Så här redigerar du landskapsbilder för utskrift

Några försiktiga justeringar kan hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av de landskapsbilder du vill skriva ut. Det här behöver du veta.
En före- och efterbild av ett kärrlandskap, oredigerad till vänster och i svartvitt till höger.

Landskapsfotografering är perfekt för kreativa utskrifter. Oavsett om du vill fånga de levande färgerna i en solnedgång på glättat papper eller om du vill skapa svartvita, konstnärliga utskrifter kan du göra det själv för att få kontroll över alla steg av processen.

Om du skapar stora utskrifter kan du se alla detaljer som du har fångat i landskapet och med en A3+-fotoskrivare, som Canon PIXMA iP8750, är det enkelt och givande att göra det hemma. Med FINE-huvudtekniken, som ger en upplösning på upp till 9 600 dpi, och ett avancerat bläcksystem med sex färger (bland annat grått bläck) för enastående utskrifter i färg och svartvitt, kan Canon PIXMA iP8750 producera en mängd olika väggkonstverk.

När du fotograferar i RAW-format får du ut mesta möjliga av skrivarens kapacitet och du får flexibiliteten att finjustera dina landskapsbilder när du har tagit dem – utan att göra avkall på kvaliteten. Med programvara för RAW-behandling, till exempel Canon Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Lightroom®, kan du justera exponeringen, färgerna och skärpan i dina bilder så att de passar det valda utskriftsmediet.

Vitbalans

En skärmbild från Canon Digital Photo Professional som visar en före- och efterbild av en stadsmiljö på kvällen, oredigerad till vänster och med en blå färgskiftning tillämpad till höger.

Om du använder vitbalansförinställningen Glödlampa i Canon DPP eller ställer in en låg färgtemperatur manuellt läggs en kall blå färgskiftning till i bilder som tagits i naturligt ljus.

Ett av de viktigaste verktygen för att få till korrekta färger i landskapsutskrifter är vitbalanskontrollen. Med hjälp av den kan du ta bort alla färgskiftningar som orsakas av olika typer av belysning eller avsiktligt lägga till en färgskiftning för att ändra stämningen i en bild. Du kan ställa in vitbalansen i kameran, men när du fotograferar i RAW kan du hålla dina alternativ öppna och fatta beslut om den här inställningen när du bearbetar dina bilder.

I RAW-programvaran kan du välja bland en rad förinställda vitbalansinställningar, till exempel Dagsljus, Molnigt och Skugga. Du kan även använda skjutreglagen Färgtemperatur för att finjustera vitbalansen eller välja pipettverktyget och klicka på valfritt vitt eller grått område i bilden.

Bildstil

En skärmbild från Canon Digital Photo Professional som visar två versioner av en landskapsbild av ett fält, oredigerad till vänster och med bildstilen Nostalgi till höger.

Här kan du hämta fler bildstilar som du kan använda i DPP eller på din EOS-kamera, bland annat Höstnyanser, Skymning och Nostalgi.

En annan fördel med RAW-fotografering är att du kan experimentera med olika inställningar för bildstil när du bearbetar dina filer i DPP.

Bildstilen Landskap är att föredra, eftersom den är utformad för att framhäva den levande blå himlen och livfulla gröna lövverk i en klassisk landskapsbild. Vissa landskap lämpar sig dock bättre för en annan bildstil, till exempel Svartvitt, Fina detaljer eller till och med Porträtt.

Det går att justera kontrast, skärpa och andra parametrar ännu mer, så att de passar motivet. Du kan till och med skapa egna förinställningar med hjälp av Canons programvara Picture Style Editor.

Nivåer och Kurvor

En skärmbild från Canon Digital Photo Professional som visar två versioner av en landskapsbild av ett vattendränkt fält. Den oredigerade versionen till vänster har ett rött överlägg som visar helt vita högdagrar och på versionen till höger har kontrasten justerats.

Aktivera varning för avklippta högdagrar och skuggor i DPP för att undvika exponeringsfel. Då läggs ett färgat överlägg till i bilden som visar vilka områden som är helt svarta (visas i blått) och vilka som är helt vita (visas i rött).

Landskapsbilder gynnas ofta av kontrastjusteringar för att jämna ut fler detaljer i mörka och ljusa områden. Med verktygen Nivåer och Kurvor kan du styra hur skuggor, mellantoner och högdagrar visas i den utskrivna bilden.

Dessa verktyg varierar mellan olika RAW-program. I DPP använder du panelen Gammajustering för att ändra nivåerna. Här finns tre vertikala linjer som du kan använda för att ändra svartpunkten, mellantonerna och vitpunkten i bilden. I Adobe® Lightroom® kan du uppnå liknande resultat med skjutreglagen Svart, Skugga, Högdagrar och Vitt.

Genom att ändra tonkurvan kan du öka eller minska ljusstyrkan vid specifika punkter i hela det dynamiska omfånget, för att få ännu mer detaljerad kontroll. I allmänhet ökar en S-formad tonkurva kontrasten för en mer framträdande utskrift. För att uppnå detta klickar du i mitten av den diagonala linjen för att ange mittpunkten och drar sedan ned grafens vänstra sida för att göra skuggorna mörkare. Den högra sidan flyttas automatiskt högre upp, vilket gör högdagrarna ljusare.

