Fokusstapling är en fotograferingsmetod där du tar flera bilder med något olika fokuseringsavstånd (”variation”) och sedan kombinerar eller ”staplar” dem till en enda bild så att större delar av motivet blir skarpt. Du kan kombinera dina bilder med ett redigeringsprogram eller med de inbyggda fokusstaplingsverktygen i Canon-kameror.
När du fotograferar mycket nära motivet använder du oftast en bred bländare (lågt f-tal) för att släppa in så mycket ljus som möjligt. Det skapar dock ett mycket kort skärpedjup, vilket innebär att en stor del av motivet blir oskarpt. Genom att använda fokusstapling kan du få tillgång till en hel värld av dold skönhet och intrikata detaljer vid makrofotografering, men det är även en fantastisk funktion när du fotar landskap och vill att bilden ska vara skarp från för- till bakgrunden.
Matt Doogue är professionell makrofotograf med mer än tio års erfarenhet av naturpublikationer och expert på manuell fokusstapling. Men med hjälp av banbrytande inbyggda funktioner i Canons systemkameror i EOS R-systemet kan du uppnå samma resultat utan redigering. Med de inbyggda funktionerna för fokusgaffling och stapling i Canons EOS R7 och EOS R10 kan du skapa magiska närbilder med minimal ansträngning.
Det är viktigt att välja rätt nybörjarutrustning för makrofotografering när du ska använda fokusstapling, men du behöver även praktisk information om hur du använder den. I den här guiden kan du läsa om hur Matt använder fokusstapling för att ta fantastiska naturbilder – både manuellt och i kameran. När du har tagit del av tipsen på hur du tar makrobilder och de senaste nyheterna om Canon EOS R-sortimentet dröjer det inte länge förrän du kan ta mäktiga, knivskarpa bilder.
En nybörjarguide till fokusstapling
Fokusvariation
Oavsett vilken metod du använder för att stapla dina bilder är det första steget i processen att ta en serie bilder med olika fokusinställningar för att fånga det fullständiga skärpedjupet för motivet du fotograferar. Det kallas fokusgaffling, och nästan alla kameror i Canon EOS R-systemet har en funktion som automatiserar processen och tar en serie bilder med ett fokuseringsavstånd som ändras för varje bild, som du sedan kan kombinera.
”Variationsfunktionen utgår från den närmsta fokuspunkten på motivet”, förklarar Matt. ”Den ändrar automatiskt objektivets brännvidd och tar en bild vid varje tidpunkt som du angett i menyn, vilket resulterar i att motivet krymper.”
Du måste se till att objektivet är inställt på läget autofokus (AF) – med objektiv utan AF/MF ställer du in AF-läget i kameramenyn. Genom att använda ett vidvinkelobjektiv kan du beskära den slutliga bilden för att säkerställa att hela motivet hamnar i bild.
Matt tyckte att menyn för fokusgaffling var mycket enkel att konfigurera och använda. ”När du har gjort några staplingar förstår du vad varje alternativ är till för”, säger han.
När du är redo trycker du bara på avtryckaren och börjar ta bilder. En räknare i det övre hörnet på LCD-skärmen visar hur många bilder som återstår.
Inbyggd fokusgaffling
Canon EOS R7 och EOS R10 förenklar processen genom att stapla dina bildsekvenser automatiskt i kameran, vilket gör att du slipper bearbeta dem på en dator. ”Det är verkligen revolutionerande att kunna skapa en kompositionsbild direkt i kameran”, säger Matt. ”Både de enskilda bilderna och kompositionsbilden sparas, så att du kan se resultatet omedelbart. Eftersom kameran behåller de enskilda bilderna i staplingen kan du fortfarande bearbeta dem själv eller använda dem separat."
Inbyggd stapling är tillgängligt i alla exponeringslägen på EOS R7. ”Jag föreslår att du använder manuellt läge (M), eftersom det ger dig full kontroll över kameran och den slutliga bilden”, säger Matt. ”Om du fotograferar utan stativ behöver du kortare slutartid för att undvika kameraskakningar, vilket du får genom att ställa in högre ISO-värde och större bländare.”
En god idé är att ta en testbild för att se till att du är nöjd med inställningarna, och det är även viktigt att kameran står stabilt. ”Jag använder nästan alltid ett stativ när jag använder inbyggd stapling eftersom jag vill minimera min påverkan på bildernas rörelse”, förklarar Matt. Det är dock inte den bästa metoden för levande motiv. ”Då kan du använda kortare slutartid och högre ISO-värde för att motverka eventuella ofrivilliga rörelser från fotografens håll”, lägger han till. Den inbyggda bildstabiliseringen i EOS R7 gör att Matt får lite större spelrum när han fotograferar utan stativ.
