Rörelsefotografering: Så fångar du rörelser i dina bilder

Upptäck hur du får ut mesta möjliga av tekniken i din Canon-kamera för att skapa slående bilder med rörelse.
Ljusspår som har frusit i rörelse från en buss på en trafikerad gata i Madrid i Spanien.

Från barn och husdjur som leker i trädgården till böljande vattenfall i landskap, actionsporter och annat – med fotografering kan du fånga livet i rörelse, i en enda bild.

Som fotograf har du två huvudsakliga val. Du kan antingen frysa rörelser för att fånga ett definitivt ögonblick eller använda rörelseoskärpa för att ge en känsla av rörelse och hastighet. Din Canon-kamera är fullpackad med teknik som du kan använda för båda metoderna, som vi förklarar här.

Förstå slutartidens effekt vid rörelsefotografering

En svala flyger genom luften och jagar en insekt.

Den tid som kamerans slutare är öppen mäts i sekunder, eller oftare, bråkdelar av en sekund. Om du vill försäkra dig om att ett motiv i rörelse fryser i tid måste slutaren vara öppen en mycket kort stund. Om du vill skapa kreativ oskärpa förlänger du tiden som slutaren är öppen. Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objektiv inställt på 1/5 300 sek, f/7,1 och ISO 2500. © Canon-ambassadören Markus Varesvuo

Den viktigaste faktorn för hur du fångar rörelser i dina bilder är att kontrollera kamerans slutartid. Det är en bra idé att testa och experimentera med slutartiden tills du har hittat det som fungerar för dig. De flesta spegelreflexkamerorna har en maximal slutartid på antingen 1/4 000 sek eller 1/8 000 sek, medan vissa kompakta systemkameror med EOS-systemet ger dig möjlighet att använda en elektronisk slutare för ännu kortare slutartider. I andra änden av skalan gör långa slutartider att rörliga motiv blir oskarpa naturligt, vilket är mycket effektivt för att skapa en känsla av rörelse.

Så ställer du in slutartiden för rörelsefotografering

En uggla som förbereder sig för att landa på en gren, med vingarna utsträckta.

Om du känner dig bekväm med de avancerade funktionerna i din EOS-kamera (Electro-Optical System) kan du experimentera med läget tidsförval (Tv). Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objektiv inställt på 1/1 300 sek, f/2,8 och ISO 6400. © Canon-ambassadören Markus Varesvuo

En balettdansör som ändrar position, med oskarpa armar.

Tidsförval (TV) kan antingen frysa eller på ett kreativt sätt göra motivets rörelse oskarp. Tagen med en Canon EOS R6 inställt på 2 sek, f/10 och ISO 100. © Canon-ambassadören Wanda Martin

Fotograferingsmetoden Tv (tidsvärde) i Canons spegelreflexkameror och kompakta systemkameror med EOS-systemet kallas ofta för tidsförval. Det är perfekt för rörelsefotografering eftersom du bara väljer den slutartid du vill använda, så justerar kamerans mätningssystem automatiskt bländaren för att få rätt exponering.

I vissa mycket ljusa eller mörka ljusförhållanden kan det dock hända att antalet slutartider är begränsat. Det kan innebära att du inte kan använda en tillräckligt kort slutartid för att frysa motivet eller att du inte kan utöka exponeringen tillräckligt länge för att skapa kreativ oskärpa. Det enklaste sättet att lösa detta är att använda kamerans Auto ISO-läge tillsammans med läget tidsförval. Kameran ställer sedan automatiskt in känsligheten så att du kan fotografera med dessa korta eller långsamma slutartider.

Så fryser du rörelser

En person i en blå kajak på en våg.

Ju mer du zoomar in på ett objekt, desto mer framträdande blir kameraskakningarna, så du behöver använda en kortare slutartid för att minimera oskärpan. Tagen med en Canon EOS R6 inställd på 1/2 700 sek, f/4 och ISO 100. © Canon-ambassadören Samo Vidic

En häst som galopperar runt en gård samtidigt som den sparkar upp lera med en ryttare på ryggen.

Förutom att variera slutartiden finns det andra tekniker som du kan använda för att förmedla rörelse. Leta efter nyckelrörelsen i händelsen. Det går bra att fotografera ett motiv, men två motiv som rör sig samtidigt förtydligar snabba rörelser och händelser ännu mer, som här med hästen och leran som sparkas upp. Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM-objektiv inställt på 81 mm, 1/8 000 sek, f/5,6 och ISO 400.

En slutartid på 1/250 sek bör vara tillräckligt kort för att frysa personer som går omkring, medan 1/500 sek är bättre om motivet rör sig lite snabbare. För snabbare motiv som bilar och flygande fåglar är slutartider på 1/2 000 sek, 1/4 000 sek eller kortare att föredra. Det är viktigt att experimentera med olika slutartider tills du har hittat det som fungerar – och kom ihåg att ha roligt!

