MONOKROM FOTOGRAFERING

Monokromt: mer än svartvitt

Konstfotografen Chris Ward förklarar hur hans sätt att se färger annorlunda hjälper honom att skapa bilder som fokuserar på detaljerna.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Hur vi uppfattar färger är starkt sammankopplat med känslor. Det finns psykologiska teorier om hur olika färger påverkar oss. Det varierar mellan olika kulturer, men grönt eller blått anses ofta vara lugnande, medan rött eller orange stimulerar och tydligen gör att vi känner oss hungriga! De här idéerna påverkar vad vi väljer att ha på oss, hur vi dekorerar våra hem och, när det gäller fotografering, bilderna vi tar.

Men alla uppfattar inte färger på samma sätt. Konstfotografen Chris Ward i Storbritannien föddes med ett tillstånd som kallas för deuteranopi, vilket innebär att han har svårt att se gröna nyanser. Han har upptäckt att hans syn är mycket mer anpassad till att se detaljer, subtila kontraster och varierande struktur än andra människor, vilket är en fördel för honom som specialist på monokroma bilder.

Innebörden av monokrom

En monokrom bild av ett ensamt träd på ett fält. Marken och himlen ger starka kontraster till den mörka konturen av häcken och trädets grenar.

Konstfotografen Chris Ward återvänder ofta till samma motiv – till exempel det här trädet, precis söder om Lincoln i England – för att fånga den effekt som himlen och den gröda som planterats på fältet kan ha på bilden. ”Här var himlen molnfri, men disig, och stubb fanns kvar efter den senaste skörden”, säger han. Chris överexponerade himlen och fältet för att få en renare komposition. ”Det tomma utrymmet hjälper till att isolera trädet, och häcken ger en stark horisontlinje för att separera himlen och fältet.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv inställt på 105 mm, 1/330 sek, f/11 och ISO 100. © Chris Ward

Det används ofta synonymt med svartvitt, men monokromt beskriver en bild där allt visas i nyanser av en enda färg. Det kan vara vilken färg som helst, men den vanligaste är grå eller sepia. ”Det vi ser som svartvitt är vanligtvis gråskala”, förklarar Chris, eftersom den innehåller en mängd olika färgdjup i grått. Det finns vissa motiv som passar särskilt bra för monokromt – precis de som Chris blick naturligt dras till. De kan ha strukturer eller skuggor som ger ett intressant tonomfång – disigt ljus i en skog, de grova mönstren i stenar eller det porlande vattnet i en flod.

Men avskalade, nästan grafiska bilder kan fungera lika bra. ”Jag tycker faktiskt att monokromt är mindre begränsat än färg eftersom det redan är ganska abstrakt, så du kan ta en bild längre utan att den ser konstig ut”, säger Chris. ”Om jag överexponerade en färgbild skulle den se hemsk ut.” I monokromt kan överexponering däremot skapa en slående, minimalistisk stil.

En monokrom fotografering

En svartvit närbild av ett pariserhjul mot en ljus, klar himmel.

”Den klara himlen i Bridlington den här dagen var perfekt för att fotografera genom pariserhjulet utan moln som hamnade i vägen”, minns Chris. ”Hjulet var inte i rörelse, så jag kunde använda en ganska lång slutartid. Jag drogs till hjulets ekrar mot himlen. Genom att öka kontrasten i bildstilar separerades hjulet från himlen bakom.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 54 mm, 1/50 sek, f/22 och ISO 300. © Chris Ward

En sepiatonad bild av en rad lagerlokaler vid sidan av en flod. De många fönstren återspeglas i det lugna vattnet.

Dessa lagerlokaler vid floden i Boston i England har nu gjorts om till lägenheter. Deras nostalgiska, industriella utseende gör dem väl lämpade för monokroma bilder. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 50 mm, 1/60 sek, f/11 och ISO 100. © Chris Ward

Chris arbetade med Canon EOS R6 tillsammans med objektivet Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM för att få maximal flexibilitet när han komponerade sina bilder. Valet av objektiv för monokrom fotografering är ungefär detsamma som för färg. Det som skiljer sig åt är hur du komponerar bilden. ”Istället för att använda färg för att rikta tittarens blick använder du högdager och kontrast. På menyn Bildstil kan du välja en stil som kallas ”Monokrom” och i den finns en annan meny där du kan justera allt från skärpa till kontrast”, berättar Chris. ”Du kan även lägga till ett inbyggt filter som ändrar hur kameran reagerar på olika färger, så att allt rött, grönt, blått, gult eller orange blir mörkare.” Chris brukar själv använda det röda filtret för att göra himlen och lövverk mörkare i landskap för att ta bort oönskade distraktioner.

