ENGIE förändrar sin kundkommunikation med Canon

ENGIE samarbetade med Canon för att skapa en effektivare och mer flexibel metod för dokumenthantering som en del av deras strategiska övergång till utgående kommunikation i flera kanaler.
Engie

ENGIE är en global aktör inom energi och pionjär inom energiomställningen. Företaget är verksamt i 31 länder och har nästan 100 000 medarbetare. ENGIE Netherlands Retail är en energileverantör för B2C-marknaden i Nederländerna, och hjälper kunder att ta nästa steg inom hållbarhet genom att erbjuda dem insikter och anpassade, relevanta råd under hela kundresan.

Målsättning

ENGIE behövde ett sätt att förenkla och centralisera sina processer för dokumenthantering för att skapa kundkommunikation och snabba på dokumentredigeringar.

Utmaningen

Befintliga arbetsflöden för dokumenthantering förlitade sig på flera äldre system med en stor belastning på IT-avdelningen och långa ledtider för ändringar i kommunikationen.

Tillvägagångssätt

ENGIE hade ett nära samarbete med Canon för att implementera ett nytt system för dokumentutskick, som integrerades med befintliga lösningar för att tillhandahålla ett centralt kontrollnav.

Varför Canon?

ENGIE valde Canon som partner för det här projektet eftersom:

  • Canon har årtionden av erfarenhet av komplexa implementerings- och orkestreringsprojekt som innefattar äldre lösningar.
  • Canon har förmågan att agera flexibelt även när projektkraven ändras.
  • Canons rådgivande tillvägagångssätt säkerställer att de förstår sina partners affärsbehov när de tar fram en heltäckande lösning.

kvinna med glasögon som tittar på en skärm

Tillvägagångssätt

Helt integrerad kundkommunikation

Canon implementerade och orkestrerade en heltäckande, skräddarsydd lösning för att underlätta informationsflödet hos ENGIE.

Centralisera kundkommunikation

Dokument redigerades och hanterades tidigare via en mängd olika lösningar, vilket ger möjligheten att konsolidera plattformar.

Kundkommunikation i flera kanaler

Genom att göra lösningen för kundkommunikation mer responsiv kunde marknadsföringsavdelningen använda fysisk post som en kanal, vilket var för dyrt tidigare.

Skapa ett framtidssäkrat system

Genom att erbjuda smidig integrering hjälpte Canon ENGIE att bygga en stabil grund för ett flexibelt och växande ekosystem av lösningar och tjänster.

man som använder en surfplatta i mörkret

Fördelar

ENGIE upptäckte tidigare att ändringar i dokument tog för lång tid och kostade för mycket. Dessutom var det väldigt IT-resurskrävande att upprätthålla den större infrastrukturen för dokumenthantering. Med Canons lösning för kundkommunikation har ENGIE gjort enorma framsteg när det gäller att minska arbetet kring kommunikationshantering.

Dynamisk kommunikation

Med det nya systemet kan marknadsföringspersonalen på ENGIE göra de ändringar de behöver i sin kommunikation och integrera sina arbetsflöden med lösningar för kundkommunikation.

Minskade kostnader

Genom att automatisera och integrera dokumentarbetsflöden minskar ENGIE verksamhetens kostnad för att producera och distribuera utskriven kommunikation, samtidigt som produktiviteten för slutanvändarna förbättras.

Mindre belastning på IT-avdelningen

IT-teamet behöver inte längre hantera en inkonsekvent och fragmenterad metod för kommunikationsutskick med flera äldre system.

Relaterade produkter och tjänster

Läs mer om …

Kundkommunikation

Hjälp kunderna att sticka ut i en hårt konkurrensutsatt värld.

Automatiserad dokumentproduktion

Automatisera och centralisera produktionen av verksamhetskritiska dokument.

Quadient Inspire

Skapa, hantera och leverera effektiv kundkommunikation i alla kanaler.

Therefore

Tillhandahåller ett snabbt och effektivt informationsflöde med säker åtkomst, insamling, lagring, redigering och bearbetning när du än behöver det.

Utforska mer

Förbättra kundernas upplevelse genom digitalisering

Ett multinationellt energiföretag behövde hjälp med att effektivisera sina enorma pappersflöden och kundupplevelsen.

Rapport: Optimera kommunikationen i kundens tidsålder

Förändra din tekniska och taktiska inställning till kundupplevelsen

Prata med våra experter