En liten hund mitt i luften när den springer mot kameran.

När du fotograferar små djur eller barn är det enklare att behålla fokus om motivet befinner sig minst tre meter från kameran. Om de kommer för nära är det mycket svårare att hålla kvar fokus. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) inställt på 200 mm, 1/1 600 sek, f/3,5 och ISO 100.

Fem barn som leker i en soffa med regnbågskonfetti som faller runt dem.

Här har rörelsen från fallande konfetti frysts med en slutartid på 1/200 sek och med blixten från en Speedlite EL-100, vilket fångar glädjen i motivet. Tagen med en Canon EOS 800D (nu efterföljd av Canon EOS 850D) med ett Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 18 mm, 1/200 sek, f/4 och ISO 400.

Små barn och hundar brukar röra sig snabbt och ofta oberäkneligt, så en slutartid på 1/1 000 sek bör vara tillräcklig. Ungefär samma fungerar bra för att fotografera idrottare.

I fotograferingsmetoden Barn och husdjur som ofta finns i PowerShot-kameror används flera fokuseringsramar för att se till att autofokus fungerar bra och följer motivet. För EOS-kameror som inte har metoden Barn och husdjur växlar du till Servo AF (kontinuerlig autofokus).

Specialmotivet Sport som finns på de flesta Canon-kameror är en bra utgångspunkt för att frysa snabba rörelser. Det ändrar kamerans fotograferingsparametrar för att gynna korta slutartider samt följa rörliga motiv med Servo AF och ta flera bilder med kontinuerlig matningsmetod. Om du däremot vill skapa rörelseoskärpa i dina sportbilder är det bättre att växla till läget Tv (tidsförval) och ställa in önskad slutartid.

Kameror med Canon EOS R-systemet har Ögon-AF i spårningsläge, vilket gör att kameran kan identifiera och låsa fokus på motivets ögon, vilket är ett tillförlitligt sätt att följa motivet när det rör sig.

Så skapar du rörelseoskärpa

En myllrande gata med oskarpa människor som går i alla riktningar.

Längre slutartider resulterar i att rörelser blir oskarpa. Tagen med en Canon EOS M100 (nu efterföljd av Canon EOS M200) med ett Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv inställt på 18 mm, 1/6 sek, f/22 och ISO 100.

Med långa slutartider och långa exponeringar kan du skapa rörelseoskärpa i dina bilder. Även här avgör det rörliga motivets hastighet hur lång slutartiden måste vara.

En slutartid på 1/30 sek fungerar bra för cyklar, medan slutartider mellan 1/60 sek och 1/125 sek fungerar bra för bilar och motorcyklar. Om du vill göra ett vattenfall oskarpt är en relativt lång exponering på 3–5 sekunder bäst. Det fungerar även bra för att göra personer som går omkring oskarpa. Det är ett effektivt sätt för att ta bort dem från arkitektoniska bilder av gatumotiv eller välbesökta landmärken.

I starkt dagsljus kan det vara svårt att uppnå en slutartid som är tillräckligt lång för att skapa rörelseoskärpa, även om du använder en liten bländare. För att hantera detta kan du placera ett ND-filter (neutral densitet) framför objektivet för att minska mängden ljus som träffar sensorn, vilket gör att du kan utöka exponeringen. I vissa fall kan exponeringen vara längre än 30 sekunder. I så fall väljer du kamerans manuella läge och använder inställningen Bulb (B).

Så fångar du rörelse med timelapse

När du har kontroll över hastigheten kan du verkligen bli kreativ med film. Timelapsefotografering tar ett antal bilder med jämna mellanrum, något som ger en effekt av att snabba upp rörelsen eller tiden. Du måste ta en serie bilder med jämna mellanrum – mer information finns i vår guide om timelapse.

Kameror som Canon EOS 250D och EOS R-systemet har ett inbyggt läge för timelapse-film för att göra det ännu enklare att spela in slående filmer.

Så skapar du rörelse med zoomoskärpa

En oskarp bild av röda löv.

Att skapa rörelseoskärpa är normalt sett en utmaning om motivet inte rör sig. Men du kan skapa en intressant rörelsebakgrundsoskärpa genom att använda ett zoomobjektiv. Tagen med ett Canon EF 17-40mm f/4L USM inställt på 1/4 sek, f/14 och ISO 200.

Välj fotograferingsmetoden Tv på en spegelreflexkamera eller kompakt systemkamera och sikta på en slutartid på cirka 1 till 4 sekunder. Zooma in och autofokusera med en lätt tryckning på avtryckaren. Tryck sedan ned avtryckaren helt för att starta exponeringen och ungefär halvvägs igenom börjar du zooma ut med objektivets zoomring. Sikta på att slutföra ändringen av zoominställningen samtidigt som exponeringen blir klar. Alternativt kan du börja med objektivet utzoomat och zooma in under exponeringen.

