LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Fotografera årstiderna
Framhäv den unika atmosfären hos varje årstid med de här tipsen från Benjamin Hegyi.
Höstfotografering
Naturen visar upp sin prakt under hösten på ett sätt som inga andra årstider gör. Frekventa duschar av mättade nyanser och milda vindar skapar ett rytmiskt flöde, medan dimman och diset ger starka vita och grå nyanser som kontrast till färgklickarna från de föränderliga höstlöven.
”Hösten är den årstid som stimulerar sinnena mest. Den får dig att begrunda livet”, säger den nederländska natur- och landskapsfotografen Theo Bosboom. ”Men trots att det är en charmig årstid är det väldigt svårt att skapa något som ingen har sett förut.” I sin serie Höstlöv ville Theo hitta ett nytt sätt att lyfta fram det bästa av årstiden.
Theo arbetar regelbundet åt National Geographic och BBC Wildlife Magazine och har vunnit priset European Wildlife Photographer of the Year två gånger. Efter återvändandet till byn Hoëgne i Belgien år efter år kände han att han hade fotat allt skogarna hade att erbjuda.
”Det är mycket pittoreskt och magiskt på hösten, men efter några år insåg jag att jag hade fotograferat det ur alla vinklar”, säger han. ”Jag började undra om det här var allt och just då föll några löv ned i en bäck och jag såg på medan de fördes bort av vattnet, huller om buller under små vattenfall, och fastnade bakom grenar och stenar. Det var då idén slog mig att fotografera löven underifrån vatten, på ett sätt som en fisk kanske ser hösten.”
Idén bakom The Journey of the Autumn Leaves verkade enkel, men att förverkliga den var långt ifrån enkelt. ”Vid det laget var fotograferingen fortfarande bara en hobby för mig”, förklarar han, men han fick tag i ett Canon WP-DC28-undervattenshus till sin kompakta Canon PowerShot G10. Iklädd gummistövlar och våtdräkt vadade han ut i den kalla strömmen med kameran i undervattenshuset under vattnet och pekade den uppåt himlen.
”Jag kunde inte riktigt se vad jag gjorde, men varje gång ett löv passerade tryckte jag av och hoppades på det bästa”, fortsätter han. ”Majoriteten av bilderna var ganska dåliga och jag tog oräkneliga oavsiktliga självporträtt, men en riktigt fin bild utmärkte sig [se nedan]. Det fick mig att inse att det här kan bli ett projekt och det var då jag bestämde mig för att investera i undervattenshuset till min Canon EOS 5D Mark III [nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV]”.
Under de höstar som följde gick Theo snabbt från amatör till proffs och sa 2013 upp sig från sitt arbete som advokat. Han utvecklade sina kameratekniker under vattnet och föredrog att använda naturligt ljus där det är möjligt, vilket i motsats till landskapsfotografering innebär att den bästa tiden för fotografering är mitt på dagen.
”När solen stod som högst fick floderna den största mängden ljus, så jag behövde sällan använda blixten, såvida inte vattnet var mycket grumligt eller jag ville belysa ett intressant hörn”, säger han. ”Jag behövde öka ISO-värdet för att fånga starka bilder i floden, eftersom jag behövde extra ljus under vattnet. Att höja ISO på Canon EOS 5D Mark III påverkar som tur är inte kvaliteten.”
Theo kunde inte se sina kompositioner i realtid, så han förlitade sig på att pröva sig fram, men han visste att det fanns vissa saker han kunde göra för att förbättra sina chanser. ”Jag tycker alltid om att fotografera i bländarprioritetsläge, eftersom jag kan lita på att kameran får slutartiden rätt för mig. Det betyder att jag kunde leka med skärpedjupet, vilket är viktigt vid landskapsfotografering och när du vill fånga en hel del detaljer”, säger han.
