TIMELAPSEFOTOGRAFERING
Fånga rörelse i timelapse-filmer
Fullkomligt säkra tekniker för att spela in timelapse-, hyperlapse- och slow motion-filmer.
FILMTEKNIKER
Det är ett roligt kameraprojekt att skapa en stop-motion-animeringsfilm och hela familjen kan vara delaktig. Genom att ta en serie stillbilder av ett motiv och flytta det små steg mellan varje bild kan du skapa en bildsekvens som kan spelas upp som en film med illusionen av att motivet rör sig.
Att ställa in din EOS-kamera för bästa resultat är den enkla delen – det som kräver riktig skicklighet är att ge liv och personlighet åt ett dött föremål.
Här delar den professionella animatören Ed Jackson med sig av sina tips för hur du tar dina första steg i stop-motion-animering. Sedan Ed avslutade sina studier inom stop-motion-animering har han arbetat för ett flertal kunder inom branschen, bland annat Aardman Animations, där han deltog i arbetet med tv-serien ”Fåret Shaun”, Nick Parks film ”Grottmannen Dug” och filmen ”Fåret Shaun – Farmageddon”.
Ed visar hur enkelt det är att komma igång med stop-motion-animering med en enkel uppsättning: en Canon EOS 250D, några lampor och en boll modellera.
Det finns mängder av föremål i och utanför hemmet som du kan använda som motiv till ditt projekt. Du kan till exempel visa byggklossar som själva skapar en struktur, en påse med godis som töms själv eller leksaksbilar som kör runt på en köksbänk. Ed föreslår att du börjar enkelt, precis som han har gjort med sin film med en studsande boll.
”Modellera är något jag använder väldigt ofta eftersom det är så enkelt att hantera. I min kortfilm har jag bara filmat bollen ovanifrån och flyttat den längs bordet samtidigt som jag har ändrat formen på den för att skapa illusionen av att den studsar.
”Mitt råd är att inte bli för ivrig med att försöka sig på något som är för komplext i början. Använd en enkel bakgrund och fokusera bara på animeringen. Om du har en story är det bättre att hålla den kort och enkel. Börja med ett litet projekt så att du kan testa allting innan du ger dig in i något som är väldigt långt.”
Det vanliga sidförhållandet för filmer är 16:9, men din kamera är inställd på att ta stillbilder med ett sidförhållande på 3:2 som standard. Ändra sidförhållandet i huvudmenyn innan du börjar fotografera för att säkerställa att din stop-motion-film visas i bredbildsformat. Du kan behöva ställa in din EOS-kamera i Live View-läget för att visa det alternativet.
Ed rekommenderar att du ställer in fokus, exponering och vitbalans manuellt. Genom att göra det sparas inställningarna och alla bilder i den färdiga filmen får samma stil. Med artificiellt ljus får du ännu mer konsekventa effekter.
”Du kan fotografera utomhus eller nära ett fönster, men naturligt ljus förändras hela tiden. Du får mer kontroll om du arbetar i ett mörkt rum med några bordslampor, men till och med då kan du få flimmer i den färdiga filmen, som du kan se i mitt exempel. Det bidrar till helhetseffekten.”
Genom att använda ett stativ med kameran säkerställer du att den övergripande kompositionen inte förändras från bild till bild och att alla bilder blir skarpa. En EOS-kamera med vinklingsbar skärm gör det enkelt att komponera bilden, även när du fotograferar från en svår vinkel. ”Se till att allt sitter fast ordentligt så att kameran inte rör på sig”, betonar Ed.
Du får dessutom mer frihet att ställa in exponeringen om du använder ett stativ. Använd ett ISO-tal med låg känslighet, till exempel ISO 200, så att bilden inte blir grynig. Ta några testbilder med olika bländare för att se vilken du föredrar och justera sedan slutartiden för att säkerställa att bilden är tillräckligt ljus.
Professionella animatörer använder avancerad programvara som Dragonframe för att styra kameran, fotografera och granska sekvenser, programmera ljuseffekter och mycket mer. Men du kan hålla det enkelt till en början och helt enkelt fotografera för hand.
Ta hellre bilderna med en fjärrutlösare istället för att trycka på slutarutlösningen. På så sätt råkar du inte flytta kameran under sekvensen. Om din kamera har Wi-Fi kan du även använda Canon Camera Connect-appen för att ta alla bilder och spela upp dem utan att röra kameran.
Hur långt ditt stop-motion-projekt blir beror på hur många stillbilder du tar och filmens bildhastighet. Om din sekvens till exempel spelas upp med 25 b/s (bilder per sekund) behöver du ta 25 stillbilder för varje sekund i filmen. Du kan även använda 24 b/s för att få ett mer bioliknande utseende.
Hur mycket du flyttar föremålet i varje bild beror på bildhastigheten. ”Om du till exempel använder 25 b/s måste stegen vara relativt små för en smidigare animerad rörelse, annars går allt för fort”, förklarar Ed. ”Med 12 b/s kan däremot stegen vara större och du kan ta ut svängarna ganska ordentligt när du placerar om föremålet. I slutändan beror det på vad som händer i bilden och vilken rörelse du vill få fram.”
Om du har tagit stillbilder utan att använda andra appar eller programvaror måste du sammanställa dem till en film. Ed har länge använt sig av Adobe Premiere Pro, men du kan använda vilken grundläggande programvara för filmredigering som helst. Du importerar bara de enskilda bilderna till tidslinjen, lägger till filmljud om du vill och exporterar sedan filmen som en MP4-, MOV- eller liknande delningsbar filmfil.
Det finns flera enkla appar för mobila enheter och datorer som kan automatisera processen och låta dig granska animeringarna medan du arbetar, samt mata ut en färdig film. Ed föreslår en som kallas Stop Motion Studio.
Stop-motion-animering är tekniskt sett en av de enklaste filmtyperna att skapa. Du behöver varken mycket utrustning eller utrymme – däremot behöver du ordentligt med tålamod! Du kan använda vilken EOS-kamera som helst, ställa in den på manuell användning och komma igång redan idag.
När du har koll på de grundläggande principerna kan du börja experimentera med nya tekniker och skapa en egen stil. ”När vi gör tv-serier som ”Fåret Shaun” flyttar vi oftast dockorna 12 gånger för varje sekund i filmen”, säger Ed. ”Vi tar två bilder av varje position för att få rätt antal bilder som krävs för uppspelning. Du sparar tid genom att ta två bilder mellan varje rörelse och det saktar ned animeringen när den spelas upp, vilket får den att se mer tecknad ut. När vi däremot spelar in en film försöker vi flytta dockorna i alla 24 eller 25 bilder för att få ett mer verklighetstroget resultat.”
”Det handlar om att prova sig fram”, säger Ed uppmuntrande. ”Var kreativ, lär från dina misstag och ha roligt.”
Skrivet av Marcus Hawkins
Bli inspirerad är din källa till användbara fototips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.
Tillbaka till alla tips och teknikerTIMELAPSEFOTOGRAFERING
Fullkomligt säkra tekniker för att spela in timelapse-, hyperlapse- och slow motion-filmer.
TIMELAPSE
Förvandla en timelapse-fotografering till en enda bild med denna lektion om hur du skapar ett tidsförlopp av en serie bilder.