LJUSTEKNIKER

En nybörjarguide till fotografering med ljusmålning

Det är inte lika svårt att måla med ljus som du kanske tror och det kräver inte mycket specialutrustning. Experimentera och skapa enastående bilder med de här tipsen.
En närbild av en kvinnas ansikte täckt med flerfärgade ljusspår, tagen med en Canon EOS R6.

Ljus är den viktigaste komponenten i fotografering, men det roliga behöver inte ta slut när solen går ned. Med en ficklampa eller annan ljuskälla kan du gå ut efter mörkrets inbrott och måla egna bilder genom att flytta runt ljuset och skapa vilka former du vill. Du kan inte se formerna i realtid, men genom att använda en lång exponering kan du fånga dem med kameran och skapa unika bilder. Tekniken kallas ofta för ”ljusmålning” eller ”måla med ljus”.

Vad är ljusmålning?

En lång exponering av trafik i rörelse har skapat röda och vita ränder längs en trafikerad väg.

Med lång exponering kan du förvandla fram- och bakljusen på bilar i rörelse till röda och vita ränder. Vid ljusmålning används en liknande teknik, men du styr ljuskällan. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv inställt på 28 mm, 124 sek, f/16 och ISO 400. © Lorenz Holder – Canon-ambassadör

Det finns magi i rörelse. Du kanske har sett fotografier med ljusspår. De innehåller ofta bilar och andra fordon på natten med röda och vita ljusspår efter sig som flödar genom bilden när de kör längs vägen. Vid ljusmålning är konceptet detsamma, men det tar allt till en mer kreativ nivå eftersom du har kontrollen.

Precis som med ljusspår måste du använda lång exponering som ger tillräckligt med tid för att fånga alla rörelser från ljuskällan. Själva rörelsen är det du som bestämmer över, med vita eller färgade lampor för att måla bilden.

Vad behöver du för att lyckas med ljusmålning?

En kvinna poserar framför en Canon-kamera medan en man håller en lampa bakom hennes huvud.

Det kan vara till stor hjälp att ha ett stativ när du tar bilder med lång exponering eftersom du undviker kameraskakning och motivet eller bakgrunden förblir skarpa.

Genom att ansluta kameran till telefonen eller surfplattan via Canon Camera Connect-appen kan du både fjärrstyra kameran och visa vad objektivet ser på skärmen, så att du kan säkerställa att ljusmålningen är välkomponerad och fyller bilden.

Även om ljusmålning främst handlar om rörelse vill du även att en svagt belyst bakgrund blir skarp på bild. Därför måste du montera kameran på ett stativ eller en annan stabil yta. Om objektivet har optisk bildstabilisering (IS) är det vanligtvis bäst att stänga av den för långa exponeringar. De nyaste kamerorna kan känna av när kameran har placerats på ett stativ och stänger av IS åt dig.

Precis som med alla fototekniker kan ljusmålning kräva lite övning. Det är bra att planera bilderna innan solen går ned så att du kan se vilka kompositioner som fungerar bäst. När det blir mörkt placerar du kameran på ett stativ och växlar till läget Live View för att förhandsgranska bilden på den bakre LCD-skärmen.

Olika miljöer kan ge dina ljusmålningar olika känslor och uttryck. Om du använder en relativt kort exponeringstid på cirka 10 sekunder med mörk bakgrund förblir den mörk i den sista bilden, vilket gör att all uppmärksamhet riktas mot formerna du skapar med lampan. En längre exponering med en stadsvy på kvällen eller en annan upplyst bakgrund kan ge kompositionen ett sammanhang och en känsla av plats och rum.

Det är bra att inte röra kameran när du använder långa exponeringar – även om den är monterad på ett stativ – för att undvika oskärpa i bilden som orsakas av vibrationer.

Hur ska du ställa in kameran?

En figur står i mörkret och snurrar ficklampor för att skapa röda och vita ljusspår.

När kameran är monterad på stativet eller en stadig yta växlar du till manuellt läge (M) och ställer in ISO på 100 och en liten bländare, till exempel f/11 eller högre. Experimentera med olika bländare och slutartider innan du börjar för att få en känsla för hur olika inställningar påverkar resultatet, och granska kontinuerligt bilderna på kamerans bakre skärm. Tänk på att bilderna kan se ljusare ut än de egentligen är när du tittar på kamerans skärm i mörker, så det kan vara en bra idé att justera skärmens ljusstyrka.

För många kvällsbilder är en stor bländare med ett litet f/-tal och en hög ISO-inställning att föredra, så att du kan frysa rörelser med en kort slutartid. När du målar med ljus gäller det motsatta eftersom rörelse är den nyckelfaktor du vill fånga.

Välj manuellt läge (M) på kameran och använd ett lågt ISO-tal på cirka 100 till 200. Ställ in en liten bländare på runt f/11 och slutartiden på mellan 10 och 30 sekunder, beroende på hur mycket tid du behöver för att skapa din ljusmålning.

Du måste även ställa in fokusavståndet manuellt, så välj MF-läget. Fokusera på det område där du ska använda lampan för att skapa målningen. På många kameror kan du dessutom aktivera manuell fokuspeaking (MF-peaking), ett visuellt hjälpmedel för att visa vilka delar av bilden som har bäst skärpa.