Hur många bilder du behöver ta beror på motivet, men Matt har kombinerat hundratals bilder med inbyggd stapling och på så vis lyckats fotografera så små motiv som saltkorn. ”Vid stapling av landskapsbilder använder du en mindre bländare eller ett längre skärpedjup, så att du inte behöver ta så många bilder, för du fotograferar ju större fokusområden samtidigt”, förklarar han. Han tillägger att ett för kort skärpedjup kan skapa diffraktion när du tar makrobilder – det är en optisk effekt som begränsar bildkvaliteten – och göra att du förlorar ljus.
Om du inte har en kamera med inbyggd staplingsfunktion kan du kombinera bilderna med en programvara, som Canons kostnadsfria Digital Photo Professional (DPP) med ett särskilt verktyg för djupkomposition. ”DPP sammanställer och kombinerar de skarpaste delarna av varje bild och skapar en slutlig bild med ett utökat skärpedjup”, säger Matt.
Fokusstapling i DPP
Manuell fokusstapling
Trots att Matt välkomnar den tidsbesparande tekniken i Canon EOS R7 och EOS R10 anser han fortfarande att manuell fokusstapling är användbart. ”Den traditionella metoden för fokusstapling är den svåraste, men den skapar större utrymme för kreativitet, och alla har tillgång till den”, säger han. ”Dessutom kan du styra mer över ljusalternativen eftersom vissa inbyggda funktioner inte fungerar med en blixt.”
Om din Canon-kamera inte har funktioner för fokusgaffling eller inbyggd stapling är det enkelt att prova manuell fokusstapling. ”Principerna är desamma, men användaren måste istället ta varje bild och bearbeta bilderna till en staplad kompositionsbild”, förklarar Matt. Nyckeln är manuell exponering och manuellt fokus. ”Stäng av autofokus (AF) och fokusera manuellt på den närmaste punkten i motivet”, säger han. ”Använd kamerans Live View-läge för att zooma in på motivet och säkerställa exakt fokusering, om det är möjligt.”
Ljusalternativ
Oavsett vilken fokusstaplingsmetod du väljer är ljuset viktigt. För svagt ljus kan göra att slutartiden är för långsam för att fånga rörelser, men för starkt ljus kan göra resultatet för skarpt. ”Naturligt ljus är perfekt för att behålla ett motivs skimmer och färger, som ibland kan bli platta när du använder externa ljuskällor”, säger Matt.
Han lägger till extern belysning om dagsljuset inte räcker till. ”Konstanta ljuskällor, det vill säga LED-lampor, är lätta att få tag på och bära med sig, och du kan ställa dem var du vill vid motivet, så att du får mer dynamiska vinklar”, berättar han.
Matt ändrar inte sina staplingsinställningar särskilt mycket, men han justerar bländaren beroende på motivets storlek, antalet staplingar och förstoring. ”Jag har ofta ISO inställd på 320 när jag använder blixt, och min slutartid är ungefär 1/160 sekunder”, säger han.
Canons meny för fokusgaffling gör att du slipper gissa när du tar flera bilder, och den banbrytande inbyggda kamerafunktionen för djupkomposition i Canon EOS R10 och EOS R7 förenklar processen. På så sätt sparar du tid eftersom du slipper efterbearbetningen och kan fokusera på mer kreativa beslut som komposition och exponering. Manuell fokusering är fortfarande ett mycket bra tillvägagångssätt när du behöver stor kontroll.
Enligt Matt gör fokusstapling att vardagliga ting ser fantastiska ut, oavsett vilket sätt du gör det på. ”Fokusstapling förvandlar det vanliga till något ovanligt”, säger han. Från makro till landskap – Canons lättanvända fokusstaplingsverktyg gör att du kan ta vackra bilder som är knivskarpa från för- till bakgrunden.
Skrivet av Lauren Scott och Andrea Ball
Relaterade produkter
-
EOS R7
Utforska naturen med en kamera med sensationell hastighet och bildkvalitet i ett smidigt APS-C-kamerahus som är redo för framtiden. -
EOS R10
Ta nästa steg inom fotografering och film med en EOS R-systemkamera som är byggd runt en sensor i APS-C-storlek. -
RF 100mm F2.8L Macro IS USM
RF 100mm F2.8L MACRO IS USM är ett professionellt RF-makroobjektiv som passar utmärkt för handhållna 1.4x life size bilder och fantastiska porträtt med L-seriens kvalitet.
Relaterade artiklar
Bästa startpaketet för makro
Välja kameror, objektiv och tillbehör för detaljerad makrofotografering.
Tips för makrofotografering
Makrofotografering på ett enkelt sätt – upptäck den bästa utrustningen, tipsen och tekniken.
Makrofotografering av mat
Använd Canons makroobjektiv för att skapa intressant abstrakt konst med mat.
De bästa tipsen för landskap
Upptäck fotograferingsteknikerna som hjälper dig att ta dina landskapsbilder till nästa nivå.