Helen Bartlett började fotografera barn när hon var i tonåren, i hemmet i södra London där mamman jobbade som dagmamma. Hon startade sin professionella karriär 2003 och är nu en av Storbritanniens mest framgångsrika och respekterade familjeporträttfotografer. Hon utnyttjar det tillgängliga ljuset i sina svartvita bilder, och speglar familjelivets hela känsloregister. Vi träffade henne för att få veta mer om utmaningarna med att få ett fotointresse till ett heltidsjobb.
FAMILJEFOTOGRAFERING
Bakom objektivet: Helen Bartlett – att göra en fotografisk passion till en karriär
När började du intressera dig för fotografering?
Min pappa var en flitig fotograf när jag växte upp, så vi hade ett mörkrum hemma. Mina bröder och jag hade manuella kameror, tog massor av foton på svartvit film och framkallade och skrev ut våra egna bilder. Samtidigt hade min mamma dagis hemma under vardagarna. I tonåren började jag fotografera dagisbarnen och sälja fotona till deras föräldrar, som ett sätt att tjäna lite fickpengar. Sedan fortsatte jag när jag studerade på universitetet, eftersom jag alltid velat bli fotograf. Men jag trodde nog att det bara var en dröm, och att det hela skulle sluta med att jag gjorde något helt annat.
Hur blev det ditt yrke?
Jag testade ett par andra jobb, men ville fortfarande bli fotograf. Då fick jag låna lite pengar av min äldre bror så att jag kunde starta ett barnfotoföretag och allt verkade bara hända vid rätt tidpunkt. Digitalfotografering blev mer prisvärt, så jag skaffade en Canon EOS 10D, köpte en dator och bodde hos mina föräldrar tills jag hade etablerat mig.
Vilka svårigheter var du tvungen att ta dig igenom?
De största svårigheterna då, var desamma som nu. Det svåraste är att få kunder. Du kan ta världens bästa bilder, men om folk inte känner till dig är det svårt att få in fler kunder genom dörren. Och att lära sig arbeta med barn tar tid och kräver erfarenhet. Jag minns en gång när jag en regnig dag fotade fyra små pojkar i en källarlägenhet, så tänkte jag: om jag skulle göra det här till ett riktigt jobb skulle det vara både intressant och utmanande! Ju längre du arbetar med barn, desto mer du lär dig om olika sätt att få fram det bästa och också att se till att alla har roligt under tiden.
Vilka tips vill du ge blivande proffsfotografer?
Fotografering är sällan är något man blir rik på. Det är ett tufft arbete, så innan man säger upp sig från sitt jobb är det viktigt att komma ihåg att saker och ting inte händer över en natt. Mitt tips är att du lär dig så mycket du kan. Internet är en fantastisk resurs för praktisk hjälp och för att lära sig olika tekniker. Men det viktigaste är att öva. För det finns inget som går upp mot att fotografera. En bra idé är att bara ta bilder på släkt och vänner innan du tar uppdrag mot betalning. Ju fler bilder du tar, desto fler knep lär du dig och kan definiera din egen stil mer.
Vilken utrustning använder du just nu?
Jag arbetar med två kamerasystem just nu när jag övergår till kompakta systemkameror. Jag har fortfarande min älskade Canon EOS-1D X Mark II som jag använder med ett Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-, ett Canon EF 35mm f/1.4L II USM- och ett Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv. Barn rör sig snabbt och den exceptionella autofokusen och den robusta byggkvaliteten hos EOS-1 D X-serien är fantastisk när du inte vet vad som kan komma flyga mot dig under en fotografering – sand, såpbubblor, gosiga leksaker. Med entusiastiska barn kan vad som helst hända.
År 2020 lade jag till en Canon EOS R5 i min utrustningsväska och den är fantastisk. Jag tycker verkligen om ansikts- och ögonspårningen, den vinklingsbara touchskärmen och de 5 940 autofokuspositionerna, vilket gör att jag kan skapa nya och intressanta kompositioner åt mina kunder. Jag använder den tillsammans med det storslagna Canon RF 50mm F1.2L USM som jag brukar se som mitt öde ö-objektiv. Jag använder även det underbart mångsidiga Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM. Jag äskar makrofunktionen. Den gör objektivet perfekt för att fotografera nyfödda bebisar. Under 2021 ska jag lägga till ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv i min utrustningsväska. Kvaliteten på de nya RF-objektiven är häpnadsväckande.
Jag rekommenderar alltid att du investerar i ett stort objektiv med fast brännvidd eftersom det gör att du kan fotografera inomhus med naturligt ljus, vilket är ett bra sätt att lära dig om bländare och slutartider. Det högkvalitativa och prisvärda Canon EF 50mm f/1.8 STM är ett fantastiskt objektiv med fast brännvidd att experimentera med. Canon RF 50mm F1.8 STM-objektivet motsvarar Canons kompakta systemkameror i fullformat.