VILDA DJUR

Fotografering av vilda djur: ett proffs och en hobbyfotograf testar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Naturfotografen Guy Edwardes samarbetar med den entusiastiske hobbyfotografen Pete Lau och delar med sig av de bästa tipsen för att ta enastående bilder av vilda djur med hjälp av Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
En stor grå uggla med iögonfallande gula ögon tittar direkt mot kameran på en bild som tagits av Guy Edwardes med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Vilda djur är en unik genre – varje ögonblick är en chans att fånga det extraordinära, men dess verkliga skönhet ligger i det faktum att alla kan ge det ett försök. Den före detta brandmannen och numera passionerade fotograferingsentusiasten Pete Lau bevisade detta under en fotografering av vilda djur tillsammans med den professionella natur- och landskapsfotografen Guy EdwardesHawk Conservancy Trust i Hampshire i Storbritannien.

Pete och Guy var bland de första att använda Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, ett lätt superteleobjektiv med en brännvidd på upp till 800 mm, vilket är perfekt för att fotografera djur och fåglar från valfri position och utan att störa dem. Det är avsett för seriösa hobbyanvändare och har ett bländarområde på f/6,3–9, en optisk bildstabilisator med 5,5 steg och blixtsnabb autofokus som säkerställer tydlighet och skärpa oavsett hur flyktigt ögonblicket är. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är utformat för att tåla växlande väder, med damm- och fuktbeständighet som motsvarar Canons professionella objektiv i L-serien. Det har även en vit reflekterande beläggning för tillförlitlig optisk prestanda när du fotograferar i solen.

”Det imponerande med det här objektivet är dess räckvidd”, säger Pete, som tidigare har använt ett Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM och RF 800mm F11 IS STM för att fotografera avlägsna motiv. ”Räckvidden på 200 till 800 mm är helt otrolig och möjligheten att använda ett enda objektiv för ett motiv som kan vara någon meter bort ena stunden men 40 m bort i nästa stund ger mig så mycket mer flexibilitet eftersom jag slipper byta mellan två objektiv. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ger fantastiska resultat, enastående kapacitet och mycket valuta för pengarna.”

Ett huvudporträtt av hobbyfotografen av vilda djur, Pete Lau.

Pete Lau

Pete blev förlamad från bröstet och nedåt efter en olycka på mountainbike 2014 och sitter nu i rullstol. Trots hans ständiga smärta upptäckte han en passion för fotografering av vilda djur och driver nu en webbplats med råd om hur människor som använder utrustning för rörelsehindrade kan ta del av naturen.

”Vikten, eller avsaknaden av den, var den första överraskningen med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM”, tillägger Guy. ”Det är relativt kompakt och extremt lätt med tanke på brännvidden. Det faktum att det kan fotografera i upp till f/9 är en rimlig och bra kompromiss när det gäller den typ av bild du kan ta i förhållande till den vikt och storlek du slipper släpa på.”

Guy valde att kombinera RF 200-800mm F6.3-9 IS USM med sin Canon EOS R5, medan Pete kombinerade det med EOS R7. Här delar Guy och Pete med sig av sina erfarenheter av att fotografera vilda djur – och även om de har använt RF 200-800mm F6.3-9 IS USM för att fotografera rovfåglar är de insikter som de delar med sig av här tillämpliga för alla varelser.

Ett huvudporträtt av landskaps- och naturfotografen Guy Edwardes.

Guy Edwardes

Guy har arbetat som landskaps- och naturfotograf i nästan 30 år. Han fotograferar främst vilda djur och naturen i Storbritannien, men håller även workshops över hela världen och har levererat tusentals bilder till bildbibliotek.

1. Fotografera i höjd med djurets ögon

En slagfalk fäller ut sina vingar när den står i gräset, på en bild som tagits av Pete Lau med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Eftersom Pete inte kan stå, böja sig ned på knä eller ta sig ur och tillbaka upp i rullstolen var de två tvungna att hitta ett kreativt sätt att fotografera fåglar på marken, till exempel den här slagfalken. Tagen med en Canon EOS R7 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 800 mm, 1/1 600 sek, f/9 och ISO 1600. © Pete Lau

En Canon-kamera med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv hålls lågt nere vid marken av en person i rullstol.