Om du använder en kamera i Canon EOS R-systemet med EF- eller EF-S-objektiv gör monteringsadaptern med drop-in-filter EF-EOS R att du även kan använda drop-in-ND-filter eller polariseringsfilter för att ge liv åt landskapen.

De bilder du tar med Canon EOS R6 med bildstilar sparas som komprimerade JPEG-filer. Om du däremot fotograferar i RAW-format behåller filerna det fullständiga dataintervallet som kameran registrerar. ”Fördelen med att arbeta med RAW-filer är att det ger mig mer information när jag redigerar”, säger Chris.

Chris fotograferar ofta i färg. ”Jag har pratat med olika fotografer och det verkar som att de som inte är färgblinda tycker att det är enklare att ta monokroma bilder om de ställer in kamerans skärm på monokrom, medan färgblinda fotografer föredrar att fotografera i färg”, säger han.

Redigera monokroma bilder

En rad av vågbrytare sticker upp ovanför vattnet i en diagonal linje, mörka mot en ljus bakgrund i den här monokroma bilden.

”Det var en ganska dimmig dag i Bridlington och det var nästan högvatten, så det mesta av vågbrytarna var under vatten”, minns Chris om sin minimalistiska bild som han tog med hjälp av bildstilar i Canon EOS R6. ”Slutartiden var avgörande eftersom jag ville att den skulle vara tillräckligt lång för att göra större vågor oskarpa men ändå tillräckligt kort för att ge intryck av vatten i reflektionerna utan ett ND-filter. Jag var ute efter ett minimalistiskt resultat, så jag kunde överexponera havet och behövde bara få till vågbrytarna. I verkligheten är träet mycket mörkt, så det gav mig lite mer utrymme att överexponera och framhäva fler detaljer. I slutändan öppnade jag ändå bländaren allt som gick. Det här är förmodligen den enda bilden jag har tagit med f/40.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 94 mm, 0,6 sek, f/40 och ISO 100. © Chris Ward

”Jag fick ett bra råd tidigt om att alltid ta det lite för långt från början vid redigering av svartvita bilder”, säger Chris. ”När du flyttar ett skjutreglage i efterbehandlingsprogrammet finns det ett fönster där bilden ser bra ut. Om du går längre än så ser det dåligt ut och om du inte går ända dit är det inte tillräckligt”, fortsätter han. ”Men om du börjar att göra för mycket och sedan gå tillbaka är slutresultatet i stort sett det mesta du kan komma undan med.”

Färg kan förvånansvärt nog vara ett mycket viktigt verktyg vid redigering av monokroma bilder. ”När du konverterar till svartvitt i redigeringsprogrammet får du tillgång till skjutreglage för färgkanaler”, förklarar han. ”Eftersom färg kan vara ett verktyg för att skapa kontrast kan du under redigeringen identifiera var färgen spelar den rollen och istället skapa kontrast med toner.”

Det finns vanligtvis sex skjutreglage för färg, beroende på programvaran, som påverkar luminansen för olika färgkanaler. I en landskapsbild kan du till exempel ändra himlens färgton genom att justera skjutreglagen för blått och aqua och vegetationens färgton med skjutreglagen för gult och grönt. Det röda skjutreglaget kan vara användbart om det finns tegelbyggnader, medan det orange skjutreglaget kan hjälpa till att förbättra hudtonerna i porträtt.

”Det svåraste scenariot att arbeta med är förmodligen stenar bredvid gräs”, förklarar Chris. ”När du konverterar det till monokromt kan det se ut som ett mos i ett slags mellanfärgton där ingenting står ut från det andra. Om du går in i redigeringsprogrammet och ändrar ljusstyrkan för den gröna och gula kanalen förblir stenen densamma, men gräset blir ljusare. Med blommor kan du använda kanalerna för att separera färgtoner i olika delar av växten.”

