Två objektiv, två perspektiv av landskapsfotografering

Den professionella fotografen Verity Milligan experimenterar med alternativa perspektiv av landskap, med bara två vidvinkelobjektiv: ett zoomobjektiv och ett objektiv med fast brännvidd.
En kvinnlig fotograf står på stenar i grunt vatten och fotograferar en sjö omgiven av berg.

Den prisbelönta fotografen Verity Milligan brinner för att fotografera landskap. Hon är ofta uppe före soluppgången för att uppleva den fantastiska naturen. ”Jag gillar verkligen morgnar, och i synnerhet dimmiga morgnar”, säger hon. ”De är så stämningsfulla. Jag gillar att ge mig ut före gryningen och börja fotografera under den gyllene timmen när solen fortfarande är under horisonten.”

Verity har ett avundsvärt antal Canon-kameror och objektiv i L-serien i sin utrustningsväska, men för att visa vad som är möjligt med bara ett par kompakta och lätta objektiv tog hon sig an utmaningen att fotografera landskap från olika perspektiv med bara ett zoomobjektiv och ett objektiv med fast brännvidd – Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM och RF 24mm F1.8 MACRO IS STM – i det vackra Lake District i Cumbria, England.

”Kvaliteten och prestandan hos de här mer prisvärda objektiven har förbättrats avsevärt sedan jag började med fotografering”, säger Verity. ”Glaset är väldigt bra och båda objektiven är verkligen kvicka. Det jag gillade mest är dock hur små och hanterbara de är. Jag kunde bara packa ned en kamera och de här två objektiven och vandra iväg ut i landskapet.”

Två objektiv, två synvinklar

En Canon EOS R5 med ett Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv på en trädstubbe intill ett RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Verity gav sig iväg på sin utmaning med sin Canon EOS R5 och endast två RF-objektiv: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM och RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

En kvinnlig fotograf håller i en Canon-kamera och står på knä för att ta en bild. Bakom henne finns en sjö omgiven av berg.

”Utrustningen var så kompakt och lätt att jag kunde ta mig längre, ta mig in i mer utmanande terräng och fortsätta längre utan att det blev tungt”, säger Verity.

”En stor utmaning inom landskapsfotografering är att se saker annorlunda, så att du kan skapa bilder som inte ser likadana ut som alla andra”, förklarar Verity. ”Det är därför det kan vara så användbart att använda objektiv med flera olika vyer.”

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM är idealiskt för entusiastfotografer som vill ha ett mångsidigt zoomobjektiv med ultravidvinkel till sin EOS R-kamera. Det är perfekt för att fånga svepande vyer och har en optisk bildstabilisator med 5,5 steg som ger skakningsfria bilder, även när du fotograferar landskap utan stativ eller i svagt ljus. Bildstabilisering med upp till sju steg, med ett kompatibelt EOS R-kamerahus, som EOS R5. Objektivet är dessutom fantastiskt för närbilder och har ett manuellt fokusläge som ger enastående detaljrikedom och imponerande skärpa, upp till 12,8 cm (0,52x förstoring).

Det lilla, lätta Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM väger endast 270 g och kombinerar en vidvinkel med en ljusstark bländare för kreativ fotografering, även i svagt ljus. En optisk bildstabilisator i fem steg möjliggör längre slutartider för fotografering utan stativ, vilket kan utökas till 6,5 steg med ett kompatibelt EOS R-kamerahus. Det passar även perfekt för närbilder med en minsta närgräns på 14 cm (0,5x förstoring eller hälften av verklig storlek), så att du kan visa upp ett motiv i dess rätta miljö.

Expansiva landskap med Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Molnformationer reflekteras på ytan av en stilla sjö omgiven av berg.

”Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM är perfekt för traditionella, klassiska landskap”, förklarar Verity, som den här bilden av Buttermere. ”Det är byggt för de där riktigt breda bilderna, med ett fantastiskt perspektiv som kombinerar element i förgrunden, mitten och bakgrunden.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv inställt på 17 mm, 2,5 sek, f/11 och ISO 100. © Verity Milligan

En närbild av smörblommor på en strand. Blommorna är i skarpt fokus medan sjön och bergen i bakgrunden är suddiga.

Smörblommor på Buttermere-stränderna. ”I början är det lätt att tro att landskapsfotografering handlar om den stora vyn, men det är viktigare att få till en balans mellan förgrunden och bakgrunden”, förklarar Verity. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv inställt på 20 mm, 1/80 sek, f/5 och ISO 500. © Verity Milligan

Verity använde Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM för att ta några fantastiska bilder av idylliska Buttermere och de svepande kullarna i Northern Fells. ”Det här objektivet är mest effektivt för riktigt expansiva landskap”, förklarar hon. ”Det bredare synfältet är helt enkelt oslagbart för att fånga stora vyer och en stor, dramatisk himmel.”

Förhållandet mellan det avlägsna landskapet och intresset för förgrunden är avgörande när det gäller att komponera landskapsbilder. ”Jag vill leda tittarens blick genom ramen utan att bilden blir för rörig”, säger hon. ”Det är viktigt att hitta en balans mellan förgrund och bakgrund. Det ger djup åt bilderna.”

Verity var verkligen imponerad av mångsidigheten som RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM medförde när det gäller fotografering av landskap, och av kreativiteten. ”Det har ett enormt utbud av landskapsorienterade brännvidder. Zoomintervallet täcker allt jag behöver och är fantastiskt i utmanande terräng, när jag inte fysiskt kan nå den plats jag vill fotografera från med ett objektiv med fast brännvidd.

