Något av det mest utmanande vid porträttfotografering är att få naturliga och verklighetstrogna hudtoner. Ovanliga ljusförhållanden och konstiga färgskiftningar kan göra att huden på personen du fotograferar ser sjuk ut och det kan ta evigheter att rätta till vid redigeringen. Även om vi inte alla har råd med att ha en makeup-artist som står och väntar finns det flera sätt att få fräscha, rena toner direkt från din EOS-kamera och minska mängden retuschering.
Här delar den prisbelönta mode- och skönhetsfotografen Jade Keshia Gordon med sig av fem enkla tips för att få perfekta hudtoner. Hon förklarar hur hon tar sig an mörk hud, ljus hud och nyanser däremellan på olika sätt och hur hon konfigurerar sin EOS-kamera för konsekventa resultat.
Följ Jades råd och få perfekta hudtoner på nolltid!
Så får du naturliga hudtoner i dina porträttbilder
1. Undvik skarpt, direkt ljus
Mjukare ljus är generellt sett mer smickrande. Fotografering utomhus en ljus men mulen dag ger en diffus ljussättning som passar alla typer av hudtoner. När solen skiner klart är ljuset ofiltrerat och skarpt. Då är det ofta bättre att hitta en plats med lättare skugga för att undvika skuggor och fläckar i ansiktet.
”När det gäller hudtoner måste du först och främst tänka på ljussättningen”, bekräftar Jade. ”Om ljuset träffar personen rakt i ansiktet och de har ljusare hud kan de lätt se bleka ut. Du måste därför vara beredd på att minska exponeringen eller kanske be personen att vända sig om så att ljuset kommer bakifrån.
”När jag arbetar i en studio tycker jag om att använda en tvåljusuppsättning med en lampa bakom personen som lyser upp bakgrunden och sedan en mjukljusreflektor framför, lite på sidan av modellen för att lysa upp ansiktet.”
2. Exponera olika hudtoner på rätt sätt
Jade fotograferar regelbundet modeller med olika hudtoner och använder olika tillvägagångssätt för alla.
”Det är viktigt att undvika att exponera ljus hud för mycket när du fotograferar ett porträtt”, förklarar hon. ”Du vill se till att strukturen och eventuella fräknar eller smink syns. Om högdagrarna blir för ljusa kan det vara svårt eller omöjligt att få tillbaka dem.”
”Med mörka hudtoner behöver du mycket ljus”, fortsätter Jade. ”Mörker absorberar ljus, så du måste se till att du har tillräckligt med ljus för att framhäva ansiktsdragen. Men gränsen är hårfin, eftersom för mycket ljus överexponerar huden och gör att ansiktsdragen försvinner.
”Jag tycker att bakgrundsbelysning fungerar bra för hudtoner som varken är väldigt ljusa eller väldigt mörka, oavsett om det är studioljus eller solen. Den ger ett fint ljus runt ansiktet och du kan använda en reflektor för att studsa tillbaka en del av ljuset mot ansiktet.”
3. Använd bildstilen Porträtt
Kamerans förinställda alternativ för bildstil justerar en mängd olika inställningar. Varje bildstil har en egen blandning av skärpa, kontrast, mättnad och färgton, och de kan ha otroligt olika effekter på hudtonen i ett porträtt. Som du kanske förstår är bildstilen Porträtt optimerad för bilder som innehåller människor, med lite mindre skärpa och en något ökad ljusstyrka för en mjukare hud.
”Här föredrar jag inställningen Porträtt då den jag tog med bildstilen Standard kändes lite platt”, säger Jade. ”Porträtt förstärker eventuella röda undertoner i bilden något. Det framhävde det bästa i modellens rosa topp och eftersom hon är mörk bidrog det till att lyfta hennes hudton utan att göra henne för orangeröd.”
Om du tycker att bildstilen Standard ger lite för rödaktiga eller gulaktiga hudtoner i de ljusförhållanden du har kan du använda reglaget Färgton på menyn Bildstil för att korrigera det.
4. Ställ in vitbalansen manuellt
För konsekventa hudfärger väljer du en förinställd vitbalans som passar ljusförhållandena eller skapar en egen med alternativet Egen vitbalansering på kamerans huvudmeny. Så länge ljussättningen inte ändras får du samma resultat på alla bilder.
Om du låter vitbalansen vara inställd på Auto justerar kameran färgtemperaturen för att ta bort färgskiftningar. Det kan ge hudtoner med för varm ton (orange) eller för kall ton (blå). Om du tar RAW-bilder kan du ändra vitbalansen vid redigeringen, men om du ställer in den korrekt i kameran får du en mer exakt förhandsgranskning.
”I de här exemplen kan du se hur en annan vitbalans förändrar modellens hudton”, förklarar Jade. ”Jag föredrar resultaten med inställningen Dagsljus här eftersom den varken gör henne för blek eller för orangeaktig. Det lyfter bara färgerna något och liknar det jag såg med mina egna ögon vid det tillfället.”
5. Ta RAW-bilder
Om du tar JPEG- eller HEIF-bilder måste du ställa in rätt inställningar i kameran innan du fotograferar. Det inbegriper färgrymden, som bestämmer det färgomfång som kan visas i en bild. Du kan ställa in det på kamerans huvudmeny.
Jade tar alltid RAW-bilder och rekommenderar att du gör det även om du är nybörjare på porträttfotografering, eftersom det gör det enklare att finjustera hudtonen senare. RAW-filer innehåller mer bildinformation än JPEG- och HEIF-filer och du kan fritt justera bildparametrar som vitbalans, färgegenskaper och skärpa med hjälp av programvara för RAW-bearbetning och -redigering, till exempel Canon Digital Photo Professional, utan att påverka data i ursprungsbilden.
Skrivet av Marcus Hawkins
Relaterade produkter
-
EF 24-70mm f/2.8L II USM
Ett professionellt zoomobjektiv i L-serien för vardagsanvändning som ger hög bildkvalitet med en konstant f/2,8-bländaröppning. -
RF 85mm F1.2L USM
RF 85mm F1.2L USM erbjuder kompromisslös skärpa för porträtt tillsammans med suveräna prestanda i svagt ljus och kreativ potential. -
EOS R6
Med EOS R6 kan du vara kreativ på sätt du inte trodde var möjliga, oavsett vad du fotograferar och hur du fotograferar det. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Ett ljusstarkt 35mm f/1.8 MACRO-objektiv för vidvinkelperspektiv, kort närgräns och Hybrid IS. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det perfekta vardagsobjektivet för kompakta systemkameror i fullformat. Det lättanvända RF 24-105mm F4-7.1 IS STM är lätt, kompakt och redo att ta din fotografering till nästa nivå.