Vilda djur är en unik genre – varje ögonblick är en chans att fånga det extraordinära, men dess verkliga skönhet ligger i det faktum att alla kan ge det ett försök. Den före detta brandmannen och numera passionerade fotograferingsentusiasten Pete Lau bevisade detta under en fotografering av vilda djur tillsammans med den professionella natur- och landskapsfotografen Guy Edwardes på Hawk Conservancy Trust i Hampshire i Storbritannien.
VILDA DJUR
Fotografering av vilda djur: ett proffs och en hobbyfotograf testar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
Pete och Guy var bland de första att använda Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, ett lätt superteleobjektiv med en brännvidd på upp till 800 mm, vilket är perfekt för att fotografera djur och fåglar från valfri position och utan att störa dem. Det är avsett för seriösa hobbyanvändare och har ett bländarområde på f/6,3–9, en optisk bildstabilisator med 5,5 steg och blixtsnabb autofokus som säkerställer tydlighet och skärpa oavsett hur flyktigt ögonblicket är. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är utformat för att tåla växlande väder, med damm- och fuktbeständighet som motsvarar Canons professionella objektiv i L-serien. Det har även en vit reflekterande beläggning för tillförlitlig optisk prestanda när du fotograferar i solen.
”Det imponerande med det här objektivet är dess räckvidd”, säger Pete, som tidigare har använt ett Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM och RF 800mm F11 IS STM för att fotografera avlägsna motiv. ”Räckvidden på 200 till 800 mm är helt otrolig och möjligheten att använda ett enda objektiv för ett motiv som kan vara någon meter bort ena stunden men 40 m bort i nästa stund ger mig så mycket mer flexibilitet eftersom jag slipper byta mellan två objektiv. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ger fantastiska resultat, enastående kapacitet och mycket valuta för pengarna.”
Pete Lau
”Vikten, eller avsaknaden av den, var den första överraskningen med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM”, tillägger Guy. ”Det är relativt kompakt och extremt lätt med tanke på brännvidden. Det faktum att det kan fotografera i upp till f/9 är en rimlig och bra kompromiss när det gäller den typ av bild du kan ta i förhållande till den vikt och storlek du slipper släpa på.”
Guy valde att kombinera RF 200-800mm F6.3-9 IS USM med sin Canon EOS R5, medan Pete kombinerade det med EOS R7. Här delar Guy och Pete med sig av sina erfarenheter av att fotografera vilda djur – och även om de har använt RF 200-800mm F6.3-9 IS USM för att fotografera rovfåglar är de insikter som de delar med sig av här tillämpliga för alla varelser.
Guy Edwardes
1. Fotografera i höjd med djurets ögon
Guy föredrar att fotografera djur i nivå med deras ögon. ”Om motivet befinner sig på gräs, sand eller vatten ligger jag ned på marken eller fotograferar från lägsta möjliga vinkel”, förklarar han. ”Du får en bra spridning i förgrunden och bakgrunden hamnar mycket snabbare ur fokus. Även en liten justering på 15–30 cm kan göra stor skillnad för bildens utseende. När du fotograferar rovfåglar kan du dessutom dölja fotringarna [som sitter på fåglarnas ben].”
Att komma ned på marken var inte ett alternativ för Pete, inte ens med Guys hjälp. Tack och lov hittade duon en lösning – tack vare den vinklingsbara touchskärmen hos Canon EOS R7. ”Pete kunde fotografera från en mycket låg vinkel genom att hålla kameran över rullstolens sida och använda skärmen”, säger Guy. ”Han var kanske 30 cm från marken och det förändrade utseendet på hans bilder totalt.”
Pete, som har varit en entusiastisk hobbyfotograf i flera år, säger att det inte är något han normalt skulle göra. ”Det är fantastiskt eftersom det gav mig så mycket mer flexibilitet”, säger han.
2. Byt perspektiv för att hitta en bättre bakgrund
”Även om du har ett riktigt bra motiv, till exempel en uggla, är det ibland inte tillräckligt. Du måste tänka på bakgrunden”, säger Guy och förklarar att även en liten rörelse kan göra stor skillnad. ”Räckvidden på 800 mm hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ger dig ett mycket smalt synfält, så du behöver bara flytta kroppen lite grann för att ändra bakgrunden helt.”
Pete blev positivt överraskad över att en liten förflyttning av rullstolens position gjorde att han kunde förbättra kompositionen av bilderna. ”Jag trodde att man skulle behöva flytta sig mycket, men så var det inte”, säger han. ”I början fick jag bilder med röriga bakgrunder, där kvistar sticker ut här och där, men att bara flytta några centimeter åt vänster eller höger gjorde stor skillnad.”
3. Använd längsta möjliga räckvidd
Guy använder ofta ett Canon RF 600mm F4L IS USM-objektiv med Canon-extendern RF 1.4x för att fotografera vilda djur, men han blev imponerad av räckvidden på 800 mm hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. ”När det gäller att låsa på motivet var RF 200-800mm F6.3-9 IS USM riktigt bra på att följa motivet, även i svagt ljus”, säger han. ”Men det bästa med att fotografera på avstånd är den snabbare autofokuseringen. Föreställ dig att du fotograferar en fågel som flyger mot dig och du har ett objektiv på 800 mm. Den är långt borta och autofokuseringen behöver bara flytta en aning för att följa den. För att få fågeln i samma storlek med ett objektiv på 300 mm måste den vara mycket närmare dig. Det innebär att linselementet måste röra sig längre och snabbare för att hålla fågeln i fokus. Ju längre brännvidden är, desto lättare är det alltså att fokusera och desto mer effektivt blir det.”