Håll ett öga på histogrammet medan du gör justeringar. Om den vänstra eller högra kanten klipps av går detaljer förlorade i de områdena i den slutliga utskriften.

Dodge och burn

En skärmbild från Adobe® Lightroom® som visar ett kustlandskap med en markeringsmask som anger var justeringen dodge (ljusa upp) används.

Du kan aktivera en markeringsmask när du använder justeringspenseln i Adobe® Lightroom®. Det gör att du tydligt kan se var du använder dodge (ljusa upp), burn (mörka ned) och andra justeringar.

Utöver att göra redigeringar som påverkar hela bilden kan du skapa mer dynamiska utskrifter genom att justera vissa områden.

”Dodge och burn”-tekniken är enkel att tillämpa på digitala bilder med hjälp av redigeringsprogramvara enligt ovan. Dessa termer syftar på att göra vissa områden av en bild ljusare eller mörkare för att framhäva dem.

I DPP kan du använda fliken Justera specifika områden på verktygspaletten för att finjustera ljusstyrka, kontrast, färgton och mättnad för specifika områden i landskapet.

Exponeringsblandning

En skärmbild från Adobe® Lightroom® som visar två bilder av ett vattenlandskap. Ett digitalt graderat filter tillämpas på versionen till höger.

I Adobe® Lightroom® kan du använda ett digitalt graderat filter för att göra en ljus himmel mörkare. Alternativt kan du blanda två exponeringar i ett fotoredigeringsprogram, till exempel Adobe® Photoshop®.

Ibland kan det dynamiska omfånget i ett motiv vara för stort för att kameran ska kunna fånga detaljer både i himlen och i landskapet.

Du kan även skapa två olika versioner av en bild från en enda RAW-fil: en med himlen korrekt exponerad och den andra med landskapet rätt exponerat. Bilden med rätt exponerad himmel kan sedan läggas ovanpå bilden med rätt exponerad förgrund i Adobe® Photoshop® eller det fotoredigeringsprogram som du föredrar.

Skärpa

En skärmbild från Adobe® Lightroom® som visar en bild av klippor vid kusten. Verktyget Utskriftsskärpa används för att välja papperstyp.

Om du exporterar en bild från Adobe® Lightroom® kan du välja den papperstyp och den mängd skärpa du vill ha under Utskriftsskärpa.

Det sista redigeringssteget är att göra landskapet skarpare inför utskrift. Du behöver öka skärpan för fotoutskrifter jämfört med bilder som du delar online. Det beror på att du ser avstånd och punkter som överlappar vid utskrift, vilket kan försämra skärpan. Små utskrifter kräver ofta mer skärpa än stora utskrifter eftersom de kan se mjukare ut när de skalas ned. Utskriftsmaterialet spelar också roll, eftersom glättade utskrifter vanligtvis kräver mindre skärpa än matta papper och konstpapper.

Gör testutskrifter

En skärmbild från Adobe® Lightroom® som återger flera varianter av en bild av en sändarmast i ett rapsfält, var och en med olika inställningar för färg och kontrast.

Använd programvarans funktion för förhandsgranskning på skärm för att bättre kunna förutsäga hur färger och kontrast kommer att se ut vid utskrift. Skriv sedan ut en papperskopia med olika varianter av bilden för att se vilken du föredrar.

Fotoutskrifter ser alltid lite annorlunda ut än den bild du ser på skärmen, så det är en bra idé att skapa små testutskrifter för att säkerställa att dina redigeringar är perfekta. Det bästa är att kontrollera dessa på den plats där den slutliga utskriften kommer att visas, eftersom belysning och väggfärg påverkar hur du uppfattar bilden.

I takt med att ditt självförtroende kring utskrifter hemma ökar kommer även din ambition att göra det. Om du tar steget upp till en mer avancerad skrivare, till exempel Canon PIXMA PRO-200 med åtta färger, får du ännu fler kreativa alternativ, såsom utskrift av landskap i panoramaformat. Canon PIXMA PRO-200 är även kompatibel med Canons programvara Professional Print & Layout, som kan simulera utseendet hos olika papper och bläck på skärmen.

Skrivet av Marcus Hawkins

* Adobe® och Lightroom® är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Adobe i USA och/eller andra länder.

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Redigera dina bilder för utskrift

Få ut mer av dina bilder som utskrifter med vår steg-för-steg-guide till redigering för utskrift och de bästa utskriftsinställningarna att använda.

Fokusstapling för nybörjare

Fotografen Matt Doogue berättar hur Canons fokusstaplingsverktyg kan hjälpa dig att ta makrobilder och landskap med skärpa både i för- och bakgrunden.

Redigera RAW-bilder med DPP

Upptäck hur du redigerar, förfinar och förbättrar dina RAW-bilder med hjälp av Canons DPP-programvara.

Så fotograferar du tidsförlopp

Lär dig hur du ställer in timelapsefotografering för dag-till-natt och skapar ett enastående tidsförlopp som visar tidens gång i en bild.