SPORTFOTOGRAFERING

En endagsfotografering med ett actionsportproffs

Den blivande fotografen Deborah tillbringar en actionspäckad dag med Canon-ambassadören Jean-baptiste Liautard och fångar varje ögonblick av en spännande mountainbikefotografering.
Två fotografer tar en bild av en mountainbikecyklist som utför ett våghalsigt hopp, med grässtrån i förgrunden.

Att frysa snabba rörelser kan vara en svår utmaning när du är ny inom fotografering. Vilka kamerainställningar bör du använda? Hur bör du fokusera objektivet? Vilka tekniker ger knivskarpa resultat?

Deborah, en ung fotograf och actionsportsentusiast från Lyon i Frankrike, ville få några svar.

”Jag har verkligen kämpat med fokusering och komposition”, förklarar hon. ”Jag vill lära mig rätt tekniker för att få ett skarpt motiv och hur jag väljer den perfekta vinkeln när det gäller actionbilder.”

För att hjälpa Deborah att snabbt lära sig mer om actionfotografering lät vi henne samarbeta med Canon-ambassadören och mountainbikefotografen Jean-baptiste Liautard (Jb) på en fotografering med många stunttrick med mountainbikecyklisten Jéremy Berthier.

Jb fotograferar vanligtvis med en Canon EOS R5, men för att bevisa att du inte behöver proffsutrustning för att ta proffsiga bilder fick duon en Canon EOS RP och ett Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv att arbeta med.

Upptäck hur Deborah hanterade utmaningarna och läs Jb:s bästa tips för actionfyllda bilder.

1. Kommunicera med modellen

Tre personer på en träplattform som tittar på bilder på en Canon EOS RP-kamera. Två sitter och en står med hjälm och håller i en mountainbike.

För att få bästa möjliga resultat är det viktigt att gå igenom allt med personen som du ska fotografera. ”Målet med den här typen av bild är att visa alla händelser på bästa sätt”, säger Jb. ”Om idrottaren hoppar fyra meter upp i luften, men det ser ut som en meter på bild är det inte en bra actionbild. Det kan vara en bra bild, men cyklisten kommer aldrig att vara nöjd med det, och alla måste vara nöjda när dagen är slut.”

En bild av en figur i mörk skugga på den vinklingsbara skärmen på en Canon EOS RP-kamera.

JB rekommenderade Deborah att vägleda modellen, till exempel berätta var den ska titta och vad den ska göra. ”På så sätt styr du allt, även när händelserna sker på ett naturligt sätt – det handlar om att hantera de små detaljerna för att få din bild”, säger han.

”Om kameran inte har en mycket snabb serietagningshastighet måste du trycka ned avtryckaren vid precis rätt tillfälle”, säger Jb. ”I det avseendet är det till stor hjälp om du kan lite om sporten. Prata med cyklisten och diskutera vilket trick han eller hon ska utföra, hur högt han eller hon ska hoppa och vilken vinkel han eller hon tror blir bäst för tricket.”

Deborah håller med: ”Jb förklarade hur viktigt det är att kommunicera med människorna som vi arbetar med så att vi kan prata om våra förväntningar. Den största utmaningen jag hade på fotograferingen var att hantera modellens hastighet. Jag lyckades till slut genom att analysera Jeremys övningsrundor så att jag kunde förutse rätt ögonblick för att trycka på slutarutlösningen vid nästa försök.”

Glöm inte att även använda kamerans teknik till din fördel. Om du kombinerar bra kommunikation med modellen med kamerans snabbaste tagningsinställning ökar du chanserna att fånga ögonblicket när alla delar samlas i en suverän actionbild. ”Det är mycket viktigt att ha flexibiliteten att ta en serie bilder som du kan visa idrottaren för att kunna välja den bästa bilden, eftersom både fotografen och modellen måste tycka att läget och händelserna blev perfekta”, förklarar Jb.

2. Kontrollera så många delar som möjligt

Canon-ambassadören Jean-baptiste Liautard tar en bild av en man som utför trick på en mountainbike på en landsväg med en Canon EOS RP-kamera.

Jb säger att han tycker om att ”överdriva” vitbalansen för att framhäva de varma färgerna på kvällen. Han visade Deborah hur man gör det genom att manuellt ställa in en högre färgtemperatur med alternativet K (Kelvin) på Canon EOS RP:s vitbalansmeny.

En mountainbikecyklist som hoppar nedför en väg.

”För den här bilden bad jag Jeremy att ha på sig gula och bruna kläder eftersom jag kände att det kompletterade bakgrunden bra”, säger Jb. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/2 500 sek, f/1,8 och ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Även om du inte kan kontrollera vädret bör du göra ditt bästa för att inte lämna några andra aspekter av din fotografering åt slumpen, säger Jb. ”Försök att förutse problem och kontrollera så många saker som möjligt. Det hade till exempel regnat mycket dagarna före den här fotograferingen, så startsträckan på ett av hoppen var alldeles för mjuk. För att lösa det grävde vi längst ut på hoppet och tände en brasa inuti så att jorden skulle torka under några timmar.”

En aspekt av en actionsportfotografering som är relativt kontrollerbar är cyklistens val av kläder. ”Försök att använda färger som fungerar i harmoni eller skapar kontrast. Om du till exempel har en grön bakgrund kan du välja röda eller vita kläder för att verkligen få cyklisten att sticka ut.”

3. Använd en kort slutartid

En bild av ovansidan av en Canon EOS RP-kamera med fokus på kamerans inställningsratt.

