GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

En nybörjarguide till fokusstapling

Upptäck funktionerna i EOS R-kamerorna som gör det enkelt att skapa fokusstaplingar, med tips från makrofotografen Matt Doogue.
En fullständigt bearbetad stapling med 100 bilder som visar en påfågelfjäder i närbild, tagen av Matt Doogue med den inbyggda funktionen för fokusgaffling och djupkomposition på en Canon EOS R10.

Fokusstapling är en fotograferingsmetod där du tar flera bilder med något olika fokuseringsavstånd (”variation”) och sedan kombinerar eller ”staplar” dem till en enda bild så att större delar av motivet blir skarpt. Du kan kombinera dina bilder med ett redigeringsprogram eller med de inbyggda fokusstaplingsverktygen i Canon-kameror.

När du fotograferar mycket nära motivet använder du oftast en bred bländare (lågt f-tal) för att släppa in så mycket ljus som möjligt. Det skapar dock ett mycket kort skärpedjup, vilket innebär att en stor del av motivet blir oskarpt. Genom att använda fokusstapling kan du få tillgång till en hel värld av dold skönhet och intrikata detaljer vid makrofotografering, men det är även en fantastisk funktion när du fotar landskap och vill att bilden ska vara skarp från för- till bakgrunden.

Matt Doogue är professionell makrofotograf med mer än tio års erfarenhet av naturpublikationer och expert på manuell fokusstapling. Men med hjälp av banbrytande inbyggda funktioner i Canons systemkameror i EOS R-systemet kan du uppnå samma resultat utan redigering. Med de inbyggda funktionerna för fokusgaffling och stapling i Canons EOS R7 och EOS R10 kan du skapa magiska närbilder med minimal ansträngning.

Det är viktigt att välja rätt nybörjarutrustning för makrofotografering när du ska använda fokusstapling, men du behöver även praktisk information om hur du använder den. I den här guiden kan du läsa om hur Matt använder fokusstapling för att ta fantastiska naturbilder – både manuellt och i kameran. När du har tagit del av tipsen på hur du tar makrobilder och de senaste nyheterna om Canon EOS R-sortimentet dröjer det inte länge förrän du kan ta mäktiga, knivskarpa bilder.

Fokusvariation

En skärmbild som visar menyn för fokusgaffling på en Canon-kamera med fokusgaffling aktiverad.

Aktivera fokusgaffling på kameramenyn och ställ in hur många bilder kameran ska ta. Du kan höja värdet för fokusökning när motivet är längre bort från kameran eller när du använder mindre bländare. Välj en mindre fokusökning för makromotiv och större bländare.

Fotografen Matt Doogue sitter på huk bakom ett stativ för att fotografera en bro med hjälp av funktionen för fokusgaffling på Canon EOS R7.

”För att du ska få en helt konsekvent bildserie är det viktigt att du använder ett stabilt stativ, så att kameran inte rör sig mellan bilderna”, berättar Matt. Hans tips är att ta färre bilder vid landskapsmotiv än vid små makromotiv.

Oavsett vilken metod du använder för att stapla dina bilder är det första steget i processen att ta en serie bilder med olika fokusinställningar för att fånga det fullständiga skärpedjupet för motivet du fotograferar. Det kallas fokusgaffling, och nästan alla kameror i Canon EOS R-systemet har en funktion som automatiserar processen och tar en serie bilder med ett fokuseringsavstånd som ändras för varje bild, som du sedan kan kombinera.

”Variationsfunktionen utgår från den närmsta fokuspunkten på motivet”, förklarar Matt. ”Den ändrar automatiskt objektivets brännvidd och tar en bild vid varje tidpunkt som du angett i menyn, vilket resulterar i att motivet krymper.”

En bild av en bro där bara första delen är i fokus, tagen av Matt Doogue med funktionen för fokusgaffling på en Canon EOS R7.

En bild från Matts bildserie med fokusgaffling där bara ankaret i förgrunden är i fokus. Använd bländarförval (Av) eller manuell exponeringsmetod för att se till att bländarvärdet förblir konstant för varje bild i serien. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/400 sek, f/5,6 och ISO 100. © Matt Doogue

Ett ”staplat” fotografi bestående av en serie bilder tagna med olika fokusinställningar, där hela motivet är skarpt, taget av Matt Doogue med en Canon EOS R7.