Tips för monokroma utskrifter

En bild i färg av en vit bro upplyst i mitten av mörkt trädlövverk.

I Hartsholme Country Park i Lincoln fanns ett ståtlig hus som revs under 1950-talet och är en plats som Chris ofta besöker. Det här motivet bjöd på vissa utmaningar. ”Det finns ett enormt dynamiskt omfång mellan belysningen i träden och ljuset som träffar den ljusa bron”, säger Chris. ”Jag exponerar alltid för bron och låter träden hamna i skugga, medan träden närmast floden fortfarande hamnar i vackert motljus. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 70 mm, 1/40 sek, f/11 och ISO 320. © Chris Ward

En monokrom bild av samma bro upplyst i mitten av mörkt trädlövverk med en lila ton som lagts till i kameran.

Chris konverterade bilden till monokrom med hjälp av bildstilar i EOS R6 och lade sedan till en lila ton, vilket är ett av alternativen. ”Alla toner är i samma färg, så den är fortfarande monokrom”, förklarar han. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 70 mm, 1/40 sek, f/11 och ISO 320. © Chris Ward

När Chris har tagit en helt svartvit bild ställer han in skrivaren på gråskala, men han skriver oftast ut i färg.

”Jag brukar lägga till subtila färgtoner i mina bilder under efterbehandlingen och sedan skriver jag oftast ut dem i färg”, säger han. ”Jag ökar exponeringsnivån med ungefär ett halvt steg. När du tittar på den på skärmen ser den nämligen alltid ljusare ut än när den skrivs ut.”

Chris gillar att använda en effekt med delade färgtoner genom att lägga till en annan färg på högdagrar och skuggor. ”Jag brukar göra högdagrarna lite varmare och skuggorna kallare. Det bidrar verkligen till att lyfta bilden.”

En kompakt A3-skrivare som Canon imagePROGRAF PRO-300 är perfekt för att leverera monokroma utskrifter av hög kvalitet.

Kameran är redo

En bild i färg av en bukett med rosa rosor placerad på en svart pappersbakgrund.

Sedan Chris började har han tagit hundratals bilder av blommor. ”De flesta av dem är det bara jag som ser”, erkänner han, eftersom de är övningsbilder. Den här togs med naturligt ljus inomhus mot en svart pappersbakgrund och, något ovanligt för mig, med hjälp av ett stativ som gjorde att jag kunde använda en ganska liten bländare.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 57 mm, 30 sek, f/25 och ISO 100. © Chris Ward

En monokrom bild av samma bukett med rosor med röda färgkanaler justerade och en blek röd ton så att de ser ut att vara mycket bleklila.

”Alla justeringar av färgkanalerna påverkar bilden först, innan den konverteras till svartvitt”, förklarar Chris. ”Så om den röda färgkanalen minskas när bilden konverteras till svartvitt ser de röda färgerna ut som en mörkare nyans av grå. Jag har även lagt till en blek röd ton på bilden för att fånga rosornas fina toner och strukturer och få allt att se naturligt ut.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 57 mm, 30 sek, f/25 och ISO 100. © Chris Ward

Om du tilltalas av att experimentera med monokroma bilder, var är det bäst att börja? ”Öva på blommor”, föreslår Chris. ”Det finns massor av diskreta strukturer och olika färger som du kan experimentera med. Om du kan få blommor att se naturliga ut i monokromt – när det ofta är färgen som definierar en blomma – kan du tillämpa samma tekniker som du har lärt dig på allt annat.”

Många av historiens mest ikoniska bilder är svartvita – dramatiska landskap av Ansel Adams, empatiska porträtt av Dorothea Lange eller livliga gatumotiv av Henri Cartier-Bresson. De här bildskaparna var inte färgblinda, de arbetade med de verktyg som fanns innan man började med färgfotografering, men de såg världen annorlunda och uppskattade mönstren, de intrikata detaljerna, de grå nyanserna.

I dag kan du göra samma sak med de monokroma alternativen i din digitalkamera – se omgivningen ur ett annat perspektiv och tolka det du ser på nya sätt.



Skrivet av Rachel Segal Hamilton

Relaterade produkter

Relaterade artiklar