Tjänstemodellen har växt snabbt det senaste årtiondet, först och främst för att den underlättar så mycket för ledningen. Tidigare kunde organisationer välja bort att investera i ny teknik för att de helt enkelt saknade de resurser eller kunskaper som krävdes för att hantera den.
Att flytta ansvaret för driften tillbaka till leverantören passade alla inblandade: det ökar sannolikheten för investeringar, vilket ger större tillväxtmöjligheter för leverantörer, och det ger även kunderna tillgång till de innovativa funktionerna de önskar utan att behöva krångla med den dagliga hanteringen.
Men när pandemin slog till förutspådde Deloitte, liksom andra kommentatorer, att tjänstemodellen allt mer skulle uppskattas för sin andra kärnegenskap: att ge företag större möjligheter att förbli flexibla och motståndskraftiga i osäkra tider. Under andra kvartalet 2020, då pandemin påverkade företag som mest, hade faktiskt många teknikföretag högre intäkter från tjänstemodeller än genom traditionell produktförsäljning. Under fjärde kvartalet 2020 visade ny forskning att 75 % av företagen lade över hälften av sina investeringar inom företagsteknik på tjänsteavtal.