”Guy föreslog att jag skulle fälla ut den vinklingsbara touchskärmen på Canon EOS R7 och slå på Live View”, förklarar Pete. ”Jag sänkte försiktigt kameran mot marken och använde min andra hand för att styra den. Med touchskärmen riktad uppåt, mot mig, kunde jag ta bilden.”

Guy föredrar att fotografera djur i nivå med deras ögon. ”Om motivet befinner sig på gräs, sand eller vatten ligger jag ned på marken eller fotograferar från lägsta möjliga vinkel”, förklarar han. ”Du får en bra spridning i förgrunden och bakgrunden hamnar mycket snabbare ur fokus. Även en liten justering på 15–30 cm kan göra stor skillnad för bildens utseende. När du fotograferar rovfåglar kan du dessutom dölja fotringarna [som sitter på fåglarnas ben].”

Att komma ned på marken var inte ett alternativ för Pete, inte ens med Guys hjälp. Tack och lov hittade duon en lösning – tack vare den vinklingsbara touchskärmen hos Canon EOS R7. ”Pete kunde fotografera från en mycket låg vinkel genom att hålla kameran över rullstolens sida och använda skärmen”, säger Guy. ”Han var kanske 30 cm från marken och det förändrade utseendet på hans bilder totalt.”

Pete, som har varit en entusiastisk hobbyfotograf i flera år, säger att det inte är något han normalt skulle göra. ”Det är fantastiskt eftersom det gav mig så mycket mer flexibilitet”, säger han.

2. Byt perspektiv för att hitta en bättre bakgrund

I en skogsglänta omgiven av träd använder två fotografer, varav den ena sitter i rullstol, sina Canon-kameror med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektivet monterat.

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är otroligt mångsidigt och det är relativt kompakt och lätt för att vara ett objektiv med det här zoomintervallet, vilket gör det lämpligt för både nybörjare och hobbyfotografer, men även för rörelsehindrade, som Pete.

En stor grå uggla sitter på en trädgren och tittar mot kameran på en bild som tagits av Guy Edwardes med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

”För att få en intressant bakgrund behöver du inte nödvändigtvis röra dig särskilt mycket”, säger Guy. ”Pete flyttade precis rullstolen några centimeter åt ena sidan och det var tillräckligt för att ändra bakgrunden och få en användbar bild.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 600 mm, 1/640 sek, f/8 och ISO 3200. © Guy Edwardes

”Även om du har ett riktigt bra motiv, till exempel en uggla, är det ibland inte tillräckligt. Du måste tänka på bakgrunden”, säger Guy och förklarar att även en liten rörelse kan göra stor skillnad. ”Räckvidden på 800 mm hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ger dig ett mycket smalt synfält, så du behöver bara flytta kroppen lite grann för att ändra bakgrunden helt.”

Pete blev positivt överraskad över att en liten förflyttning av rullstolens position gjorde att han kunde förbättra kompositionen av bilderna. ”Jag trodde att man skulle behöva flytta sig mycket, men så var det inte”, säger han. ”I början fick jag bilder med röriga bakgrunder, där kvistar sticker ut här och där, men att bara flytta några centimeter åt vänster eller höger gjorde stor skillnad.”

3. Använd längsta möjliga räckvidd

En afrikansk hökörn fotograferad i luften, med en oskarp bakgrund. Tagen av Guy Edwardes, med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

”Ju längre brännvidden är, desto snabbare hamnar element i bakgrunden och förgrunden ur fokus, medan motivet förblir skarpt”, säger Guy. ”Ju längre bort du befinner dig från dina motiv, desto mindre troligt är det dessutom att du stör dem.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 455 mm, 1/2 500 sek, f/8 och ISO 1000. © Guy Edwardes

En tofsprydd karakara fotograferad i luften, med en oskarp bakgrund. Tagen av Pete Lau, med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM möjliggör brännvidder på 200–800 mm och är perfekt för fotografer som vill ha ett allt-i-ett-objektiv för vilda djur. ”Som hobbyfotograf förstår jag egentligen inte kostnaden för ett särskilt objektiv på 500 mm, 600 mm eller 800 mm”, säger Pete. ”Men RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ger mig ett flexibelt intervall och möjlighet att ta bilder som jag inte kunnat uppnå tidigare.” Tagen med en Canon EOS R7 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 742 mm, 1/8 000 sek, f/9 och ISO 1250. © Pete Lau