Så fångar du ljusspår

Ljusspår svävar ovanför ett tågspår omgivet av frostiga träd.

En lång exponering har gjort det möjligt att fånga ljusspår längs ett tågspår. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM-objektiv inställt på 105 mm, 32 sek, f/8 och ISO 100.

Att fånga ljusspår som skapats av fordon i rörelse är ett utmärkt sätt att förmedla en känsla av rörelse. I mörker är risken för överexponering liten, så du kan använda en bulbexponering och lämna slutaren öppen i några minuter om det behövs för att få med många ljusspår i bilden. Se bara till att kameran är monterad på ett stativ eller ett annat stabilt stöd utan vibrationer.

Ett annat knep är att använda ett blixtaggregat för att lysa upp ett fordon i rörelse. Det gör att du både kan fånga ljusspår och samtidigt få en fin exponering av bilen, motorcykeln, tåget eller cykeln. Du måste ställa in blixtaggregatet på blixtmetoden bakre ridå, så att blixten avfyras i slutet av exponeringen istället för i början. Med en vanlig blixt med främre ridån ser det ut som att ljusspåren sträcker ut sig framför det rörliga fordonet istället för bakom det.

Så panorerar du med kameran

En motocrossförare som kör över ett fält.

Om du panorerar kameran för att följa rörliga objekt får du en oskarp bakgrund, vilket gör bilderna mer dynamiska. Tagen med en Canon EOS 90D med ett Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM-objektiv inställt på 135 mm, 1/30 sek, f/8 och ISO 100.

När du arbetar med längre slutartider för att skapa rörelseoskärpa finns det alltid risk för kameraskakningar, särskilt när du använder teleobjektiv, vilket resulterar i att även huvudmotivet blir oskarpt. Bildstabilisering kan vara en stor hjälp. Vissa Canon IS-objektiv (bildstabilisator) har automatisk identifiering av panorering, vilket innebär korrigering endast i det vertikala planet när du panorerar horisontellt.

Andra Canon IS-objektiv har bildstabilisatorer med två lägen, där läge ett är för statiska bilder och läge två är för panorering. Några få objektiv, till exempel Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM och EF 70-200mm f/4L IS II USM, har till och med ett tredje stabiliseringsläge, som bara gäller stabilisering under verkliga exponeringar. Det kan göra det enklare att följa oberäkneliga motiv i sökaren.

Canons EOS R5- och R6-kameror har även IBIS (inbyggd bildstabilisering). Det kan fungera tillsammans med bildstabilisatorerna i optiskt stabiliserade objektiv, vilket ger ännu stadigare resultat.

Mer information finns i vår guide för panoreringstips för actionbilder.

Så lägger du till rörelse med flera exponeringar

En bild med multiexponering av en person på en cykel som gör en volt på en sandramp.

En bild med multiexponering som skapats med serietagning, vilket är ett användbart verktyg för att fånga pågående rörelse. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III (nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV) inställd på 1/1 600 sek, f/8 och ISO 400.

Flera nyare EOS-kameror, bland annat Canon EOS 5D Mark IV och kameror med EOS R-systemet, har en funktion för multiexponering. Du kan använda den i kombination med serietagningsläget för att fånga flera steg av rörelsen i en enda bild. Du får bäst resultat om det är en tydlig skillnad mellan motivet och bakgrunden, till exempel med ett ljust motiv mot en mörk bakgrund eller vice versa. Mer information finns i vår guide för fotografering med multiexponering (tillgänglig på vissa språk).

Ett annat alternativ är att använda ett blixtaggregat. Canon Speedlite EL-100 har en programmerbar blixtmetod med stroboskop. Om du avfyrar en serie blixtar under en lång exponering kan du fånga ett rörligt motiv vid flera ställen längs dess väg mot en stillastående bakgrund.

Flytta kameran för att göra filmer mer intressanta

En person som promenerar framför en uråldrig ruin iklädd rock.

Filmer kan se mycket mer dynamiska ut om du rör dig med kameran när du filmar istället för att ha den stilla på ett stativ. Många av Canons spegelreflexkameror och kompakta systemkameror med EOS M- och EOS R-systemet har Movie Digital IS. Det här är en form av elektronisk bildstabilisering, bara för filminspelning, som kan kompensera för kameraskakningar och ge dig mycket stadigare resultat. Den kan även användas tillsammans med optisk bildstabilisering i objektiv och den inbyggda bildstabiliseringen i Canons EOS R5- och R6-kameror.


Skrivet av Matthew Richards

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Tips om slutartid

Bemästra slutartiden med vår nybörjarvänliga guide och få bättre actionbilder.

Panoreringsfotografering för nybörjare

Upptäck hur du använder panorering för att få bättre actionbilder med de här bästa tipsen.

De bästa objektiven för action

Vår guide till de bästa objektiven för actionfotografering.

Så tar du fantastiska actionbilder

Tips för att ta fantastiska actionbilder med din Canon-kamera.