Hur vi uppfattar färger är starkt sammankopplat med känslor. Det finns psykologiska teorier om hur olika färger påverkar oss. Det varierar mellan olika kulturer, men grönt eller blått anses ofta vara lugnande, medan rött eller orange stimulerar och tydligen gör att vi känner oss hungriga! De här idéerna påverkar vad vi väljer att ha på oss, hur vi dekorerar våra hem och, när det gäller fotografering, bilderna vi tar.
Men alla uppfattar inte färger på samma sätt. Konstfotografen Chris Ward i Storbritannien föddes med ett tillstånd som kallas för deuteranopi, vilket innebär att han har svårt att se gröna nyanser. Han har upptäckt att hans syn är mycket mer anpassad till att se detaljer, subtila kontraster och varierande struktur än andra människor, vilket är en fördel för honom som specialist på monokroma bilder.
Monokromt: mer än svartvitt
Innebörden av monokrom
Det används ofta synonymt med svartvitt, men monokromt beskriver en bild där allt visas i nyanser av en enda färg. Det kan vara vilken färg som helst, men den vanligaste är grå eller sepia. ”Det vi ser som svartvitt är vanligtvis gråskala”, förklarar Chris, eftersom den innehåller en mängd olika färgdjup i grått. Det finns vissa motiv som passar särskilt bra för monokromt – precis de som Chris blick naturligt dras till. De kan ha strukturer eller skuggor som ger ett intressant tonomfång – disigt ljus i en skog, de grova mönstren i stenar eller det porlande vattnet i en flod.
Men avskalade, nästan grafiska bilder kan fungera lika bra. ”Jag tycker faktiskt att monokromt är mindre begränsat än färg eftersom det redan är ganska abstrakt, så du kan ta en bild längre utan att den ser konstig ut”, säger Chris. ”Om jag överexponerade en färgbild skulle den se hemsk ut.” I monokromt kan överexponering däremot skapa en slående, minimalistisk stil.
En monokrom fotografering
Chris arbetade med Canon EOS R6 tillsammans med objektivet Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM för att få maximal flexibilitet när han komponerade sina bilder. Valet av objektiv för monokrom fotografering är ungefär detsamma som för färg. Det som skiljer sig åt är hur du komponerar bilden. ”Istället för att använda färg för att rikta tittarens blick använder du högdager och kontrast. På menyn Bildstil kan du välja en stil som kallas ”Monokrom” och i den finns en annan meny där du kan justera allt från skärpa till kontrast”, berättar Chris. ”Du kan även lägga till ett inbyggt filter som ändrar hur kameran reagerar på olika färger, så att allt rött, grönt, blått, gult eller orange blir mörkare.” Chris brukar själv använda det röda filtret för att göra himlen och lövverk mörkare i landskap för att ta bort oönskade distraktioner.
Om du använder en kamera i Canon EOS R-systemet med EF- eller EF-S-objektiv gör monteringsadaptern med drop-in-filter EF-EOS R att du även kan använda drop-in-ND-filter eller polariseringsfilter för att ge liv åt landskapen.
De bilder du tar med Canon EOS R6 med bildstilar sparas som komprimerade JPEG-filer. Om du däremot fotograferar i RAW-format behåller filerna det fullständiga dataintervallet som kameran registrerar. ”Fördelen med att arbeta med RAW-filer är att det ger mig mer information när jag redigerar”, säger Chris.
Chris fotograferar ofta i färg. ”Jag har pratat med olika fotografer och det verkar som att de som inte är färgblinda tycker att det är enklare att ta monokroma bilder om de ställer in kamerans skärm på monokrom, medan färgblinda fotografer föredrar att fotografera i färg”, säger han.
Redigera monokroma bilder
”Jag fick ett bra råd tidigt om att alltid ta det lite för långt från början vid redigering av svartvita bilder”, säger Chris. ”När du flyttar ett skjutreglage i efterbehandlingsprogrammet finns det ett fönster där bilden ser bra ut. Om du går längre än så ser det dåligt ut och om du inte går ända dit är det inte tillräckligt”, fortsätter han. ”Men om du börjar att göra för mycket och sedan gå tillbaka är slutresultatet i stort sett det mesta du kan komma undan med.”
