Fotografering med blixt kan verka skrämmande, men i grund och botten är en blixt en väldigt enkel sak. Dess syfte är att lyfta fram delar av bilden med en ljusklick i exakt rätt ögonblick. Ibland kan det vara nödvändigt på grund av mörka förhållanden, men ibland kan du använda blixten i kombination med omgivande ljus för att få ett distinkt utseende. En Speedlite-blixt möjliggör alla typer av kreativa alternativ, särskilt när det gäller action- och sportfotografering. Du kan välja att frysa rörelsen, skapa rörelseoskärpa eller fånga båda i en enda bild.
Oavsett om du är nybörjare när det gäller blixtfotografering eller letar efter nya sätt att utöka dina kreativa ljussättningstekniker finns här några tips på hur du använder en Speedlite för häpnadsväckande actionsportfotografering.
Förbättra din actionfotografering med Speedlite-blixtar
1. Frys rörelser med höghastighetssynkronisering
Många kameror är begränsade till en maximal slutartid på 1/200 sek. vid användning av en blixt, vilket kan vara för långsamt för att frysa snabba motiv. Men om din kamera och blixt är kompatibla, som Canon EOS RP och Canon Speedlite 600EX II-RT som används här, kan du ta bilder i läget för höghastighetssynkronisering (HSS). Det möjliggör mycket kortare slutartider.
Vid fotografering av människor som promenerar räcker en slutartid på 1/250 sek., medan 1/1 000 sek. passar bättre om motivet rör sig lite snabbare, som en löpare eller en skateboardåkare, för att kunna fånga händelserna utan oskärpa. Nackdelen med HSS-läget är att blixten måste avfyra en serie otydliga snabba pulser så att de sammanfaller med de två ridåerna i kamerans slutare, vilket innebär att blixtens maximala effekt minskar när du ökar slutartiden. Om du däremot vill lysa upp motivet vid actionfotografering kan HSS vara ovärderligt.
2. Tillför djup med en extern blixt
Om du vill använda blixten externt kan du använda en trådlös blixtutlösare, som Canon Speedlite-sändaren ST-E3-RT och Canon Speedlite-sändaren ST-E3-RT (version 2). När du har fäst Speedlite-blixten på ett stativ ställer du antingen in blixten på E-TTL-läge, där blixten automatiskt ställer in en effekt som matchar exponeringen, eller på manuell effekt, och sedan tar du testbilder för att få rätt blixteffekt för motivet.
3. Underexponera omgivande ljus så att motivet sticker ut
När du kombinerar en blixt med dagsljus kan du experimentera med förhållandet mellan två ljuskällor. Du kan till exempel med avsikt underexponera den dagsljusupplysta omgivningen och använda blixten för att exponera och isolera motivet. Om du vill uppnå detta låter du blixten vara avstängd till att börja med och arbetar fram en manuell exponering som underexponerar det omgivande ljuset så att det är mörkt och stämningsfullt. Slå sedan på blixten och ställ in den på manuell effekt.
Ta några testbilder för att få fram rätt resultat för ditt motiv. Om du vill dämpa starkt dagsljus på det här sättet behöver du en hög effekt, så börja med blixten på 1/1 full effekt och vrid ned den om det blir för starkt. Utöver att ändra ljusstyrkan kan vi även justera styrkan på ljuset genom att flytta det närmare eller längre bort från motivet. När Speedlite-blixten används på det här sättet kan vi skapa en stämningsfull ljusficka runt motivet.
4. Ställ in blixten på synkronisering med den bakre ridån för att skapa spår
När du avfyrar en blixt under en lång exponering kan du skapa en dynamisk blandning av oskärpa och skärpa. Rörelsen genom bilden skapar oskärpan, medan den snabba blixten fryser motivet under en bråkdels sekund inom exponeringen. Du kan välja om blixten ska avfyras i början eller slutet av exponeringen. Det är oftast bäst att ställa in blixten på den bakre ridån så att den avfyras mot slutet. På så sätt skapar oskärpan ett spår bakom motivet. Om du vill använda läget för bakre ridå trycker du på synkroniseringsknappen på din Canon Speedlite tills ikonen med tre pilar visas.
5. Använd en blixt när du panorerar bilder för att göra motivet skarpt
Genom att panorera kameran med motivet kan du få en fantastisk kombination av oskärpa och skärpa. Om du gör det i rätt ögonblick blir motivet skarpt medan allt annat blir oskarpt. Panorering kan utföras utan blixt, men med en blixt blir motivet skarpare och mer definierat. Ställ in blixten på synkroniseringsläget för den bakre ridån och använd sedan läget för tidsförval och ställ in slutartiden på omkring 1/30 sek. (eller snabbare för motiv som rör sig snabbt, till exempel bilar). När du är redo panorerar du kameran med rörelsen. Det kan krävas några försök att få motivet skarpt, men känslan av hastighet och rörelse som du kan skapa är värd ansträngningen.
6. Pulsera blixten för att skapa en blandad bild
MULTI-läget är en kreativ Speedlite-inställning som avfyrar en snabb sekvens av pulser. När du använder det i kombination med en lång exponering kan du fånga motivet i flera positioner runtom i bilden. Utmaningen här är – precis som vid dubbel exponering – att de ljusare områdena överlappar och smälter in i varandra. Därför är det bäst att fotografera motivet mot en mörk bakgrund eller på natten och fånga motivet medan det rör sig från ena sidan till den andra.
När du väl bemästrar de här teknikerna kan du få mer inspiration från den professionella adrenalinsportfotografen och Canon-ambassadören Lorenz Holder när han avslöjar sina bästa tips1 för att använda blixt vid actionfotografering, eller följa med den professionella actionfotografen Dave Mackison när han fotograferar med Speedlite EL-12.
Skrivet av James Paterson
- Endast tillgängligt på engelska.
- Endast tillgängligt på vissa språk.
Relaterade produkter
-
EOS R8
Ta steget upp till fotografering och film i fullformat och förverkliga dina kreativa ambitioner. -
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Utlös kompatibla Speedlite-aggregat med inbyggda radiosändare från upp till 30 m avstånd. Ytterligare fjärrfunktioner för EL-1.