Brännvidden på 800 mm hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM medförde dessutom fler fördelar för Pete. ”Det största irritationsmomentet för mig är att inte kunna komma nära motiven”, säger han. ”Om jag befinner mig på en gångväg eller en stig är jag fysiskt begränsad till det utrymmet. Om jag rör mig utanför stigen finns det en risk för att jag kan ramla ur stolen, så det är helt otroligt att ha den brännvidden. Jag kan komma närmare än jag någonsin gjort tidigare.”
Kombinationen av RF 200-800mm F6.3-9 IS USM med en APS-C-kamera, som EOS R7, är särskilt fördelaktig eftersom den mindre sensorn effektivt beskär bilden, vilket ökar objektivets räckvidd. Vid slutet av objektivets räckvidd på 800 mm ger APS-C-sensorn samma synfält som när du fotograferar med ett teleobjektiv på 1 280 mm på en fullformatskamera.
Guy tillägger att en annan bra sak med objektivet är dess zoomintervall. ”Om du försöker hitta en fågel på himlen och du har zoomat hela vägen till 800 mm blir det svårt att hitta den”, förklarar han. ”Börja med att zooma tillbaka till 300 eller 400 mm, så att du kan hitta motivet, och zooma sedan in till 800 mm för att fylla hela bilden.”
4. Fotografera utan stativ för flexibilitet
Om du vill fotografera varelser som rör sig snabbt rekommenderar Guy att du lämnar stativet hemma. ”Vid fotografering utan stativ får du flexibilitet om du behöver röra dig snabbt eller till olika platser”, förklarar han. ”Det enda problemet är om du fotograferar med ett tungt teleobjektiv – du kan inte hålla den typen av vikt under en längre tid.”
Petes vanliga stabilisator är ett stativ med en fot, vilket även underlättar när det gäller utrustningens vikt, men Guy visade honom en ny teknik. ”Om jag håller in armbågarna och stöttar dem mot magen ger det mig så mycket mer flexibilitet när jag följer ett motiv i rörelse. Med stativet med en fot är jag begränsad till den nivån”, säger han. ”RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är så lätt att jag kan manövrera det med en hand, medan det med vissa objektiv kan kännas som tyngdlyftning.
”Designen är dessutom väldigt genomtänkt”, tillägger han. ”Jag kan ta mig till i stort sett allt med ett finger och en tumme, och för att vara ett superteleobjektiv är det snyggt och kompakt.”
5. Lär dig att frysa snabba rörelser
Vid fotografering av vilda djur rekommenderar Guy att du använder en kort slutartid. ”Fotografera med 1/2 500 sekunder eller snabbare, även om det är en fågel på en gren”, säger han. ”Om den plötsligt flyger iväg är du redo.”
En kort slutartid fryser inte bara djurets rörelser, utan Pete förklarar att det även hjälper till att kompensera för hans rörelser. ”Jag är ganska ostadig”, förklarar han. ”Från bröstet och nedåt har jag ingen kontroll över vad kroppen gör, vilket resulterar i mycket kameraskakningar. Om jag ökar slutartiden kompenserar det för både fågeln och mig. Den optiska bildstabiliseringen hos RF 200-800mm F6.3-9 IS USM är helt enkelt fenomenal – den är banbrytande för människor som liksom jag själv är rörelsehindrade."
För att säkerställa en kort slutartid säger Guy att han arbetade bekvämt vid ISO 6400, särskilt i de skuggiga skogarna där ljusnivåerna var låga. ”Jag tror att folk oroar sig för mycket över höga ISO-värden och brus”, säger han. ”Jag får hellre en skarp bild med lite brus, som jag kan redigera senare med hjälp av programvara, än att missa bilden helt och hållet.” Dessutom innebär det höga ISO-värdet och brusreduceringsteknikerna hos moderna kameror att du kan få tydligare bilder med högre ISO-värden än du förväntar dig.
Oavsett om du fotograferar fåglar eller vilda djur kan Guys tekniker, Petes erfarenheter och ett objektiv som Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, med dess mångsidiga zoomintervall och imponerande funktioner, hjälpa dig att komma ett steg närmare att fånga den otämjda skönheten i naturen. ”Det är bara att ge det ett försök”, säger Pete. ”Alla kan göra det. Ge dig ut och se vad du kan åstadkomma.”
Skrivet av Natalie Denton
Relaterade produkter
-
Kompakta systemkameror
EOS R7
Utforska naturen med en kamera med sensationell hastighet och bildkvalitet i ett smidigt APS-C-kamerahus som är redo för framtiden. -
RF-objektiv
RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
Ett kraftfullt supertelezoomobjektiv med en brännvidd på 200–800 mm, perfekt för sport-, natur- och actionfotografering. -
RF-objektiv
RF 600mm F11 IS STM
Ett revolutionerande superteleobjektiv som är kompakt och lätt och passar utmärkt för natur-, rese- och safarifotografer.