Emmanuel föredrar att ta modebilder med objektiv med fast brännvidd. ”Jag har huvudsakligen använt de nya RF-objektiven med fast brännvidd och kan rekommendera dem”, säger han. ”Jag använder Canon RF 50mm F1.2L USM, men EF 50mm f/1.8 STM är också utmärkt om du har en begränsad budget.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/400 sek, f/5 och ISO 400. © Emmanuel Oyeleke
För att fotografera som ett proffs behöver du rätt utrustning. Men med den stora mängden olika kameror och objektiv som finns nu, tack vare den snabba utvecklingen inom kamerateknik, hur vet du vilken utrustning som passar dina behov bäst?
Oavsett om du är utexaminerad och ny inom branschen, en entusiastisk hobbyanvändare som vill vidga dina vyer eller ett spirande proffs som vill klättra på karriärstegen är en av de viktigaste faktorerna att överväga vilken typ av fotografering du vill fortsätta med. En dokumentärfotograf som kan behöva arbeta tyst och diskret i en mängd olika miljöer har andra krav på utrustningen än till exempel en modefotograf som arbetar med noga förberedda scenarier med professionella modeller.
En kameras kapacitet att filma är en annan viktig faktor. ”Det blir ett allt viktigare verktyg”, säger Mike Burnhill, produktspecialist för Canon Europe. ”Film är till exempel en viktig del av plattformar för sociala medier och att ha förmågan att både ta stillbilder och spela in filmer öppnar dramatiskt upp nya marknader för arbete inom fotobranschen.”
Här berättar tre unga proffs som alla specialiserar sig på olika områden, och var och ett med sin egen unika story om hur de tog sig in i branschen, om de Canon-kameror och -objektiv de använder och varför de är perfekta för den stil de har valt. De unga proffsen är mode- och porträttfotografen Emmanuel Oyeleke, den tysk-ryska dokumentärfotografen Nanna Heitmann och Ingo Leitner i Österrike, en del av bröllopsfotograferingsduon Carmen och Ingo. Utöver deras personliga insikter ger Mike Burnhill ytterligare expertråd.