Ett ”staplat” fotografi bestående av en serie bilder tagna av Matt Doogue med olika fokusinställningar, där hela bilden är skarp. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/400 sek, f/5,6 och ISO 100. © Matt Doogue

Du måste se till att objektivet är inställt på läget autofokus (AF) – med objektiv utan AF/MF ställer du in AF-läget i kameramenyn. Genom att använda ett vidvinkelobjektiv kan du beskära den slutliga bilden för att säkerställa att hela motivet hamnar i bild.

Matt tyckte att menyn för fokusgaffling var mycket enkel att konfigurera och använda. ”När du har gjort några staplingar förstår du vad varje alternativ är till för”, säger han.

När du är redo trycker du bara på avtryckaren och börjar ta bilder. En räknare i det övre hörnet på LCD-skärmen visar hur många bilder som återstår.

Inbyggd fokusgaffling

En skärmbild som visar menyn för fokusgaffling på en Canon-kamera med fokusgaffling aktiverad.

Kameror som Canon EOS R7 och EOS R10 har en funktion för djupkomposition i fokusgafflingsmenyn som gör att du kan kombinera dina tagna bilder till en enda JPEG-fil, samtidigt som du sparar varje enskild ursprunglig bild.

En skärmbild som visar menyn för fokusgaffling på en Canon-kamera med aktiverad djupkomposition.

När djupkomposition är aktiverad kan du beskära bilden automatiskt med funktionen för beskärningsdjup.

Canon EOS R7 och EOS R10 förenklar processen genom att stapla dina bildsekvenser automatiskt i kameran, vilket gör att du slipper bearbeta dem på en dator. ”Det är verkligen revolutionerande att kunna skapa en kompositionsbild direkt i kameran”, säger Matt. ”Både de enskilda bilderna och kompositionsbilden sparas, så att du kan se resultatet omedelbart. Eftersom kameran behåller de enskilda bilderna i staplingen kan du fortfarande bearbeta dem själv eller använda dem separat."

Inbyggd stapling är tillgängligt i alla exponeringslägen på EOS R7. ”Jag föreslår att du använder manuellt läge (M), eftersom det ger dig full kontroll över kameran och den slutliga bilden”, säger Matt. ”Om du fotograferar utan stativ behöver du kortare slutartid för att undvika kameraskakningar, vilket du får genom att ställa in högre ISO-värde och större bländare.”

En god idé är att ta en testbild för att se till att du är nöjd med inställningarna, och det är även viktigt att kameran står stabilt. ”Jag använder nästan alltid ett stativ när jag använder inbyggd stapling eftersom jag vill minimera min påverkan på bildernas rörelse”, förklarar Matt. Det är dock inte den bästa metoden för levande motiv. ”Då kan du använda kortare slutartid och högre ISO-värde för att motverka eventuella ofrivilliga rörelser från fotografens håll”, lägger han till. Den inbyggda bildstabiliseringen i EOS R7 gör att Matt får lite större spelrum när han fotograferar utan stativ.

En närbild av en ståndare som består av 100 bilder, staplade med den inbyggda funktionen för fokusgaffling och djupkomposition på Canon EOS R10. Tagen av Matt Doogue.

Matt fotade den här ståndaren med den inbyggda staplingsfunktionen på Canon EOS R10. Han rekommenderar att du tar fler bilder till makroprojekt än landskap – den här bilden består av 100 enskilda bilder. Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/80 sek, f/4 och ISO 200. © Matt Doogue

En fullt bearbetad stapling med 150 bilder som visar ett litet saltkorn, tagen av Matt Doogue med Canon EOS R7 och objektivet Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Den här kompositionsbilden av ett saltkorn består av 150 bilder som bearbetats i EOS R7. ”Det sparar så mycket tid att inte behöva sätta ihop bilden i ett efterbehandlingsprogram”, säger Matt. ”Jag kan inte ens tänka mig hur lång tid det skulle ta att bearbeta en bildstapling med 150 bilder på datorn.” Tagen med en Canon EOS R7 och Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektivet inställt på 1/30 sek, f/7,1 och ISO 320. © Matt Doogue

Hur många bilder du behöver ta beror på motivet, men Matt har kombinerat hundratals bilder med inbyggd stapling och på så vis lyckats fotografera så små motiv som saltkorn. ”Vid stapling av landskapsbilder använder du en mindre bländare eller ett längre skärpedjup, så att du inte behöver ta så många bilder, för du fotograferar ju större fokusområden samtidigt”, förklarar han. Han tillägger att ett för kort skärpedjup kan skapa diffraktion när du tar makrobilder – det är en optisk effekt som begränsar bildkvaliteten – och göra att du förlorar ljus.