”Det kan även kombinera en superbred bildvinkel med nära fokus. Jag kunde komma riktigt nära och fotografera några smörblommor i mitten av bilden, med det omgivande landskapet suddigt i bakgrunden för att skapa sammanhang.”

Fånga detaljerna med Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Händer håller i en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv framför en ängsullsblomma.

”Jag gillar verkligen brännvidden hos Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM och synfältet det ger för landskapsfotografering”, säger Verity. ”Det är otroligt mångsidigt för att vara ett objektiv med fast brännvidd.”

En närbild av ängsullsblommor. Blommorna i mitten är i fokus, medan blommorna i förgrunden och bakgrunden är suddiga.

”Makrofunktionen innebär att jag kan komma riktigt nära för att få detaljrika bilder och den ljusstarka bländaren på f/1,8 ger ett snävt skärpedjup, så att jag kan göra bakgrunden oskarp med vacker bokeh”, säger Verity. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/2 000 sek, f/2,5 och ISO 100. © Verity Milligan

När hon fotograferade ängsull flög en trollslända plötsligt in i bild och makrofunktionerna hos Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM gjorde att Verity kunde komma riktigt nära och ta några detaljrika bilder. Hon fotograferade med runt f/3 för att isolera trollsländan genom att sudda ut bakgrunden, samtidigt som landskapets vackra färger bibehölls.

”Det är fantastiskt att ha den möjligheten i din utrustningsväska”, säger Verity. ”Det hjälper dig att komma ihåg att landskapsfotografering inte bara handlar om att fotografera stora vyer.”

Verity gillade objektivets fasta brännvidd och sa att hon tyckte att den var till stor hjälp för att undvika störningsmoment och koncentrera sig på kompositionen. ”Med en fast brännvidd kan du öva för att bli en bättre fotograf”, tillägger hon. ”För mig är det här snarare ett kreativt objektiv. Och när allt sammanfogas blir det en fantastisk landskapsbild.”

En närbild av en ängstrollslända som vilar på ett grässtrå.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM:s 0,5x förstoring gjorde att Verity kunde ta närbilder, till exempel av den här ängstrollsländan, med en vackert oskarp bakgrund. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/3,5 och ISO 100. © Verity Milligan

Få ut mesta möjliga av de kreativa möjligheterna

En sjö omgiven av berg vars topp är upplyst av solens gyllene sken.

”Den gyllene timmen, precis efter soluppgången och precis före solnedgången, är en magisk tid för landskapsfotografering”, säger Verity. ”Kvaliteten på ljuset är helt enkelt underbar, med scener som präglas av ett gyllene sken.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv inställt på 21 mm, 1/30 sek, f/13 och ISO 250. © Verity Milligan

En sjö med ett träd i förgrunden och bergen i bakgrunden som reflekteras på vattenytan.

För att kunna utnyttja den fulla potentialen hos EOS R-systemet och säkerställa kvaliteten på sina färdiga bilder behandlade Verity sina bilder i Digital Photo Professional (DPP), som är Canons programvara för RAW-bearbetning och fotoredigering. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/2 sek, f/11 och ISO 100. © Verity Milligan

I en idealisk värld skulle du bära med dig objektiv som passar en rad scenarier när du ger dig iväg för att fotografera landskap, men Verity kom till insikt med att Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM och RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i princip täcker alla hennes fotograferingsbehov. ”Båda objektiven har mycket att erbjuda alla som känner sin kamera och som vill ha något mer än vad deras befintliga objektiv kan erbjuda”, säger hon. Detta omfattar användare av APS-C-kameror i Canons EOS R-sortiment, som även kan ha nytta av zoomobjektivets bredare vinkel och den större bländaren hos objektivet med fast brännvidd.

”Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM har en stor visningsvinkel och ger fotografer möjlighet att se landskapet på olika sätt och att verkligen utveckla sin kreativitet”, tillägger Verity. ”Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM:s makrofunktion i kombination med den ljusstarka bländaren på f/1,8 öppnar för nya spännande kreativa möjligheter.”

Verity var särskilt imponerad av båda objektivens autofokusering och hur bildstabiliseringen i objektiven fungerar tillsammans med IBIS i EOS R5. ”Bildstabiliseringen fungerade otroligt bra”, säger hon. ”Jag tror inte att jag fick en enda suddig bild under två dagars fotografering, inte ens när jag använde ganska liten bländare och långa slutartider i svagt ljus. Ibland fotograferade jag utan stativ i nästan mörker och fick fortfarande skarpa bilder. Jag gillar verkligen rörelsefrihet när jag fotograferar och att kunna göra små förändringar för att se hur det ändrar bildens perspektiv. Att använda ett stativ kan verkligen begränsa i det här avseendet, och det blir ytterligare en sak att bära med sig.”

Veritys bilder från utmaningen visar de kreativa alternativen som de här två kompakta och lätta objektiven kan tillhandahålla. ”Jag förbluffades av kvaliteten och mångsidigheten hos de här objektiven och hur nära de kan fokusera”, säger hon. ”De öppnar upp för nya möjligheter för väldigt annorlunda och ovanliga perspektiv inom landskapsfotografering. Du kan bokstavligen komma närmare och se så mycket mer.”



Skrivet av Matthew Richards

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

De bästa tipsen för landskap

Upptäck fotograferingsteknikerna som hjälper dig att ta dina landskapsbilder till nästa nivå.

Dokumentera ett återförvildandeprojekt

En fotograf och expert inom återförvildande berättar hur hon hjälpte till att väcka liv i sitt närliggande landskap igen.

Fotografera landskap utan stativ

Lär dig hur du fångar slående landskap utan stativ.

Så här redigerar du landskapsbilder för utskrift

Redigeringstekniker som förvandlar dina vackra fotografier till konstverk.