Förbättra din actionfotografering med Speedlite-blixtar

En enkel blixt från en Canon Speedlite kan möjliggöra en hel värld av innovativa tekniker för actionfotografering. Ta reda på hur du får ut mesta möjliga av den här praktiska enheten.
En kvinna åker skateboard och fotograferas i luften av en Speedlite-blixt på ett stativ medan skateboarden snurrar runt under henne.

Fotografering med blixt kan verka skrämmande, men i grund och botten är en blixt en väldigt enkel sak. Dess syfte är att lyfta fram delar av bilden med en ljusklick i exakt rätt ögonblick. Ibland kan det vara nödvändigt på grund av mörka förhållanden, men ibland kan du använda blixten i kombination med omgivande ljus för att få ett distinkt utseende. En Speedlite-blixt möjliggör alla typer av kreativa alternativ, särskilt när det gäller action- och sportfotografering. Du kan välja att frysa rörelsen, skapa rörelseoskärpa eller fånga båda i en enda bild.

Oavsett om du är nybörjare när det gäller blixtfotografering eller letar efter nya sätt att utöka dina kreativa ljussättningstekniker finns här några tips på hur du använder en Speedlite för häpnadsväckande actionsportfotografering.

1. Frys rörelser med höghastighetssynkronisering

En man står högst upp på en skateboardramp och fotograferar en skateboardåkare.

Om du vill fotografera i läget för höghastighetssynkronisering (HSS) trycker du på synkroniseringsknappen på Speedlite-blixten tills H-symbolen visas och ökar sedan slutartiden för att frysa motiv som rör sig snabbt.

En man i mörka kläder och en mössa mitt i ett stunttrick på skateboarden som lutar sig bakåt i en rak vinkel längst upp på en ramp.

Med HSS kan du ställa in exponeringen för en dramatisk bakgrund och ändå få en bra exponering för motivet i förgrunden. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 24mm, 1/1600 sek., f/5 och ISO1000, med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

Många kameror är begränsade till en maximal slutartid på 1/200 sek. vid användning av en blixt, vilket kan vara för långsamt för att frysa snabba motiv. Men om din kamera och blixt är kompatibla, som Canon EOS RP och Canon Speedlite 600EX II-RT som används här, kan du ta bilder i läget för höghastighetssynkronisering (HSS). Det möjliggör mycket kortare slutartider.

Vid fotografering av människor som promenerar räcker en slutartid på 1/250 sek., medan 1/1 000 sek. passar bättre om motivet rör sig lite snabbare, som en löpare eller en skateboardåkare, för att kunna fånga händelserna utan oskärpa. Nackdelen med HSS-läget är att blixten måste avfyra en serie otydliga snabba pulser så att de sammanfaller med de två ridåerna i kamerans slutare, vilket innebär att blixtens maximala effekt minskar när du ökar slutartiden. Om du däremot vill lysa upp motivet vid actionfotografering kan HSS vara ovärderligt.

2. Tillför djup med en extern blixt

En skateboardåkare utför ett trick framför en graffitiprydd vägg och lyses upp av en Speedlite-blixt på ett stativ.

Använd en blixt för att lysa upp motivet från alla vinklar, till exempel ljus från sidan eller bakgrundsljus. Det kan ge dina bilder djup och få dem att se mer intressanta ut än med ett platt ljus framifrån som du får från en blixt inbyggd i kameran.

En skateboardåkare som utför ett trick framför en graffitiprydd vägg.

Canon Speedlite-sändaren ST-E3-RT (version 2) har en nästan identisk knapplayout med 600EX II-RT och kan användas för extern HSS-blixt. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 46mm, 1/200 sek., f/8 och ISO320, med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

3. Underexponera omgivande ljus så att motivet sticker ut

En man fotograferar en kvinna som utför ett skateboardtrick och hennes skateboard är vänd upp och ned på bilden medan hon hoppar.

Med hjälp av ett underexponerat omgivande ljus skapas en mörk och stämningsfull atmosfär, vilket gör att motivet ser skarpare ut när det lyses upp av en Speedlite.

En kvinna åker skateboard och fotograferas i luften medan skateboarden snurrar runt under henne.

Med den externa blixten till vänster om motivet och solen som kommer bakifrån till höger kan vi skapa dramatiskt korsljus. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 48mm, 1/180 sek., f/13 och ISO100, med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

När du kombinerar en blixt med dagsljus kan du experimentera med förhållandet mellan två ljuskällor. Du kan till exempel med avsikt underexponera den dagsljusupplysta omgivningen och använda blixten för att exponera och isolera motivet. Om du vill uppnå detta låter du blixten vara avstängd till att börja med och arbetar fram en manuell exponering som underexponerar det omgivande ljuset så att det är mörkt och stämningsfullt. Slå sedan på blixten och ställ in den på manuell effekt.