Guy använder ofta ett Canon RF 600mm F4L IS USM-objektiv med Canon-extendern RF 1.4x för att fotografera vilda djur, men han blev imponerad av räckvidden på 800 mm hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. ”När det gäller att låsa på motivet var RF 200-800mm F6.3-9 IS USM riktigt bra på att följa motivet, även i svagt ljus”, säger han. ”Men det bästa med att fotografera på avstånd är den snabbare autofokuseringen. Föreställ dig att du fotograferar en fågel som flyger mot dig och du har ett objektiv på 800 mm. Den är långt borta och autofokuseringen behöver bara flytta en aning för att följa den. För att få fågeln i samma storlek med ett objektiv på 300 mm måste den vara mycket närmare dig. Det innebär att linselementet måste röra sig längre och snabbare för att hålla fågeln i fokus. Ju längre brännvidden är, desto lättare är det alltså att fokusera och desto mer effektivt blir det.”

Brännvidden på 800 mm hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM medförde dessutom fler fördelar för Pete. ”Det största irritationsmomentet för mig är att inte kunna komma nära motiven”, säger han. ”Om jag befinner mig på en gångväg eller en stig är jag fysiskt begränsad till det utrymmet. Om jag rör mig utanför stigen finns det en risk för att jag kan ramla ur stolen, så det är helt otroligt att ha den brännvidden. Jag kan komma närmare än jag någonsin gjort tidigare.”

Kombinationen av RF 200-800mm F6.3-9 IS USM med en APS-C-kamera, som EOS R7, är särskilt fördelaktig eftersom den mindre sensorn effektivt beskär bilden, vilket ökar objektivets räckvidd. Vid slutet av objektivets räckvidd på 800 mm ger APS-C-sensorn samma synfält som när du fotograferar med ett teleobjektiv på 1 280 mm på en fullformatskamera.

Guy tillägger att en annan bra sak med objektivet är dess zoomintervall. ”Om du försöker hitta en fågel på himlen och du har zoomat hela vägen till 800 mm blir det svårt att hitta den”, förklarar han. ”Börja med att zooma tillbaka till 300 eller 400 mm, så att du kan hitta motivet, och zooma sedan in till 800 mm för att fylla hela bilden.”

4. Fotografera utan stativ för flexibilitet

Fotografen Guy Edwardes håller i en Canon-kamera med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv monterat.

Guy säger att handplaceringen är avgörande när man håller i ett långt objektiv, till exempel Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. För maximal flexibilitet föreslår han att du greppar objektivet så långt ned som möjligt och stödjer det med handflatan underifrån, med fingrarna framåt så att du kan justera zoomringen.

Peter Lau håller upp en Canon-kamera med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv monterat.

Guy och Pete blev båda positivt överraskade av den kompakta storleken hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. ”Jag skulle normalt inte kunna använda ett objektiv på 800 mm, eftersom det är för stort och tungt, men RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är otroligt lätt”, säger Pete.

Om du vill fotografera varelser som rör sig snabbt rekommenderar Guy att du lämnar stativet hemma. ”Vid fotografering utan stativ får du flexibilitet om du behöver röra dig snabbt eller till olika platser”, förklarar han. ”Det enda problemet är om du fotograferar med ett tungt teleobjektiv – du kan inte hålla den typen av vikt under en längre tid.”

Petes vanliga stabilisator är ett stativ med en fot, vilket även underlättar när det gäller utrustningens vikt, men Guy visade honom en ny teknik. ”Om jag håller in armbågarna och stöttar dem mot magen ger det mig så mycket mer flexibilitet när jag följer ett motiv i rörelse. Med stativet med en fot är jag begränsad till den nivån”, säger han. ”RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är så lätt att jag kan manövrera det med en hand, medan det med vissa objektiv kan kännas som tyngdlyftning.

”Designen är dessutom väldigt genomtänkt”, tillägger han. ”Jag kan ta mig till i stort sett allt med ett finger och en tumme, och för att vara ett superteleobjektiv är det snyggt och kompakt.”

