och göra mer”, säger Andres. ”Jag kan lista tekniker, men egentligen handlar det om att träna ögat till att upptäcka ögonblicken du letar efter. Och det gör dig till en bättre gatufotograf.”

Rachel Segal Hamilton

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Tips för gatufotografering

Oumbärliga råd om hur du tar fantastiska gatubilder med arkitekturen i fokus.

Tips för arkitekturfotografering

Börja med arkitekturfotografering med tekniker och insikter från ett proffs.

Tips för gatuporträtt

De bästa råden för gatuporträtt som sticker ut, från proffsfotografen Julian Love.

Upptäck abstrakt gatufotografering

Skapa häpnadsväckande konst av triviala saker med de här enkla teknikerna för surrealistiska stadsbilder.