”Under vattnet behövde jag inte ett bra skärpedjup, så jag kunde hålla bländaren vidöppen och släppa in mer ljus. Kamerans autofokus var riktigt tillförlitlig och ett absolut måste, och jag lärde mig att komma så nära motivet som möjligt, särskilt när vattnet inte var klart. Jag lärde mig även att ett vidvinkelobjektiv ger starkast resultat.”
För dem som känner sig osäkra på att ta ett dopp finns det även gott om potential ovanför vattnet för att hitta höstens prakt. ”Folk är oftast ute efter storslagna landskap och de ägnar all sin tid åt att vänta på det rätta ljuset, men jag föredrar att fokusera på detaljer, vilket är lika mycket – om inte mer – intressant”, säger han. Nedfallna löv, ekollon, färgstarka bär och svampar är alla idealiska höstmotiv, som är mindre beroende av fantastiskt ljus eller väder. ”Titta bara på marken så upptäcker du snart många intressanta saker – med detaljer är dina alternativ obegränsade.”
Ordet ”detaljer” kan skapa idéer om makrofotografering – och många kompaktkameror har väldigt bra makrofunktioner – men Theo menar helt enkelt att fokusera på vissa aspekter av motivet framför dig, snarare än hela bilden. ”Jag gillar att använda mitt Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektiv för att fokusera på något, t.ex. en del av ett träd, och jag zoomar bara in och ut för att isolera det som fungerar för mig”, säger han. ”Du kan göra exakt samma sak med en kompaktkamera – arbeta bara med det du har.”
Att arbeta med det man har verkar även gälla för väder, då Theo inte bara fotograferar i bra väder. Han hävdar att det inte finns något som heter dåligt väder inom naturfotografering, bara dåliga kläder (eller brist på kameraskydd – alla kameror är inte lika väderbeständiga, så det kan vara klokt att investera i ett lämpligt regnskydd eller motljusskydd). Han säger att ”Det är en bra idé att kolla väderprognosen och planera i förväg, men alla typer av väder har sina möjligheter – du behöver bara tänka utanför ramarna. När det regnar blir färgerna intensivare. Blåsigt väder kan störa långa exponeringar när du vill få skarpa bilder av löv eller annat som rör sig, men du kan vända på det och göra mer impressionistiska bilder av dem i rörelse. Dimma skapar en fantastisk atmosfär. Sedan har vi de fantastiska morgnarna när det finns dimma och dagg – och spräckligt solljus. Jag är för otålig för att vänta på ”rätt” sorts ljus, så om ljuset inte fungerar för en sak hittar jag något annat att fotografera.”
Även om Theo gillar hösten säger han att det finns lika mycket kreativitet att hämta under övergångsperioderna. ”Fotografera saker som sommarblommor i slutet av sin livscykel när löven börjar falla eller håll ett öga på väderprognosen för när första snön faller, för när den blandas med de befintliga höstfärgerna skapas en kraftfull blandning av årstider”, säger han.
Theos projekt Höstlöv har publicerats över hela världen och han fick till och med andra pris i kategorin Kreativa visioner vid 2013 års Wildlife Photographer of the Year för en av bilderna. Men det finns lika många fotografer som konkurrerar om uppmärksamheten på sociala plattformar som det finns löv på marken i skogen och han menar att man sticker ut från mängden genom att hitta ett nytt perspektiv. ”Du kan resa till fjärran platser och ta fina bilder, men de flesta redaktörerna ägnar dem inte någon uppmärksamhet såvida de inte är annorlunda på något sätt”, säger han. ”Fundera verkligen på vad du kan lägga till det som redan finns där ute”
Skriven av Natalie Denton
Bli inspirerad är din källa till användbara fototips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.
Tillbaka till alla storiesLANDSKAPSFOTOGRAFERING
Framhäv den unika atmosfären hos varje årstid med de här tipsen från Benjamin Hegyi.
MAKROFOTOGRAFERING
Naturfotografen Ian Wade berättar om sina bästa tips kring makrofotografering.
TIPS OCH TEKNIKER
Upptäck hur du justerar mängden ljus i dina bilder för att ge dem ett nytt utseende.