5. Lär dig att frysa snabba rörelser

En mjölkuv fotograferad i luften, på en bild tagen av Pete Lau med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Pete använde en kort slutartid för att ta den här bilden av en mjölkuv som flyger. ”Det här är den enda ugglan som har rosa ögonlock”, säger han. ”Konturerna på vingarna hjälper den att ändra flygposition och riktning, vilket var fantastiskt att se och det innebar att jag var särskilt tacksam för EOS R7:s ögonigenkännings-AF för djur, som fungerade mycket bra.” Tagen med en Canon EOS R7 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 200 mm, 1/2 700 sek, f/6,3 och ISO 100. © Pete Lau

En laduuggla sprider ut sina vingar medan den flyger, på en bild som tagits av Guy Edwardes med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Den optiska bildstabilisatorn med 5,5 steg hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM fungerar tillsammans med den inbyggda bildstabiliseringen hos EOS R7 för att leverera stabilisering i upp till 7,5 steg, vilket gör det möjligt att reagera snabbt vid fotografering utan stativ och ta bilder utan kameraskakningar av fåglar som flyger. Tagen med en Canon EOS R7 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 481 mm, 1/4 000 sek, f/8 och ISO 800. © Guy Edwardes

Vid fotografering av vilda djur rekommenderar Guy att du använder en kort slutartid. ”Fotografera med 1/2 500 sekunder eller snabbare, även om det är en fågel på en gren”, säger han. ”Om den plötsligt flyger iväg är du redo.”

En kort slutartid fryser inte bara djurets rörelser, utan Pete förklarar att det även hjälper till att kompensera för hans rörelser. ”Jag är ganska ostadig”, förklarar han. ”Från bröstet och nedåt har jag ingen kontroll över vad kroppen gör, vilket resulterar i mycket kameraskakningar. Om jag ökar slutartiden kompenserar det för både fågeln och mig. Den optiska bildstabiliseringen hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är helt enkelt fenomenal – den är banbrytande för människor som liksom jag själv är rörelsehindrade."

För att säkerställa en kort slutartid säger Guy att han arbetade bekvämt vid ISO 6400, särskilt i de skuggiga skogarna där ljusnivåerna var låga. ”Jag tror att folk oroar sig för mycket över höga ISO-värden och brus”, säger han. ”Jag får hellre en skarp bild med lite brus, som jag kan redigera senare med hjälp av programvara, än att missa bilden helt och hållet.” Dessutom innebär det höga ISO-värdet och brusreduceringsteknikerna hos moderna kameror att du kan få tydligare bilder med högre ISO-värden än du förväntar dig.

Ett porträtt i närbild på en vithövdad havsörn med näbben öppen, taget av Pete Lau med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

”Den här enorma vithövdade havsörnen var nära staketet i sin inhägnad, så jag försökte få till ett porträtt för att se hur objektivet skulle definiera detaljerna”, förklarar Pete. ”Resultatet talar för sig självt, liksom färgerna som framhävs.” Tagen med en Canon EOS R7 med ett Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv inställt på 338 mm, 1/400 sek, f/8 och ISO 100. © Pete Lau

Oavsett om du fotograferar fåglar eller vilda djur kan Guys tekniker, Petes erfarenheter och ett objektiv som Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, med dess mångsidiga zoomintervall och imponerande funktioner, hjälpa dig att komma ett steg närmare att fånga den otämjda skönheten i naturen. ”Det är bara att ge det ett försök”, säger Pete. ”Alla kan göra det. Ge dig ut och se vad du kan åstadkomma.”


Skrivet av Natalie Denton

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • NATURFOTOGRAFERING

    Tips för naturfotografering

    Proffset Dani Connor avslöjar sina bästa tips för att lyckas i branschen för en blivande ung naturfotograf.

  • VILDA DJUR

    Så här fotograferar du fåglar

    Tips för att välja den bästa nybörjarutrustningen för fågelfotografering.

  • NATURFOTOGRAFERING

    De bästa objektiven för natur

    Ta fantastiska bilder av vilda djur och fåglar med dessa objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv.

  • GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

    Så här väljer du objektiv

    Allt du behöver veta om objektiv, från typer av objektiv till funktioner.