Om du inte har en kamera med inbyggd staplingsfunktion kan du kombinera bilderna med en programvara, som Canons kostnadsfria Digital Photo Professional (DPP) med ett särskilt verktyg för djupkomposition. ”DPP sammanställer och kombinerar de skarpaste delarna av varje bild och skapar en slutlig bild med ett utökat skärpedjup”, säger Matt.

Digital Photo Professional

Fokusstapling i DPP

Du som äger en kamera i EOS R-systemet kan hämta Canons DPP kostnadsfritt. Så här använder du det för att skapa en djupkompositionsbild.

Manuell fokusstapling

Trots att Matt välkomnar den tidsbesparande tekniken i Canon EOS R7 och EOS R10 anser han fortfarande att manuell fokusstapling är användbart. ”Den traditionella metoden för fokusstapling är den svåraste, men den skapar större utrymme för kreativitet, och alla har tillgång till den”, säger han. ”Dessutom kan du styra mer över ljusalternativen eftersom vissa inbyggda funktioner inte fungerar med en blixt.”

Om din Canon-kamera inte har funktioner för fokusgaffling eller inbyggd stapling är det enkelt att prova manuell fokusstapling. ”Principerna är desamma, men användaren måste istället ta varje bild och bearbeta bilderna till en staplad kompositionsbild”, förklarar Matt. Nyckeln är manuell exponering och manuellt fokus. ”Stäng av autofokus (AF) och fokusera manuellt på den närmaste punkten i motivet”, säger han. ”Använd kamerans Live View-läge för att zooma in på motivet och säkerställa exakt fokusering, om det är möjligt.”

Ljusalternativ

En närbild av en sten med olika livsformer, som svamp och mossa, tagen med en Canon EOS R10 av Matt Doogue.

För att visa vilka funktioner EOS R10 har för fotografering i svagt ljus och inbyggd stapling bestämde Matt sig för att fota en sten. ”Det finns ofta många olika sorters livsformer på stenar, som svampar, mossor och lavar”, säger han. Den här bilden är en enskild bild i processen. Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/5 och ISO 500. © Matt Doogue

En fullständigt bearbetad stapling av flera bilder av en sten med svamp och mossa, tagna av Matt Doogue med en Canon EOS R10 och bearbetade i kameran.

Matt förlitade sig på naturligt ljus när han tog det här livfulla makrofotot. ”Det här är resultatet av en hel stapling som bearbetats i EOS R10”, säger han. Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/5 och ISO 500. © Matt Doogue

Oavsett vilken fokusstaplingsmetod du väljer är ljuset viktigt. För svagt ljus kan göra att slutartiden är för långsam för att fånga rörelser, men för starkt ljus kan göra resultatet för skarpt. ”Naturligt ljus är perfekt för att behålla ett motivs skimmer och färger, som ibland kan bli platta när du använder externa ljuskällor”, säger Matt.

Han lägger till extern belysning om dagsljuset inte räcker till. ”Konstanta ljuskällor, det vill säga LED-lampor, är lätta att få tag på och bära med sig, och du kan ställa dem var du vill vid motivet, så att du får mer dynamiska vinklar”, berättar han.

Matt ändrar inte sina staplingsinställningar särskilt mycket, men han justerar bländaren beroende på motivets storlek, antalet staplingar och förstoring. ”Jag har ofta ISO inställd på 320 när jag använder blixt, och min slutartid är ungefär 1/160 sekunder”, säger han.

Canons meny för fokusgaffling gör att du slipper gissa när du tar flera bilder, och den banbrytande inbyggda kamerafunktionen för djupkomposition i Canon EOS R10 och EOS R7 förenklar processen. På så sätt sparar du tid eftersom du slipper efterbearbetningen och kan fokusera på mer kreativa beslut som komposition och exponering. Manuell fokusering är fortfarande ett mycket bra tillvägagångssätt när du behöver stor kontroll.

Enligt Matt gör fokusstapling att vardagliga ting ser fantastiska ut, oavsett vilket sätt du gör det på. ”Fokusstapling förvandlar det vanliga till något ovanligt”, säger han. Från makro till landskap – Canons lättanvända fokusstaplingsverktyg gör att du kan ta vackra bilder som är knivskarpa från för- till bakgrunden.


Skrivet av Lauren Scott och Andrea Ball

Relaterade produkter

Relaterade artiklar