Ta några testbilder för att få fram rätt resultat för ditt motiv. Om du vill dämpa starkt dagsljus på det här sättet behöver du en hög effekt, så börja med blixten på 1/1 full effekt och vrid ned den om det blir för starkt. Utöver att ändra ljusstyrkan kan vi även justera styrkan på ljuset genom att flytta det närmare eller längre bort från motivet. När Speedlite-blixten används på det här sättet kan vi skapa en stämningsfull ljusficka runt motivet.

4. Ställ in blixten på synkronisering med den bakre ridån för att skapa spår

En Speedlite ställs in på en sekunds exponering.

Blixtmetoden bakre ridå är ett läge som innebär att blixten avfyras i slutet av exponeringen eller i den bakre ridån. Här ställs blixten in för att avfyras i slutet av en sekunds exponering.

När du avfyrar en blixt under en lång exponering kan du skapa en dynamisk blandning av oskärpa och skärpa. Rörelsen genom bilden skapar oskärpan, medan den snabba blixten fryser motivet under en bråkdels sekund inom exponeringen. Du kan välja om blixten ska avfyras i början eller slutet av exponeringen. Det är oftast bäst att ställa in blixten på den bakre ridån så att den avfyras mot slutet. På så sätt skapar oskärpan ett spår bakom motivet. Om du vill använda läget för bakre ridå trycker du på synkroniseringsknappen på din Canon Speedlite tills ikonen med tre pilar visas.

5. Använd en blixt när du panorerar bilder för att göra motivet skarpt

En bild av en kvinna som åker skateboard, där den graffitiprydda tegelväggen i bakgrunden är suddig och skateboardåkaren tydlig.

Skapa panoreringsoskärpa genom att spåra motivets rörelse från den ena sidan av bilden till den andra och anpassa kameran till hastigheten. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 26 mm, 1/30 sek., f/16 och ISO100, med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

Genom att panorera kameran med motivet kan du få en fantastisk kombination av oskärpa och skärpa. Om du gör det i rätt ögonblick blir motivet skarpt medan allt annat blir oskarpt. Panorering kan utföras utan blixt, men med en blixt blir motivet skarpare och mer definierat. Ställ in blixten på synkroniseringsläget för den bakre ridån och använd sedan läget för tidsförval och ställ in slutartiden på omkring 1/30 sek. (eller snabbare för motiv som rör sig snabbt, till exempel bilar). När du är redo panorerar du kameran med rörelsen. Det kan krävas några försök att få motivet skarpt, men känslan av hastighet och rörelse som du kan skapa är värd ansträngningen.

6. Pulsera blixten för att skapa en blandad bild

En Speedlite-blixt som är inställd på MULTI-läge.

I MULTI-läge kan vi ställa in antalet pulser och frekvensen per sekund (Hz). Dela antalet pulser med frekvensen för att få fram en perfekt slutartid.

En bild med lång exponering som är tagen med en pulserande blixt på en skateboardåkare som gör ett trick.

När du använder MULTI-läget öppnas en hel värld av kreativa idéer för din actionfotografering, vilket möjliggör abstrakta blandade bilder som denna.

MULTI-läget är en kreativ Speedlite-inställning som avfyrar en snabb sekvens av pulser. När du använder det i kombination med en lång exponering kan du fånga motivet i flera positioner runtom i bilden. Utmaningen här är – precis som vid dubbel exponering – att de ljusare områdena överlappar och smälter in i varandra. Därför är det bäst att fotografera motivet mot en mörk bakgrund eller på natten och fånga motivet medan det rör sig från ena sidan till den andra.

När du väl bemästrar de här teknikerna kan du få mer inspiration från den professionella adrenalinsportfotografen och Canon-ambassadören Lorenz Holder när han avslöjar sina bästa tips1 för att använda blixt vid actionfotografering, eller följa med den professionella actionfotografen Dave Mackison när han fotograferar med Speedlite EL-12.

Skrivet av James Paterson

  1. Endast tillgängligt på engelska.
  2. Endast tillgängligt på vissa språk.

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Fånga rörelse i fotografering

Upptäck hur du fångar rörelser och skapar en känsla av rörelse i dina bilder.

Panoreringsfotografering för nybörjare

Upptäck hur du använder panorering för att få bättre actionbilder med de här bästa tipsen.

De bästa objektiven för action

Vår guide till de bästa objektiven för actionfotografering.

Tips om slutartid

Bemästra slutartiden med vår nybörjarvänliga guide och få bättre actionbilder.