Jb rekommenderar att du växlar till manuell exponeringsmetod för att få full kontroll över kamerainställningarna. Om du är ny inom actionfotografering är det bäst att fotografera när det är relativt ljust, eftersom du får mer frihet att experimentera.

En mountainbikecyklist som utför ett högt hopp, där högsta punkten är i nivå med den närbelägna trädgränsen.

En kort slutartid är viktig för att få skarpa detaljer när du fotograferar en idrottare i rörelse. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 52 mm, 1/1 000 sek, f/7,1 och ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Det var avgörande att välja en lämplig slutartid för den här bilden. ”Mountainbike är förmodligen en av de snabbaste sporterna du kan fotografera”, säger Jb. ”Hjulen snurrar så snabbt att det är svårt att få ekrarna skarpa vid slutartider som är längre än 1/800 sek. Om du har tillräckligt med ljus rekommenderar jag att du använder minst 1/1 000 sek.”

En sådan slutartid kan vara ett problem när ljusnivåerna blir lägre, men om du använder ett ljusstarkt objektiv med en stor maximal bländare, till exempel Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, kan du få fler alternativ. ”Du kan behöva vara flexibel med bländaren och ISO-talet för att få bra exponering med en kort slutartid”, förklarar Jb. ”Ibland kanske du inte vill fotografera med maximal bländare i svagt ljus eftersom du vill att förgrunden ska vara lite mindre oskarp. Om du i det fallet ökar ISO kan du fortfarande frysa rörelsen.”

Trots det rekommenderar Jb att använda ett så lågt ISO-tal som möjligt för att uppnå bästa bildkvalitet, så Deborah började vid ISO 100. ”Sedan valde jag en kort slutartid”, säger hon. ”Jag justerade även bländaren och ISO-talet för att få den exponering jag ville ha.”

4. Välj rätt fokusläge

Canon-ambassadören Jean-baptiste Liautard hukar sig i gräset bredvid Deborah och visar henne den vinklingsbara skärmen på en Canon EOS RP-kamera.

Autofokus i kombination med den vinklingsbara skärmen på Canon EOS RP kan vara till stor hjälp eftersom den gör det lättare att få skarpa bilder när du håller kameran i svåra vinklar, som Jb förklarade för Deborah.

En av de största utmaningarna med sportfotografering är att få en snabb idrottare i fokus. Även om en kamera med snabb autofokus ofta är ovärderlig för att fånga rörelser, rekommenderar Jb att du växlar till manuell fokusering eftersom du då kan få konsekventa resultat när du ska fotografera ett förutsägbart trick som kan upprepas.

”När du känner till sporten och vet exakt var cyklisten kommer att vara på högsta punkten i tricket kan du manuellt förfokusera objektivet på den punkten”, säger han. ”För att göra det enklare kan du be dem att ställa sig på plats, nedanför punkten där tricket skulle vara, och sedan förstora Live View-bilden 10x så att du kan fokusera exakt på dem.” Objektivets brännvidd för händelsen bör inte ändras om kameran hålls i samma vinkel och påverkar därför inte fokuseringen. Om kameran däremot lutas uppåt ändras närgränsen och kameran tappar fokus om skärpedjupet är tillräckligt kort.

”Om rörelsen är oförutsägbar, till exempel om det gäller mountainbikecykling i nedförsbacke, skulle jag definitivt använda servoautofokus istället.”

Deborah säger att det tog flera försök att få skarpt fokus i hennes bilder eftersom hon inte använde den här tekniken. ”Före händelsen ställde jag in autofokus på ett föremål som var på samma avstånd som jag förväntade mig att Jéremy skulle vara när han var högst upp på ett trick, sedan växlade jag till manuell fokusering på objektivet så att det inte skulle ändra läge”, förklarar hon.

5. Skapa dina egna förutsättningar

En ung kvinna i ett fält med högt gräs. Hon håller en handfull gräs framför kameran, med två cyklister högst upp på en ramp i bakgrunden.

Om du tar med dig en egen förgrund får du friheten att fotografera händelserna ur den bästa vinkeln.

En mountainbikecyklist som hoppar en solig dag, med gräs i bildens förgrund.

Genom att använda Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektivet med en maximal bländare på f/1,8 blir gräset en mjuk ram för Jeremys hopp. Tagen med en Canon EOS RP inställd på 1/4 000 sek, f/1,8 och ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb lärde Deborah vikten av att improvisera när saker inte går som planerat. ”Jag förklarade att jag tycker om att ha förgrundsdetaljer som grenar och löv i mina bilder eftersom de ger djup och tredimensionell kvalitet”, säger han. ”Det fanns en del gräs som jag ville fotografera igenom, men det var ganska lågt och ett staket framför hoppen skulle blockera motivet från den låga vinkeln. För att lösa det drog vi bara upp lite gräs och höll det framför objektivet.”

För Deborah var det här en ny teknik. ”Att använda gräs eller träd för att dölja detaljer som jag inte ville ha med i bilden eller för att skapa en bättre komposition var så självklart, men jag hade inte provat det före den här fotograferingen”, förklarar hon. ”Jb sa åt mig att utforska alla platser för att hitta den perfekta vinkeln – och att inte planera att fuska med redigering senare, utan använda och ändra miljön i den utsträckning det behövs innan bilden tas.”

Deborah fick med sig några fantastiska actionsportbilder från fotograferingen, och förhoppningsvis hjälper Jb:s tips även dig med dina trickbilder.

Ta din actionfotografering till nästa nivå med de här mer avancerade teknikerna från Jb*.

* Endast tillgängligt på vissa språk.



Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade produkter

Relaterade artiklar