Ett bra kreativt tips är att välja vitbalansinställning manuellt. Om du till exempel använder inställningarna Dagsljus, Molnigt, Skugga eller Glödlampa ändras ljusets färgtemperatur, vilket ger en progressivt varmare eller kallare effekt. Använd RAW-kvalitetsläget om kameran har det eftersom du då kan ändra vitbalansinställningen när du redigerar bilden i en redigeringsprogramvara, till exempel Canon Digital Photo Professional.

Börja enkelt med de kamerainställningar som vi har föreslagit och använd en ficklampa eller lampan på din smartphone för att skapa enkla former eller kanske till och med skriva ditt namn med ljuset. Du kanske måste använda en kortare eller längre exponering eller en större eller mindre bländare för att få den effekt du vill ha. Experimentera med inställningarna så får du snart en känsla för vad som fungerar bäst.

Vilket motiv och vilken ljuskälla ska jag välja?

En ficklampa med muggar i olika färger fasttejpade längst ut.

Om du inte har en ficklampa med flera färger kan du enkelt skapa en med färgade plastmuggar eller liknande färgstarka föremål, till exempel små matlådor, pappersnäsdukar eller flerfärgade ljusslingor.

Tulpaner i en trädgård inramade av ljusspår.

Om du håller i kameran medan andra ljusmålar kan du prova att använda en bulbexponering som är längre än 30 sekunder och med jämna mellanrum täcka objektivet med en hatt eller ett annat föremål. Det gör att du kan skapa en komposition i separata, selektiva segment istället för att försöka fånga allt i en kontinuerlig sekvens. Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 71 mm, 83 sek, f/22 och ISO 100.

Öva i trädgården och komponera en bild av blommor, träd eller andra fotogeniska växter. Om du vill vara kreativ kan du prova att tejpa fast färgade plastmuggar eller pappersnäsdukar på en ficklampa för att skapa ett trollspö med ljus som du kan vifta med under exponeringar och skapa färgglada ränder och former.

Lys på huvudmotivet med en ficklampa och autofokusera på det. När det är klart växlar du till MF-läget så att fokusavståndet låses fast. Om du vill att exponeringen ska vara i mer än 30 sekunder väljer du läget Bulbexponering om kameran har det.

Starta exponeringen och börja vifta med ficklampan eller någon annan ljuskälla runt motivet. Färgglada ljusslingor kan skapa en kreativ stämning. Det kan fungera bra att vifta dessa eller en annan ljuskälla bakom föremål så att de framträder som silhuetter. Om du vill ha extra ljus i en viss del av bilden riktar du bara ficklampan mot den i några sekunder innan du går vidare till blomsterrabatter och andra områden för att skapa en färgglad bakgrund.

En lång exponering av en ljusskärm med blå spår som skapas genom att zooma in och ut.

En ny variant av ljusmålning är att fotografera statiska ljus och flytta kameran under en lång exponering för att skapa ljusspår. Prova att rotera kameran i stående och liggande orientering eller i en hel cirkel. Om du använder ett zoomobjektiv kan du även zooma in eller ut och skapa alternativa ljusspår. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III (nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV) med ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) inställt på 135 mm, 0,6 sek, f/22 och ISO 200.

Nästan helkroppsbild av en kvinna omgiven av flera ljusspår.

Det har blivit mycket populärt på sociala medier att kombinera ljusmålning med kreativ porträttfotografering. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 44 mm, 13 sek, f/16 och ISO 100.

Ibland är mindre mer. Det kan verka som en bra idé att använda en mycket ljus ficklampa, men mer subtila ljuskällor fungerar ofta bättre. Starka lampor som lyser rakt mot ett objektiv kan orsaka ljusslöjor, men med ficklampor med lägre intensitet undviker du risken. Även LED-värmeljus och flerfärgade LED-lampor kan fungera bra, och blinkande LED-lampor ger en alternativ effekt av streckade rader.

Det kan vara roligt att engagera vänner och familj genom att be dem använda ficklampor för att lysa extra ljus på intressanta områden. En enda ficklampa behöver inte täcka ett helt föremål eftersom du kan flytta runt den under exponeringen för att måla ljus i olika områden. Det är ett bra sätt för att belysa intressanta platser i landskap på kvällen.

Ytterligare ficklampor och andra ljuskällor kan vara bra om du vill ha med dig själv eller andra i bilden. Du kan även prova att skriva ord eller måla former som stjärnor och hjärtan. Ett annat alternativ är att kombinera lång exponering med en kort ljuspuls från en Canon Speedlite så att du kan få rätt exponering för ett porträtt eller annat förgrundsmotiv, samtidigt som du fryser dess rörelse, men ändå kan skapa ljusmålningar under resten av exponeringen.

När du tar stillbilder för skojs skull kan ljusmålning vara ett roligt sätt att uttrycka din kreativitet. Det kräver inte dyra kameror, objektiv eller tillbehör. Allt som behövs är lite tid för att lära sig grunderna. Snart skapar du mycket personliga bilder med en unik känsla.



Skrivet av Matthew Richards

Relaterade produkter

Relaterade artiklar