ARTIKEL

Har vi vuxit ifrån det digitala?

Utforska den tryckta marknadsföringens kraft i en digital värld

Family sat in living area on digital devices


Misstro i en digital värld

Förtroende är grunden i alla stabila relationer, särskilt den mellan varumärke och konsument. Ändå finns det en ofrånkomlig känsla att den här relationen sätts på prov av konsumenternas växande misstro mot digitala plattformar.

I slutet av juli 2018 sjönk Facebooks aktiekurs med 19 %, vilket medförde att företagets värde sjönk 119 miljarder dollar, den största kollapsen som skett någonsin på en dag. Tre miljoner europeiska användare hade övergett världens ledande sociala nätverk efter Cambridge Analytica-skandalen, där 50 miljoner Facebook-profiler skördades utan användarens medgivande eller vetskap.

För att parafrasera Farhad Manjoos artikel i New York Times(1) är det svårt att visa samma entusiasm som vi hade för smartphones och sociala nätverk för tio år sedan när vi nu associerar de här teknologierna med misskötsel av uppgifter och störande annonser.

Författaren identifierar: ”vi som samhälle har inte insett hur omfattande kontroll de har över våra liv. Och vi har inte många bra sätt att begränsa den.”


1 – Why Tech Is Starting To Make Me Uneasy, The New York Times, 11 oktober 2017

Mac, keyboard and stationary scattered on desk


Möjligheten med tryckt marknadsföring

Marknadsförare har blivit alltmer medvetna om den allmänt vedertagna stämningen bland konsumenter. Endast digitala kanaler räcker inte längre för att planera riktade marknadsföringskampanjer. Tryckt marknadsföring kan stimulera det viktiga känslomässiga engagemanget mellan ett varumärke och dess målgrupp, därför behöver marknadsförare tryckt material för att komplettera det digitala.

Om förtroende är nyckeln till att skapa kontakt med konsumenten är tryckt material väl lämpat att göra ett intryck. Enligt MarketingSherpa (2) har tryckt material en tydlig plats bland de fem mest betrodda marknadsföringskanalerna:

  • Tryckta annonser i dagstidningar och tidskrifter (82 %)
  • Tv-reklam (80 %)
  • Direktreklam med post och kataloger (76 %)
  • Radio (71 %)
  • Utomhusskyltar (69 %)

Längst ned hamnade Popup-fönster online.

Det är uppenbart varför människor genomgår en ”digital detox” och bekantar sig med tryckt material på nytt. Konsumtionen av digitalt innehåll präglas ofta av aviseringar, öppna flikar, påträngande annonser och hyperlänkar som leder dig bort från sidan du försöker läsa. Tryckt material främjar istället koncentrationen och ökar informationsupptaget, en detalj som är för avgörande för varumärkesägare att ignorera under planeringsfasen av en kampanj.



2 – Marketing Chart: Which advertising channels consumers trust most and least when making purchases, Marketing Sherpa, 17 januari 2017



En stark separation mellan tryckt och digitalt material vore ett misstag, eftersom det går att uppnå så mycket genom att kombinera deras styrkor

Å andra sidan vore en stark separation mellan tryckt och digitalt material också ett misstag, eftersom det går att uppnå så mycket genom att kombinera deras styrkor. Marknadsförare förstår att, så länge det sker inom branschens satta parametrar och föreskrifter, det är nödvändigt att samla in kundernas personuppgifter för att omedelbart nå ut till dem med innehåll som skräddarsys exakt efter deras profil.

Genom att kombinera det digitala materialets möjlighet till personlig anpassning med det tryckta materialets förmåga att skapa förtroende, samt stimulera djupare och mer fokuserat engagemang, kan marknadsförare skapa innovativa marknadsföringskampanjer som riktar sig till specifika målgrupper.

I ljuset av det här argumentet blir det tydligt hur stor möjlighet som väntar för marknadsförare. Tryckt material har alltid funnits i kampanjer sedan marknadsföringens början. Under tiden har digitalt material dykt upp, förändrat och vidareutvecklats till en kraftfull kommunikationskanal på mycket kort tid.

Innovativa koncept såsom programmatiskt tryckt material ger marknadsförare möjligheten att kombinera fördelarna med tryckt och digitalt material för att uppnå något speciellt. Genom att samla in uppgifter för att skapa mer kundcentrerade upplevelser i tryckt direktreklam, broschyrer, kataloger och kundtidningar befinner sig varumärken i en position där de kan leverera marknadsföringsmaterial som når nya nivåer av engagemang och förstärker responsen.

Skrivet av Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Liknande lösningar

Upptäck mer



Ta reda på mer om att kombinera kraften av tryckt och digitalt material i dina marknadsföringskampanjer

Prata med vårt team

-->