Konstfotografen Chris Ward återvänder ofta till samma motiv – till exempel det här trädet, precis söder om Lincoln i England – för att fånga den effekt som himlen och den gröda som planterats på fältet kan ha på bilden. ”Här var himlen molnfri, men disig, och stubb fanns kvar efter den senaste skörden”, säger han. Chris överexponerade himlen och fältet för att få en renare komposition. ”Det tomma utrymmet hjälper till att isolera trädet, och häcken ger en stark horisontlinje för att separera himlen och fältet.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv inställt på 105 mm, 1/330 sek, f/11 och ISO 100. © Chris Ward
Hur vi uppfattar färger är starkt sammankopplat med känslor. Det finns psykologiska teorier om hur olika färger påverkar oss. Det varierar mellan olika kulturer, men grönt eller blått anses ofta vara lugnande, medan rött eller orange stimulerar och tydligen gör att vi känner oss hungriga! De här idéerna påverkar vad vi väljer att ha på oss, hur vi dekorerar våra hem och, när det gäller fotografering, bilderna vi tar.
Men alla uppfattar inte färger på samma sätt. Konstfotografen Chris Ward i Storbritannien föddes med ett tillstånd som kallas för deuteranopi, vilket innebär att han har svårt att se gröna nyanser. Han har upptäckt att hans syn är mycket mer anpassad till att se detaljer, subtila kontraster och varierande struktur än andra människor, vilket är en fördel för honom som specialist på monokroma bilder.