Färg kan förvånansvärt nog vara ett mycket viktigt verktyg vid redigering av monokroma bilder. ”När du konverterar till svartvitt i redigeringsprogrammet får du tillgång till skjutreglage för färgkanaler”, förklarar han. ”Eftersom färg kan vara ett verktyg för att skapa kontrast kan du under redigeringen identifiera var färgen spelar den rollen och istället skapa kontrast med toner.”
Det finns vanligtvis sex skjutreglage för färg, beroende på programvaran, som påverkar luminansen för olika färgkanaler. I en landskapsbild kan du till exempel ändra himlens färgton genom att justera skjutreglagen för blått och aqua och vegetationens färgton med skjutreglagen för gult och grönt. Det röda skjutreglaget kan vara användbart om det finns tegelbyggnader, medan det orange skjutreglaget kan hjälpa till att förbättra hudtonerna i porträtt.
”Det svåraste scenariot att arbeta med är förmodligen stenar bredvid gräs”, förklarar Chris. ”När du konverterar det till monokromt kan det se ut som ett mos i ett slags mellanfärgton där ingenting står ut från det andra. Om du går in i redigeringsprogrammet och ändrar ljusstyrkan för den gröna och gula kanalen förblir stenen densamma, men gräset blir ljusare. Med blommor kan du använda kanalerna för att separera färgtoner i olika delar av växten.”
Tips för monokroma utskrifter
När Chris har tagit en helt svartvit bild ställer han in skrivaren på gråskala, men han skriver oftast ut i färg.
”Jag brukar lägga till subtila färgtoner i mina bilder under efterbehandlingen och sedan skriver jag oftast ut dem i färg”, säger han. ”Jag ökar exponeringsnivån med ungefär ett halvt steg. När du tittar på den på skärmen ser den nämligen alltid ljusare ut än när den skrivs ut.”
Chris gillar att använda en effekt med delade färgtoner genom att lägga till en annan färg på högdagrar och skuggor. ”Jag brukar göra högdagrarna lite varmare och skuggorna kallare. Det bidrar verkligen till att lyfta bilden.”
En kompakt A3-skrivare som Canon imagePROGRAF PRO-300 är perfekt för att leverera monokroma utskrifter av hög kvalitet.
Kameran är redo
Om du tilltalas av att experimentera med monokroma bilder, var är det bäst att börja? ”Öva på blommor”, föreslår Chris. ”Det finns massor av diskreta strukturer och olika färger som du kan experimentera med. Om du kan få blommor att se naturliga ut i monokromt – när det ofta är färgen som definierar en blomma – kan du tillämpa samma tekniker som du har lärt dig på allt annat.”
Många av historiens mest ikoniska bilder är svartvita – dramatiska landskap av Ansel Adams, empatiska porträtt av Dorothea Lange eller livliga gatumotiv av Henri Cartier-Bresson. De här bildskaparna var inte färgblinda, de arbetade med de verktyg som fanns innan man började med färgfotografering, men de såg världen annorlunda och uppskattade mönstren, de intrikata detaljerna, de grå nyanserna.
I dag kan du göra samma sak med de monokroma alternativen i din digitalkamera – se omgivningen ur ett annat perspektiv och tolka det du ser på nya sätt.
Skrivet av Rachel Segal Hamilton
Relaterade produkter
-
EOS R6
Med EOS R6 kan du vara kreativ på sätt du inte trodde var möjliga, oavsett vad du fotograferar och hur du fotograferar det. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det perfekta vardagsobjektivet för kompakta systemkameror i fullformat. Det lättanvända RF 24-105mm F4-7.1 IS STM är lätt, kompakt och redo att ta din fotografering till nästa nivå. -
imagePROGRAF PRO-300
En professionell imagePROGRAF-bordsskrivare som levererar A3+-utskrifter av gallerikvalitet med ett enkelt arbetsflöde för säker utskrift.
Relaterade artiklar
Svartvit natur
Skapa enastående svartvita naturbilder med PowerShot G7 X Mark III.
Tips för svartvit fotografering
Från bröllop och landskap till sport och porträtt – upptäck hur du tar fantastiska svartvita bilder.
Fotografera svartvita bilder med lång exponering
Upptäck hur Stephen McNally tar mystiska fotografier med lång exponering i svartvitt.
Råd om familjefotografering
Upptäck hur Canon-ambassadören Helen Bartlett hittade sin passion för familjefotografering.